Mivel igazoljam hátrányos helyzetem a felvételi során többletpont beszámításánál?
Érettségi előtt állok, és ezzel együtt februárig szeretnék jelentkezni főiskolára.
Hátrányos helyzetem:
Dyslexia, hallássérülés, amit az 1. sz Tanulási Képesség Vizsgáló Bizottságnál állapítottak meg 97-be, azóta nem volt újabb vizsgálat.
Most az érettségi előtt fordultam újra a Vizsgáló Bizottság felé, hogy idegennyelvből adják meg legalább a hallott szöveg alól a felmentésemet, a többit, valahogy megcsinálom, bár elvileg nekem mint dyslexia és hozzátársuló hallássérült igazából jogosult lennék, arra, hogy teljesen felmentsenek, de azzal érvelnek, hogy most 12. év folyamba fordultam hozzájuk, nem pedig 9.-be, vagyis hogy tanultam az angolt kaptam osztályzatot stb.
Most benyújtottam egy kérvényt, a Vizsgáló Bizottsághoz, de több mint egy hete rajta ülnek semmit nem válaszolnak.
Elvileg fordulhatnák az Igazságügyi Bizottsághoz is, de a legtöbb hely ahova fordultam, mindenhonnan visszaküldtek oda, ahol utoljára vizsgáltak.
Szőrnyű, hogy én nekem vannak papírjaim, független attól hogy 97-es, de hivatalos papír, és nem azért szeretnék többletpontot kapni, mert azzal "könnyebb" volna a bejuttás, hanem mert úgy gondolom én tényleg hátrányos helyzetű vagyok.
Kérdés az, hogy vajon a felvételinél elfogadják e hátrányos helyzet igazolásaként a 97-es szakértői véleményemet?
Meg talán a 2009-es audológiai vizsgálatomat, bár szerintem ez nem kell.
Vagy milyen friss dokumentummal igazoljam, hisz mindenhol rám csukják az ajtót ebbe az országba.
Ez nem hártányos helyzet! Tanulj
Ki nem fogja lesz..rni az egytemen,hogy te diszlexiás és hallássérült vagy? Senki. legfeljebb elnézőbbek lesznek egyesek.
Hátrányos helyzet az ha nincs anyád apád, ha rokkant vagy stb. Olvasd el a megfelelő részeket. A másik ha eddig ez a hátárny nem zavart és nem hátráltatott a tanulásban akkor minek most kilincselsz. Jah és ha nem érted hallás után az idegen nyelvet és felmentést kérsz hogyan lesz középfokú nyelvvizsgád a diplomához??, He?
Köszönöm a választ!
Elhiheted, hogy tanulok, ezért is szeretnék tovább tanulni, többre vinni a dolgokat.
Sokra vittem már az életemet, eddig és most már én is ott tartok, hogy nem érdekel a hátrányos helyzetem, csak tudod szomorú az, hogy mások valami Wc papírral megkapnak mindent, és neked mint hivatalos okmány az orrodra csukják az ajtót.
Nem a helyzetemet akarom könnyebbé tenni, mert mindig a nehezebb utat választottam.
Csupán csak kiváncsi voltam rá, hogy esetleg van e valami más megoldás, amit eddig nem próbáltam.
De köszi a kommentet
Nem vagy hátrányos helyzetű csak SNI-s
3) Előnyben részesítésért járó többletpontok
Előnyben részesítés jogcímén (azaz hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetért, fogyatékosságért, gyermekgondozásért összesen) legfeljebb 50 többletpont adható.
Hátrányos helyzet miatt 25 többletpont jár minden alapképzési szakon, egységes, osztatlan képzésen, illetve felsőfokú szakképzésen. A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 147. § 10. pontja szabályozza a hátrányos helyzetű hallgató ( jelentkező), a 10/A. pontja a halmozottan hátrányos helyzetű hallgató ( jelentkező) fogalmát.
Hátrányos helyzetű jelentkező: aki felvétel esetén a beiratkozás időpontjában huszonötödik életévét nem töltötte be, és akit középfokú tanulmányai során családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, illetve aki után rendszeres gyermekvédelmi támogatást folyósítottak, illetve rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult vagy állami gondozott volt.
A hátrányos helyzet jogcímekről bővebben:
1. Ha a szülő vagy más törvényes képviselő a gyermek veszélyeztetettségét az alapellátások önkéntes igénybevételével megszüntetni nem tudja, vagy nem akarja, de alaposan feltételezhető, hogy segítséggel a gyermek fejlődése a családi környezetben mégis biztosítható, a települési önkormányzat jegyzője a gyermeket védelembe veszi.
