Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Osztatlan tanárin a "második"...

Osztatlan tanárin a "második" szak mennyire nehéz?

Figyelt kérdés

Elsősorban a magyar tanári érdekel,az is lesz a főszakom,viszont mellé muszáj felvennem valamit,ami a töri lenne. Ebből azonban csak általános iskolás szinten taníthatok,szóval reménykedek,hogy nem fogják akkora szinten tanítani,mint a magyart(ettől még szeretem a törit,de a magyar miatt megyek tanári pályára).

Nektek mi a tapasztalatotok a másodikként felvett szakról?



2019. jan. 25. 13:53
 1/9 anonim ***** válasza:
100%

Szia! Osztatlan tanárisként (másodéves) írok neked. Pont annyira nehéz, mint az "első" szak. Ugyanis ebben az osztatlan rendszerben már nincs olyan, hogy főszak meg második/mellékszak, egyforma súlyú mindkettő (persze lehet, hogy nem hajszálra ugyanannyi kredit kell mindkettőből, de akkor sem sokkal fontosabb az egyik). Az persze lehet, hogy az egyik szakot te jobban szereted, számodra fontosabb, de ez a képzésben nem jelenik meg. Úgy látom, azzal sem vagy teljesen tisztában, hogy mikor leszel általános iskolai és mikor középiskolai tanár. A képzés első három éve mindkét szakon közös, ugyanazt tanulja az általános iskolai "tanárjelölt", mint a középiskolai. Ezután (3. év végén) neked kell választanod, hogy melyik szinten szeretnéd folytatni a képzést - a konkrét besorolás függhet a teljesített/nem teljesített tárgyaidtól, és talán a tanulmányi eredményedtől is (ebben nem vagyok teljesen biztos). A választásban (ált./középiskolai képzés) vannak kivételek, de a magyar és a töri pont nem ilyen, így itt lehetséges, hogy

1. mindkét szakból középiskolai tanár leszel

2. mindkét szakból általános iskolai tanár leszel

3. töriből leszel középiskolai, magyarból ált. iskolai

4. fordítva

Na, itt már lehetnek különbségek a képzésben, de nem gondolom, hogy az általános iskolai képzés könnyebb lenne, inkább csak más. Továbbá véleményem szerint nem túl célravezető általános iskolai tanárként végezni, mert ezzel középiskolában nem taníthatsz, a középiskolaival pedig ha úgy hozza az élet, gond nélkül lehet általános iskolában is tanítani. Azt is tanácsolnám, hogy hiába szereted kevésbé a törit, feküdj rá arra is, mert ha elhanyagolod, akkor munkavállalásnál sokkal rosszabb lesz, hogy szinte biztosan azt is tanítanod kell majd. Remélem, érthetően sikerült leírnom a dolgokat. Bővebb információért érdemes lehet felkeresni a felvi.hu-t és az egyetemek (mondjuk ELTE, SZTE) tanárképző központjainak oldalait.

2019. jan. 25. 16:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
61%

ekkora szart, mint ez az osztatlan tanárképzés


(csak gondoltam, hozzáfűzöm)

2019. jan. 25. 19:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
79%
#2 Mire gondolsz? Szerintem ezerszer normálisabb, mint a bolognai rendszerű, az egyszerűen nem alkalmazható normálisan a tanárképzésre, kár, hogy ezt az illetékeseknek időbe telt felfogni.
2019. jan. 25. 20:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
88%
Ugyanazok a (többnyire minden tehetséget nélkülöző "kutató" típusú semmirekellő) tanárok tanítják nagyjából ugyanazokat a tárgyakat, mint a bolognaiban, csak több a töltelék és a gyakorlat (szóval gyakorlatilag órákat adsz ingyen 1 évig). A bolognai rendszerben 3 év után kaptál már egy diplomát, amivel dönthettél, akarod-e tovább csinálni vagy nem. Ha tetszik, mehetsz akár tanárnak is, ha meg más irányba akarsz menni (akár dolgozni is), akkor van egy diplomád. Az osztatlanon az elején elkötelezed magad 6 (kib aszott HAT) évre 18 évesen, ahol aztán hozzá nem értő oktatók tömik a fejedet a pedagógia hatalmas elméleteivel, mindezt kötelezően 2 szakon, mert hát nehogy már 1 valamiből legyen jó az ember, és azt tanítani merje. Az egyetem addig tart, mint egy orvosi (a kib aszott ORVOSI), és akkor utána taníthatsz 135ezerért. Szerintem azt illene felfogni, hogy több opciót adni az embernek a tanulmányaiban jó (lásd amerikát, ahol akár szakot is lehet váltani egyetemen belül), illetve hogy BSc/BA szintű tanárképzés is simán lehetésges volna. A kikerülő osztatlanos vagy bolognás tanárok 70%-a kapásból alkalmatlan a pályára különben is.
2019. jan. 25. 20:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
85%
Ja és várjál: végigszopsz 5 vagy 6 évet, és akkor még van pofájuk korlátozni, hogy te csak általános iskolás vagy, igaz, hogy mesterdiplomád vagy, de nem taníthatod, csak általános iskolában. Mondjuk ezzel a néppel tényleg midnent meg lehet tenni, ahogyan a mellékelt ábra is mutatja.
2019. jan. 25. 20:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
37%

