Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Milyen a gyógypedagógia szak?

Milyen a gyógypedagógia szak?

Figyelt kérdés

Tizedikes vagyok, éppen faktválasztás előtt állok, ezért mindent tudni szeretnék a szakról, mielőtt döntök.

Sokat utána olvasgattam már, de főként a szakon végzettek, vagy a szak hallgatóinak a véleménye érdekelne.

Megéri-e elvégezni a szakot, és mennyire lehet elhelyezkedni vele, hol, és körülbelül mennyi fizetésért? Későbbiekben miből állna a munka? Persze tudom, hogy lehet szakosodni, de általánosságban mit lehet róla elmondani?

Valamint milyen maga a szak, mennyit kell tanulni, mennyire száraz az anyag? Mennyire kell egyetemen a szakhoz a biológia tudás? Melyik intézményeket ajánljátok Budapesten?


Kicsit sok kérdésem van, de ha már párra választ kapok, annak is nagyon örülnék. Előre is köszönöm!



2015. dec. 30. 19:28
 1/7 anonim ***** válasza:

Szia! Budapesten tudomásom szerint csak a Bárczi az egyetlen, ahol tanulhatsz. Biológia kell, nagyon is. A tananyag nem száraz szerintem, van néhány "magolósabb" tárgy, de a legtöbbje nem az.

Én nem végeztem el, mert közben rájöttem, hogy nem nekem való, szóval a többi kérdésre nem igazán tudok válaszolni.

2015. dec. 30. 20:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

Hallgató vagyok az ELTE Bárczi karán. Már vártam egy ilyen kérdést, emlékszem, hogy 1-2 éve milyen megszállottan kerestem mindenféle hivatalos és nem hivatalos információkat a neten. Ha elhivatott vagy, akkor természetesen megéri elvégezni. Könnyű vele elhelyezkedni, mert óriási a hiány gyógypedagógusokból. Az egyik órát dékán úr tartja nekünk és egyszer azzal fejezte be a óráját, hogy mennie kell az államtitkárságra arról tárgyalni, hogy jövőre kétszer ennyi hallgatót vegyenek fel, mert jelen pillanatban is több 100 betöltetlen állás van Magyarországon és így sok ellátatlan fogyatékos személy. Itt a Bárczin 8 szakirány van: autizmus spektrum pedagógiája

értelmileg akadályozottak pedagógiája, hallássérültek pedagógiája, látássérültek pedagógiája, logopédia, pszichopedagógia, szomatopedagógia és tanulásban akadályozottak pedagógiája. Második félév márciusában van a szakirányválasztás, első évben még közös alapozó tárgyaink vannak. Kötelező volt intézménylátogáson részt venni, mindegyik szakirányhoz volt több intézmény megadva, főként iskolák és 3-ra kellett elmenni. Leírom azt a pár dolgot, amit a szakirányokról tudok:

-autizmus sprektum pedagógiája: erről nem igazán tudok semmit, csak amit az autizmusról olvastam már és az alapján nem tetszik ez a szakirány

-hallássérültek pedagógiája: voltam egy iskolában, különleges volt, a pedagógus egész órán hangosan artikulálva beszélt és közben jelelt is. A jelnyelvet mindenképp meg kell tanulni azoknak, akik ilyen helyen szeretnének dolgozni.

-látássérültek pedagógiája: A Vakodában mondta az igazgatóhelyettes, hogy egyre több a halmozottan fogyatékos gyermek náluk, később megtudtam, hogy ez minden szakirányon így van.

-tanulásban akadályozottak pedagógiája: Ide tartoznak az enyhe értelmi fogyatékosok és azon épértelműek, akinek tanulási nehézsége, zavara van, például diszlexia, diszgráfia stb. Egy ismerősöm egy Híd programos osztályt tanít ilyen végzettséggel. Oda olyan fiatalok járnak, akik nem végezték el az általános iskola 7. és 8. osztályát, de már elmúltak 16 évesek. 2 év alatt kell nekik megtanítani a 7.,8. osztályos anyagokat meg szakmai alapozást nyújtani nekik. Ezek a fiatalok eléggé problémásak, isznak, drogoznak, lógnak, verekednek stb. és náluk kell valami változást elérni, nagyon nehéz munka, biztos nem bírnám csinálni. Ez a szakirány azért nem túl szimpatikus nekem, mert ezzel úgy kellene tanítanom, mint egy másik általános vagy középiskolai tanárnak.