2. A települési önkormányzat jegyzője 2006. január 1-től megállapítja a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát (2005. december 31-ig gyermekvédelmi támogatás címén), amennyiben a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 135%-át.
3. Állami gondozottnak az tekinthető, akit a gyámhatóság ideiglenes hatállyal családba, intézetbe utalt, illetve akit a gyámhatóság állami nevelésbe vagy átmeneti nevelésbe vett. A gyámhivatal a gyermeket átmeneti nevelésbe veszi, ha a gyermek fejlődését a családi környezete veszélyezteti, és veszélyeztetettségét az alapellátás keretében biztosított szolgáltatásokkal, valamint a védelembe vétellel nem lehetett megszüntetni, illetve attól eredmény nem várható, továbbá, ha a gyermek megfelelő gondozása a családján belül nem biztosítható. Az átmeneti nevelésbe vétellel egyidejűleg a gyámhivatal a gyermeket nevelőszülőnél vagy - ha ez nem lehetséges - gyermekotthonban, illetve fogyatékos vagy pszichiátria betegek otthonában helyezi el és gyámot (hivatásos gyámot) rendel.
További többletpontok halmozottan hátrányos helyzet miatt
A felvételi kormányrendelet alapján további 25, azaz összesen 50 többletpontra jogosult az a már eleve hátrányos helyzetű jelentkező, akinek a tankötelessé válásának időpontjában törvényes felügyeletét ellátó szülei - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott eljárásban tett önkéntes szülői nyilatkozat szerint - legfeljebb alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek, valamint az, akit átmeneti vagy tartós nevelésbe vettek.
A gyámhivatal a gyermeket tartós nevelésbe veszi, ha
a) a szülő vagy mindkét szülő felügyeleti jogát a bíróság megszüntette,
b) a szülő vagy mindkét szülő elhalálozott, és a gyermeknek nincs felügyeletet gyakorló szülője,
c) a gyermek ismeretlen szülőktől származik, feltéve, hogy az a)-c) pontokban meghatározott esetekben a gyermek neveléséről a Csjt. 95-97. §-ai alapján kirendelt gyám útján nem lehet gondoskodni,
d) a szülő gyermeke örökbefogadásához az örökbefogadó személyének és személyi adatainak ismerete nélkül tett hozzájáruló nyilatkozatot, feltéve, hogy a gyermek ideiglenes hatállyal nem helyezhető el leendő örökbefogadó szülőnél. A tartós nevelésbe vétellel egyidejűleg a gyámhivatal a gyermeket nevelőszülőnél vagy ha ez nem lehetséges gyermekotthonban, illetőleg az Szt. hatálya alá tartozó fogyatékosok és pszichiátriai betegek otthonában helyezi el és gyámot (hivatásos gyámot) rendel.
A fogyatékosság miatt
50 többletpont jár minden alapképzési szakon, egységes, osztatlan képzésen, illetve felsőfokú szakképzésen. A hatályos jogszabályok szerint fogyatékossággal élő az a jelentkező, aki testi, érzékszervi, beszédfogyatékos, autista, megismerés és viselkedés fejlődési rendellenességgel élő.
Érzékszervi fogyatékosok:
hallássérültek
Hallássérültnek nevezzük azokat a személyeket, akiknek hallásküszöb értéke mindkét oldalon a beszédfrekvenciákon 40 dB felett van, és ezt audiológiai állomás igazolta. A hallássérültek lehetnek nagyothallók és siketek.
látássérültek
Látássérültnek nevezzük azokat a személyeket, akiknek látássérülése legalább 67%-os. Súlyosabb formája a vakság, enyhébb formája a gyengénlátás.
Testi fogyatékosok:
mozgássérültek
A mozgássérülés lehet veleszületett, esetleg a születés folyamán, akár a későbbi életszakaszban, vagy baleset következtében létrejött károsodás, melyek gyakori jellemzője a bénulás, a görcsös túlmozgás, a végtaghiány, beszédzavar, melyeket egyéb sérülések is kísérhetnek.
Beszédfogyatékosok
A beszédakadályozottság egyik legjellemzőbb jele, ha hiányzik vagy torzul a hangzó beszéd, zavart lesz a kiejtés, megváltozhat a beszédhangok színezete is. Jelentősen változhat a beszéd ritmusa, ami maga után vonja a dadogás-hadarást. Később ezek a nyelvi problémák leggyakrabban a nyelv írásbeliségében fordulnak elő, mint diszlexia, diszgráfia. Ugyancsak súlyos beszédfogyatékosság a motoros diszfázia, szenzoros diszfázia.