Uristen, #4-5! Mintha magamat olvasnam! Teljes mertekben egyet ertek!:) 6 ev rohadt sok, foleg egyben... Nagy hulyesegnek tartom en is ezt az osztatlan rendszert. De ez van, sajnos...

Kerdezo, nincs olyan h elso vagy masodik szak. Ket egyenrangu szakod van, plusz pedagogia-pszichologia (ami egy fos, de az egy masik regeny temaja lehetne). Most mondanam azt, h valassz a magyar melle valami himi-humi masik targyat, mert akkor konnyu lesz neked. De nem mondok ilyet, mert egy baromsag lenne. Himi-humi targgyal nem fogsz munkat kapni.

Masik dolog, hogy a torit nezted ki magadnak, ami az egyik legynehezebb (ha nem a legnehezebb) targy. Az egyetemen sokat panaszkodnak, hogy mennyit kell tanulni, olvasni. De, aki tenyleg szeretne, az meg is fogja csinalni.

Ha magyartanar szeretnel lenni, nezz utana, hogy mukodik-e meg a tanari MA (amirol amúgy egyik evben azt mondjak, h nem lesz tobb, a masikban meg egy csomoan jelentkeznek...). De egy szakos tanarkent megint csak kevesebb eselyed van a tokeletes munkahely megtalalasara.

Visszaterve az utolso kerdesedre: nekem pont a "masodikkent felvett szakom" lett a foszakom, mert otthagytam az OT-t. Es inkabb uy kepzeld el a szakokat, hogy például tori-magyar helyett a kotojel helyere egy egyenlosegjelet teszel. Igy lesz egyensulyban a merleg.

2019. jan. 25. 23:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
100%
#4,5 Gondolhatom, hogy tudom én is ezeket a dolgokat, hiszen írtam, hogy benne vagyok én is a rendszerben. Írod, hogy ugyanazok a kutató tanárok tanítják ugyanazokat a tárgyakat tök rosszul, ebben teljesen igazad van, nekem is a történelem szakomnál teljesen így van (mondjuk viszont a másik szakomon, földrajzon ez már sokkal kevésbé jellemző). Viszont azt is írod, hogy a bolognai rendszerben 3 év után van egy diploma. Ez baromi jó, csak elég nagy volt a gyakorisága, hogy ezután valaki már nem végezte el a mesterképzést, így sokan kihullottak a rendszerből, ez nyilván az államnak, iskoláknak nem érdeke. Persze az osztatlanból is sokan távoznak, ez tény, vagy akár a képzés elvégzése után is sokan hagyják ott a szakmát, és teljesen igazad van, a kezdő (és a későbbi) fizetés valóban kritikán aluli, ez nem teszi vonzóbbá a pályát. Azzal viszont nagyon nem értek egyet, hogy szerinted jó lenne, ha lennének egyszakos tanárok is. A mostani kötelező óraszámok mellett, de ezek észszerű (és szükséges) mértékű csökkentése mellett is sokkal nehezen tudna elhelyezkedni egy egyszakos tanár. A régi (bolognai előtti) rendszerben is kétszakos tanárokat képeztek, szerintem ez akkor is jó volt és most is az. Azzal sem tudok egyetérteni, hogy kikerülő kezdő tanárok 70%-a alkalmatlan lenne, ez azért nagyon erős túlzás (igaz, hogy a saját tanáris ismerőseim közül ha belegondolok, kb. 40% tűnik alkalmatlannak, és ez is baromi magas arány, a pályaalkalmassági vizsgának semmi értelme sincsen a mostani formájában). Meg írod, hogy lekorlátoznak, hogy általános iskolában taníthatsz csak. A kérdezőnek adott válaszomban is leírtam, hogy ez a legtöbb szak esetén választás kérdése - persze az tény, hogy baromság az általános iskolai képzést választani, én sem fogom. Egyébként megkérdezhetem, hogy te is osztatlanos vagy, vagy más módon van rálátásod a rendszerre? Ha te is osztatlanra jársz, megírod esetleg (akár privátban), hogy melyik egyetemre és milyen szakra?
2019. jan. 26. 15:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
100%