-logopédia: ezt annyira szerintem nem kell magyarázni, sokaknak ez azért szimpatikus, mert sikereket lehet vele elérni, el lehet jutni egyről a kettőre, ami pedagógusként nagyon fontos.

-értelmileg akadályozottak pedagógiája: Ide tartoznak a középsúlyos és súlyos értelmi fogyatékosok. Voltam egy iskolában, nagyon aranyosak voltak a gyerekek, 11 évesen olvasni tanultak, de egész jól ment már nekik. Időjárásjelentést mondott a hetes, van tankonyhájuk, tehát látszott, hogy a mindennapi életben szükséges ismeretek átadása fontos számukra. A súlyosak azok, akik iskolai keretek között nem tudnak tanulni, és a fejlesztésnél nagy dolog azt elérni tizenévesen, hogy szobatiszta legyen.

-szomatpopedagógia: mozgásfejlesztéssel foglalkozik, az értelmileg akadályozottakhoz ez jó párosítás, mert aki értakos, az jó eséllyel mozgásproblémákkal is küzd.

-pszichopedagógia: magatartászavaros gyerekekkel foglalkozik. Arra nincs egyértelmű válasz, hogy mit dolgozik egy pszichopedagógus, hanem inkább ez egy jó kiegészítés más szakirányok mellé.


Magát a szakot nagyon szeretem. Mesélek egy kicsit az első féléves tantárgyainkról:

-szaknyelvi felzárkóztató (angol vagy német): nagyon kellemes kis óra, nem nagyon kell rá tanulni, mert nincs belőle számonkérés, de nem kapunk kreditet sem

-pedagógia I.:neveléselméleti és didaktikai alapok: sokan unalmasnak tartják, de szerintem jó, mert rávilágít, hogy mi van elrontva a magyar oktatási rendszerben, mit csináltak rosszul az engem tanító pedagógusok

-kommunkikáció és magyar nyelv: dög unalom, de csak házi feladatokat kell beadni meg egy kiselőadást készíteni, nem vészes

-általános szociológia: alapból egy száraz tárgy lenne, de mindkét csoport tanára nagyon jól adja elő, így egész élvezhető

-személyiség- és szociálpszichológia, bevezetés a pszichológiába: érdekes tantárgyak, de rengeteg az anyag, így elég nehéz tárgyak

-anatómia: unalmas és nehéz tárgy, bár a tanárnő igyekszik egy kicsit feldobni

-gyógypedagógiai preambulum: dékán úr tartja, aki zseniális előadó, mindenki issza a szavait, a legjobb óra

-kutatásmódszertan: unalmas tölteléktárgy könnyű vizsgával


Szorgalmi időszakban nincsenek számonkérések, egyedül anatómiából van 3 zh. (A zh olyasmi, mint gimiben a témazáró.) Ez azért rossz, mert szorgalmi időszakban senki sem kényszerít rá arra, hogy tanulj. Nekem nagyon nehéz most a vizsgaidőszak, mert egyszerre kell mindent tudni, pszichológiákból sok az anyag főleg, de azért lehet vele boldogulni. Nagyon megkönnyíted viszont a dolgod, ha ott vagy minden órán és így követed az eseményeket, meg elolvasod az összes fontos megadott szakirodalmat.

Mindig is utáltam a biológiát, ezért az anatómia szenvedés, de nem érzem semmiféle hátrányát annak, hogy nincsenek bioszból biztos alapjaim és nem érettségiztem belőle. Azok a csoporttársaim, akik emelteztek bioszból mondják, hogy nekik könnyű az anatómia, mert nagyrészt ismétlés, csak a latin szavakat kell hozzátanulni. De ha nem szándékozol bioszból érettségizni, akkor nem érdemes csak ezért.

