Van valaki aki az ELTE Természettudományi kar Földrajz alapszakjára jelenkezett, vagy van valamilyen tapasztalata vele?
Ákos13 nevű felhasználó válasza:
Én az ELTE TTK-ra járok, igaz, hogy kémia szakra, nem földrajzra, de egy-két dolgot azért tudok a földrajz szakról is.
Először is tudnod kell, hogy a legjobb természettudományos képzést az egész országban az ELTE TTK adja, itt tanulhatsz a legtöbbet, és mivel a kutatások is itt a legjobbak, neked is több esélyed lehet majd bekapcsolódni egybe vagy akár többe is, ha végeztél.
A földrajz szakról annyit, hogy ismerősöm is mondta, hogy nem egyszerű. Nagyon kell tudni a természettudományokat, és nem csak a fölrajzot, hanem a biológiát, kémiát, fizikát is. Van például ásványtan nevű tárgyuk is, azt mondják, az az egyik legnehezebb, rengeteget kell tanulni rá.
Matekról annyit tudok, hogy nem kell olyan szinten, mint a többi TTK-s szakon, nincs lineáris algebra, analízis, meg ilyesmi.
Viszont valamennyi matek mindenképpen kell. Első félévben van egy Matematika a földrajzban nevű tárgy, azzal sokan szoktak szenvedni, mert ugyan nem kell hozzá nagyon magas szintű matek, viszont a földrajz terén széleskörűen alkalmazható ismeretek, mint pl. statisztika, kellenek. Viszont a tárgy csak kétfokozatú, és kreditet sem ér, tehát ha teljesíted a tárgyat, és mondjuk csak éppen megvan, az se fogja levinni az átlagodat.
Viszont később vannak olyan tárgyak, amik erre építenek, úgyhogy nem árt megtanulni legalább azt a matekot, ami kell.
Én oda jártam, járok jelenleg is, de már nem sokáig. Érdemes tudni, hogy jó, ha a felvettek harmada végzi csak el a szakot, ők is legtöbbször csúszással, mert annyi egymásra épülő tárgy van, amit nem vehetsz fel, ha x tárgyat még nem sikerült letudnod.
És hát igen, az a szép ásványtan, az a rémálmok rémálma. Minden órán zh. Kapsz 30 ásványt, azonnal vágd rá a nevét, a kristályrendszerét, 3 méter hosszú képletük van, amit oda-vissza fújnod kell. És ezek nem olyan szép ásványok, amit ránézésből felismersz, a legtöbb szinte egyforma csiszolatlan szürkés-barnás, csak a karcolhatóság meg a törési, hasadási felület különbözteti meg. Röviden ennyi. És még terepgyakorlat is van hozzá, rögtön második héten mentek a Csódi-hegyre a bányába köveket törni, de előtte még megmásszátok a Visegrádi-hegyet. Attól elmegy minden életkedved.
Az a matematika a földrajzban meg egy kritériumtárgy, ahogy a földrajzi helyismeret is, ezt még beiratkozás előtt pár nappal kell megírni, két jegy van: teljesíted vagy nem, és 70%-tól engednek át. Ha elsőre megvan, nem kell vele többet foglalkoznod, ha nem sikerül, lesz még két lehetőség újraírni, de ha nem sikerül második félév végéig, akkor elbocsátanak. Sokan kibuknak miatta, egyszer nekem is sikerült, most megint ott vagyok, hogy nem lesz meg a matek, de már nem is érdekel. A földrajzi helyismeret meg vicc, az csak szimpla topográfia, bár így is sokan buknak rajta, mert 17 oldalas névanyagot adnak ki, amit meg kell tanulni.
Matektudás egyébként nem annyira kell, de itt igazából minden természettudományos tárgyra szükséged van. Én személy szerint nem ajánlom, haszna sincs, és most is ott vagyunk, hogy akiket most vettek fel, azoknak a fele már ott is hagyta. Nem bekerülni nehéz, hanem bennmaradni. Erre a szakra ez nagyon igaz.
Ha valamit még szeretnél tudni, írj nyugodtan.
Bár már valószínűleg bőven nem aktuális, azért válaszolok, hátha látja valaki.
Szeretem a földrajzot, DE.
Az, ami ezen az egyetemen zajlik az egy szóval jellemezhető: szánalmas. Haszontalan hülyeségeket tanítanak, értelmetlen az egész rendszer. Hiába van néhány nagy tudású és jóindulatú tanár (főleg a TGF-en), a többiek az életkedvedet is elviszik. Én most fogok végezni BSc-n és ott tartok, hogy elment a kedvem a tanulástól, erőm sincs már nagyon hozzá, az utolsó két félévet végigszenvedtem. Korábban bejártam MINDEN előadásra, most már csak a gyakorlatokra, mert nem bírom lelkileg ezt az egészet. Unalmas ugyanazt hallgatni sokadjára, pláne, hogy használhatatlan lexikális tudást tanítanak, statisztikákat. Az egyik gyakorlaton Moldova mezőgazdaságáról kellett elolvasni idegen nyelvű cikket, aminek az égvilágon SEMMI értelme nem volt és a (szakmai) életemre se volt hatással.
