Doktori fokozatszerzés alatt kötelező tanítani?
Multinacionális vállalatnál dolgozom és ott is szeretnék kutató lenni, emiatt lenne szükséges a PhD-t. Jelenleg még van egy félévem a mesterképzésből.
Ahogy említettem dolgozom, mégpedig gazdasági területen. A munkám nem tudom mennyire befolyásolná a PhD-t, olyan értelemben, hogy ott kellene-e hagynom. Hiszen dolgoznék, mellette pedig kutatatómunkát végeznék, de nem férne bele a tanítás felsőoktatási intézményben.
Találtam egy összefoglaló ábrát, hogy mik a lépései a doktori fokozatszerzésnek.
"Emellett pedig folyamatosan végezni a tudományos tevékenységet, amit a megadott feltételek alapján kreditre kell váltani. Előre megszabott, hogy mennyi kredit kell / lehet a publikációk, illetve a felsőoktatási gyakorlat és az egyéb tudományos tevékenységek közül..."
Ezek alapján rajtam múlik, hogy hogyan szedem össze a krediteket? Ha nem szeretnék tanítani felsőoktatásban, akkor a másik két opcióban kell több érdemet felmutatnom, ha jól értelmezem.
Köszönöm a segítséget!
Nem, itt valószínűleg tanítanod kell. Gyakorlatvezetés heti pár óra... készülni kell a tárgyaidra és általában jóelőre le kell foglalni amit szeretnél tanítani, különben a professzor csókosai lenyúlják.
Kevés olyan dok.iskola van ahol mentességet kapnak a hallgatók. SOTE-n a miénk ilyen spéci, de cserébe vannak tárgyak. Mindenhol máshol kötelező oktatás van... általában heti 2-4 óra.
Örömmel hallom, hogy működik munka mellett a dolog. Viszont én Reutlingen és Budapest között ingázom 3-4 heti rendszerességgel. Gondolom ebből kitalálható, hogy melyik cégről van szó.
Megoldás lehet a PhD levelezőn, de az ingázás miatt a tanítást nem biztos, hogy tudni fogom kivitelezni.
Eleve ott kezdődik a dolog, hogyha lehetőséged van, miért akarnál Magyarországon PhD-zni? Ha már Németországba ingázol, megnézhetnéd az ottani PhD lehetőségeket, mert biztos jobban jársz.
Egyébként az van, hogy a hagyományos PhD, az inkább akadémiai területhez kötődik és jobb esetben kell hozzá a tanítás is. Vannak itthon olyan gyökér doktori képzések, ahol könnyedén lehet fokozatot szerezni, akár tanítás nélkül is. Cserébe viszont nem ér semmit az egész, és éghetsz a Z kategóriás fokozatoddal. (sajnos én egy ilyenbe pont belefutottam, de a tudományterület miatt mindképp ide lehetett csak jönni itthon - más kérdés, hogy teljesen nulla volt tudományosan és ha annak idején ezt tudom, tuti külföldre, pl. Angliába megyek elkezdeni a képzésemet)
Persze bennem van némi kétely, hogy az a bizonyos multi valóban kutatókat igényel-e, vagy csak az egyszerű BSc/MSc-s szintű feladatokat titulálja olyan húdenagy kutatásnak. De tegyük fel hogy mégis. Angolszász világban, de talán Németországban is van olyan irányzat hogy professzionális doktori képzés ilyen esetre, aminek a célja gyakorlati területen dolgozó kutatók képzése. Ezek nem PhD fokozatot, hanem DProf., DEng, DBA stb. külön címet jelentenek, de ekvivalensnek tekinthetők a PhD-vel.
#8, Nem értem a logikai okfejtésedet, a tanítás miben teszi értékesebbé az adott PhD képzést?
Akiket ismerek műszaki/természettudományos területről, átkozzák az oktatást.
Gyakorlatilag a valódi tudományos munka elől veszi el az időt. Meghiúsítja az elmélyült szellemi, tudományos alkotó és kísérletező munkát, ha ostoba kölykök ZH-it kell javítani és jelentős időt vesz el maga az órákra készülés is.
Ha ez nem volna elég, a legtrágyább tanárok egyetemen szinte mindig a nulla pedagógiai képzés mellett, gyak.vezetésbe belekényszerített PhD-sek. Gyakran felkészületlenek, képtelenek átadni a tudást, vagy épp játszák a hatalmat kapott kiskirályt az akadémia szemétdombján.
Ennek egyszerűen pénzűgyi, forrásbeli oka van, mivel jó esetben ingyen / olcsón szereznek munkaerőt az egyetemek. Pont annak nem lenne szabad tanítania, aki teljesen alkalmatlan, képzetlen oktató.
Másfelől pedig több olyan doktori iskoláról tudok, ahol nincs kényszertanítás, csak önkéntes kreditértékért és jó fizetéssel. Ez lenne a normális, mert aki alkalmatlan pedagógusnak az foglalkozhat a kutatásával, aki meg szeret tanítani az tegye azt. Nem az akadémia az egyetlen kizárólagos út a PhD alatt/után.
Ja és nálunk pl az egyik PhD hallgató elég komoly bajban lesz következő évben, mert rádobtak két nehéz tárgyat kényszertanításban. Ráadásul a jó tárgyakat azonnal elhappolják a professzorok csókosai / régi motorosok. Szóval szerencsétlen újaknak, a pályakezdési stressz és a 180 órás heti kutatás mellé még bekapnak 1-2 hitvány tárgyat is, amit senki nem vállalt... amire irdatlan sok energia elmegy így.
Kapásból tudok több emberről is, aki emiatt hagyta a francba és lépett iparba.
Bőven elég szopás az elsőszerzős publikáció IF követelménye... ez az igazi teljesítmény, nem a tanítás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!