Budapesten egy helyen van ilyen szak, az ELTE Bárczi karán. Nincs alkalmassági vizsga, csak szakirányválasztáskor azoknak, akik a logopédiát vagy a hallássérültek pedagógiáját akarják választani.

Ha érdekel az órarend, akkor itt megtalálod: [link] Az időpontokat is elérheted, ha alul munkalapot váltasz az órarendre kattintva.

Mivel faktválasztás előtt állsz, ezért azt ajánlom, hogy magyar/biosz/idegen nyelv közül azt a kettőt válaszd, amelyik jobban érdekel és csak az egyikből emeltezz. Arra viszont vigyázz, hogyha ugyanazon idegen nylevből van egy nyelvvizsgád meg egy emelt érettségid, akkor csak az egyikért kaphatsz plusz pontot.

Most így hirtelen ennyi jutott eszmbe, ha kíváncsi vagy még valamire, írj nyugodtan privátot. Remélem tudtam segíteni.

Annyi kérdésem lenne még, hogy ezen kívül milyen szakok érdekelnek?

2015. dec. 30. 21:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:

Nagyon szépen köszönöm a válaszokat, főként az utolsót!

Rengeteget segített, hogy kicsit jobban beleláthassak abba, hogy mi várna rám, ha ezt a szakot választanám. Régebben a pszichológia szakért voltam oda nagyon, de más után ellett néznem, mert azzal elég csekély esélyem lenne arra, hogy elhelyezkedjek. A gyógypedagógia szak is nagyon tetszik, a válaszok pedig csak megerősítettek ebben. Debreceni vagyok, de mindenképp Pestre szeretnék menni egyetemre, viszont az ELTE-ről nem túl sok jót hallottam, de az előző válaszból ítélve lehet szeretni is, és lényegéből a szaktól és a tanártól függ a szerethetősége.

Magyarból mindenképp emeltezek, már csak azt kéne eldöntenem, hogy nyelvből, vagy bioszból érettségizzek-e, mert mindkettővel hadi lábon állok igazából..

2016. jan. 2. 18:31
 4/7 anonim ***** válasza:
100%

A 2. válaszoló vagyok, nagyon szívesen. :)

A biológia érettségi eléggé nehéz középszinten is, emelt szinten főleg. Azok az osztálytársaim is szenvedtek vele gimiben, akik amúgy szerették a bioszt, hát ha még valaki hadilábon áll vele.

Akkor inkább lehet az idegen nyelvet kellene választanod. Készülsz nyelvvizsgára egyébként?

2016. jan. 3. 12:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:

Készülök, nem soká meglesz a középfokú angol, szóval szerintem a nyelv lesz, mert a biosz lehetetlen lenne nekem. Viszont ha a magyar mellé felveszem az angol faktot (mert ugye kettőt kötelező) akkor ott emelt szinten fogom tanulni, ugye?

(Bocsi a sok kérdésért, de nem vagyok még teljesen tisztában ezekkel, senki sem mondja el.)

2016. jan. 4. 15:28
 6/7 anonim ***** válasza:
100%
Elméletileg a fakultáció azért lett kitalálva, hogy felkészítsen az emelt szintű érettségire. Gyakorlatilag azonban meg szokott az történni, hogy a mondjuk 15 fős fakultációs csoportból csak 2 ember emeltezik, a többi csak úgy felvette, hogy fejlődjön, hogy jobban menjen a középszintű érettségi. Ezért a tanár inkább csak a középszintű anyagokkal foglalkozik. Nálunk ez volt magyar fakultáción. Angolon viszont a tanárnő külön foglalkozott az emeltesekkel, így neki segített. Tehát tanárfüggő, hogy ténylegesen az emeltre készít-e fel.
2016. jan. 4. 20:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
Értem. Nagyon szépen köszönöm a válaszokat, rengeteget segítettél! Ment a zöld kéz:)
2016. jan. 5. 20:43

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!