Az a nagy bajom, hogy ha most lennék érettségi előtt valószínűleg ugyanezt választanám, mert nekem nagyon más lehetőségem nem volt. A szakirányok szarok, mert nem fednek le csomó mindent. Én pl azért vagyok területfejlesztésen, mert a többi még ennyire se vonz, de az életben nem akarok területfejlesztéssel foglalkozni, mert utálom, gyűlölöm.
Arról nem is beszélve, hogy szinte minden félévben 12-14 tárgyunk volt, ami egyszerűen sok és mivel év közben nem nagyon van számonkérés, 1,5 hónap alatt kell 12-14 vizsgát teljesíteni, ami rengeteg, belepusztul az ember. Sok értelmetlen tárgy van, példának említeném a Természetföldrajzi szintézist, aminek semmi értelme nem volt, mert előtte a Külső erők földrajzán minden "hasznos" (fontos az idézőjel!) dolgot megtanultunk már, ez meg csak azért van, mert a tanároknak is kell a kredit. A többi TTK-s szakról nem tudok nyilatkozni, de a Földrajz nem ad piacképes tudást, igazából nem mondom, hogy sokkal okosabb lettem a 3 év alatt, mint a középiskola befejezése után, mert vagy olyanokat tanultunk, amiket már akkor is tudtam, vagy olyan felesleges dolgokat, amiket már nem tudok. Nagyon kevés dolog van, amire tényleg azt mondom, hogy értem, tudom, emlékszem rá és használható is.
Persze a külsősök nem tudják, mi zajlik az egyetemen, meglátják, hogy ELTE-s diploma és azt hiszik, hogy milyen nagy tudással rendelkezel, aztán rohadtul nem. Akkor gyertek csak ide, ha van pénzetek utána pszichológusra vagy pszichiáterre, mert másképp nehéz feldolgozni, hogy 3 (vagy inkább több) évet elcsesztetek az életetekből a semmire.
Reagálva a 3. válaszolóra.
Abszolút megértelek, én már oviban is geográfus akartam lenni, ezért nem adtam fel, de csak harmadik felvételre sikerült eljutnom oda, hogy záróvizsgára mehessek. Elsőre én hagytam ott - lényegében azért, amit említettél-, másodjára egy harmad pont miatt kitettek, ami kellett volna a matek kritériumhoz.
De egyébként vannak jó tárgyak is, nekem például a szintézis gyakorlat volt egész BSc alatt a kedvenc tárgyam (teszem hozzá, egy volt gimis évfolyamtársam tartotta, aki volt olyan szerencsés, hogy nem adta fel elsőre, és mire én a 4. félévemben voltam, ő már a PhD-t kezdte, így még jobb volt az óra, mint egy laza baráti beszélgetés).
A szakirány meg tényleg olyan, amilyen, de ez országos, nem feltétlen van az egyetemnek beleszólása. Mindenhol ez a három, illetve már négy speci van, én jeleztem is tavaly, hogy jobb lenne, ha ugyanaz lenne a választható irány, mint utána geográfus MSc-n. Én se tudtam jobbat, így mentem településfejlesztésre (ami ha annyira érdekelne, akkor direkt ilyen szakra mentem volna), de már az elejétől fogva a geomorfológia érdekelt csak, ami persze csak mesteren választható. Főleg, hogy most behozták a turizmus szakirányt. Eszem megáll, minek van a turizmus főszak szinte minden egyetemen? Az ez érdekel, az menjen oda, de tényleg. Nem értem, miért nem választhatjuk mi is a geomorfológia/lógia/fizika stb. irányokat? Mesterre való belépéshez is hasznosabb lenne. Konkrétan nincs olyan ismerősöm, aki a településfejlesztést komoly érdeklődés miatt vette volna fel, és utána is mind más irányba mentek.
Az meg a másik, hogy félévente nekem 19 tárgyam van/volt, 4. félévben 26 jött össze, persze ebből 17 tárgy 2 kredites. És jó, ha 1-2 gyakorlaton lehet évközi zh-t írni, de mindenki: "nem lehet utolsó órán sem zh-t írni, mert elveszi az időt és kell az anyagnak blabla". Az ilyenek meg, mint Farkas Gyuri, Munkácsy papa, ők meg a harmadik vérizzasztásra talán átengednek. De Zsottlik Bóti se semmi az Etnikum és vallás vizsgájával. Afganisztán népcsoportjai, meg Erdély középkori protestáns lakosságának a megoszlása, meg a Dél-afrikai Köztársaság etnikai kisebbségeinek sajátosságai... Mindezt úgy, hogy órán csak a Balkánt és KK-Európát tanultuk, de még a kötelező és ajánlott irodalmakban se volt ilyen. Személy szerint én a külső és belső erőket meg a szintézist imádtam, meg a hasonlókat, nekem nagyon hasznos volt.
Egyébként jó szak, ha minimum az MSc-t elvégzed, és sikerül a kutatási területen elhelyezkedni vagy az egyetemen. De azért, hogy pecsételgess a földhivatalban, azért felesleges. Én is azért estem neki jobban, mert a fentebb említett gimis társam MSc alatt már jó terepi kutatási munkákat végezhetett az MTA által, PhD hallgatóként meg főleg. Ha neki ment, nekem is fog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!