Természetes, hogy nem végzik el a mesterképzést, mivel a tanári mesterképzés egy rakás szar, és egyáltalán nem lucrative az egész, ugye már az említett fizetés (illetve annak hiánya), megbecsültség és lehetőségek hiánya miatt sem. Viszont még így is diplomás emberek kerülnek ki az egyetemről, és próbálkozhatnak papírral a kezükben megvalósítani magukat amennyire tudják. Ebben a modellben sokkal szívesebben kezd neki valaki az egyetemnek szerintem, mintha 6 évre el kéne köteleződnie garantáltan egy olyan pályára, amivel nem lehet jól megélni. Ha az osztatlant abbahagyod, akkor nulla vagy, elvesztegettél X évet, nincs papírod arról se, amit amúgy esetleg tudsz.


Az egy szakos képzés esetén akkor szerinted ha van egy ember, aki kimagaslóan jó A tárgyól, ezzel foglalkozik, ennek szenteli az összes energiáját, jó előadókészséggel rendelkezik, és szívesen tanítaná is, akkor az fogja be a pofát, az nem elég jó nekünk, ne adjunk neki tanári diplomát. Nekünk inkább egy olyan ember kell, aki közepes Aból és Bből is, közepes vagy rossz előadókészségű, ő biztos többet tesz majd a tanítványaihoz hozzá. A bologna rendszer előtt volt lehetőség 1 szakos tanárnak lenni, a bologna rendszerben trükközni kellett egy másik szakkal, de lehetett, a mostaniban tudtommal lehetetlen.


A kikerülőnél lehet, hogy túlzás a 70, igaz, de a bekerülőknél meglátásom szerint biztos, hogy nem. Az általános iskolás dologra tényleg azt tudom mondani, hogy simán be lehetne vezetni a bachelor szintű tanárképzést, és őket alkalmazni általános iskolákban, lehetőséget nyújtva nekik a továbbképzésekre, illetve hogy más formában helyezkedjenek el.


Meg én.

2019. jan. 26. 16:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
100%

OFF

*Gondolhatod*

Jó, hogy most veszem észre az elírásomat...

ON

Igazából nem akarok vitatkozni veled (bár a konstruktív vitát egyáltalán nem ellenzem), leginkább azért követem a kérdést, hogy lássam, a kérdező válaszol-e valamit a szerintem korrekt #1 válaszomra, illetve hogy van-e még valamilyen kérdése. Egyébként is, részben egyetértek veled, azon meg nyilván nincs mit vitatkozni. A bolognai vs. osztatlan képzésbe azért nem nagyon szeretnék jobban belemenni, főleg az elvégzi/otthagyja kérdés alapján, mert igazából itt elég sokat számít a fizetés, megbecsültség tényező. Nyilván, ha a tanári szakma magasabb fizetéssel, nagyobb társadalmi/állami megbecsültséggel, nagyobb tanítási szabadsággal, több lehetőséggel stb. járna, tehát alapvetően egy vonzóbb pálya lenne, akkor bármilyen típusú is a képzés, kevesebben hagynák ott, valamennyien pedig így is, úgy is.

Az egyszakos vs. kétszakos témához írott felvetésedre viszont azért még reagálnék. Értem, hogy miért gondolod, azt, amit megfogalmaztál, én azonban nem igazán tudok egyetérteni ebben a témában veled. Szerintem egy olyan személy, aki A tárgyból nagyon penge, de máshoz "hozzá sem tud szagolni", az nem feltétlenül alkalmas a tanári pályára. Persze ez így kisarkított példa, nyilván egy egyszakos tanár nem hülye az összes többi tárgyhoz. Azért én ebből mégiscsak azt szeretném kihozni, hogy nem árthat, ha valakinek van 2 (vagy akár 3) szakja, mindegyikből tart órát, akár ugyanazon tanulócsoportnak, és a különböző tárgyak kapcsolódó pontjait jól be tudja mutatni. Példának okáért, nálam a történelem és földrajz társadalomföldrajzi része nagyon szépen összekapcsolható, és így talán mindkét tárgy anyaga jobban megértethető. Úgy gondolom, hogy egy tanárnak az általános műveltség közvetítése is fontos feladata, így fontos, hogy a tanárok több tudományterületről rendelkezzenek megfelelő ismeretekkel (persze ezt a dolgot a jelenlegi képzés nem igazán támogatja). Továbbá újra felhoznám, amit már leírtam: elhelyezkedésnél sokkal jobb esélye van egy kétszakos tanárnak. Nyilván egy nagyobb iskolában egy angol/tesi/matematika/magyar egyszakos tanárnak is viszonylag könnyebben lesz egy egész állása, azonban mondjuk egy vidéki, kisebb iskolában pl. egy egyszakos biológia tanárnak már nehezen.

2019. jan. 26. 18:32
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!