Autisták
Az autizmus egy idegi-fejlődési rendellenesség, ami csökkent mértékű társadalmi kapcsolatokban, kommunikációs képességekben, abnormális viselkedési és érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg.
Megismerés és viselkedés fejlődési rendellenességgel élők
A kategória meghatározása - elsősorban a tudományterületi átfedések miatt - a szakirodalomban sem egységes. A teljesség igénye nélkül néhány fontosabb és ismertebb részterület kiemelhető: olvasási zavarok (diszlexia), írási zavarok (diszgráfia), helyesírási zavarok (diszortográfia), számolási zavarok (diszkalkúlia), viselkedési zavarok (pl. hiperaktivitás, figyelem zavarok stb.).
Gyermekgondozásért
A gyermeke gondozása céljából 2009. november 15. és 2010. január 15. közötti időszakban fizetés nélküli szabadságon lévő, vagy terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy gyermekgondozási díjban részesülő jelentkezőnek 50 többletpont jár minden alapképzési szakon, egységes, osztatlan képzésen, illetve felsőfokú szakképzésen.
A gyermekgondozásért járó többletpontra csak az jogosult, aki - 2010. január 1-ig, mivel a határidő munkaszüneti napra esik - 2010. január 4-ig igazolja a kedvezményre való jogosultságot!
Az előnyben részesítésért (hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet, fogyatékosság, gyermekgondozás) legfeljebb 50 többletpont járhat!
Felvételi tájékoztató ide vonatkozó része
TANULJ
Kedves válaszolok!
A délelőtt folyamán írt kommentekből, úgy érzem, kissé támadtatok és nem láttátok jogosnak a "hátrányos helyzetemért járó" többletpontot.
Sajnos tény, hogy sokan akarnak így bejutni a főiskolára és teljesen más az, hogy bent is marad e.
A többség azt írta, hogy tanuljak (amit írni sem kell) és hogy az én problémám nem hátrányos helyzet és nem fogyatékosság.
Amit a 12:26 válaszoló bemásolt, azt én is elolvastam nem egyszer FIGYELMESEN és ott található benne egy olyan pont hogy érzékszervi fogyatékosság: HALLÁSSÉRÜLT.
Tehát nem az kisujjamból vettem a dolgot, és nem azért hogy hű, ezzel mennyivel könnyebb volna.
Volt aki a nyelvvizsgával jött:
Ha olvastál már vizsgaszabályzatot, akkor tudnod kéne, hogyan működik egy Vizsgaközpontba ilyen eset aki hallássérült.
Előre jelezni kell, hogy mit tudnak neked biztosítani, de a vizsgaszabályzat kimondja, hogy a magnó alól felmentést kap az illető és akár a szóbelit írásban teljesíti.
Könnyű okoskodni, meg a másikat leordítani, persze az is egy vélemény.
A tény meg én vagyok, nekem kell vele élnem (tudok vele élni), csak a társadalom HÜLYÉZI le ezeket az embereket.
Amúgy meg már utána jártam TO-on, felvilágosítottak, és nekem volt igazam.
Szép napot!
Szia!
Én 2005ben érettségiztem, és ugyanígy, utolsó évben, a második félévben kezdtem el intézni azt, hogy az angol érettségi szóbeli részét írásban csinálhassam meg. Simán elintéztük, bár nem 1x kellett Pestre jönni vidékről az ügyintézés miatt.... :S
Én végig titkoltam a hallássérülést gimiben, a tanárom is csak utolsó évben tudta meg, hogy miért írtam olyan rossz teszteket magnós gyakorlásnál :D meg hogy miért a padtáramról másolok mindent, amihez a szövegértés kellett.
Sajnos nem tudtam családi okok miatt továbbtanulni, nem is tudtam, hogy többletpontokra lettem volna jogosult.... hmm.
Kedves második válaszoló!
Ez nem hártányos helyzet! Tanulj
Ki nem fogja lesz..rni az egytemen,hogy te diszlexiás és hallássérült vagy? Senki. legfeljebb elnézőbbek lesznek egyesek.
már ne haragudj, de ez hihetetlenül felháborító, amilyen arrogáns vagy szegény hallássérülttel szemben. Képzeld, én is hallássérült vagyok, nagon jól tanulok, 4,64 volt az átlagom félévkor is, de a magnós részt angol órán és francián SE tudom megcsinálni, mert a tv-t se mindig értjük, szükség van az idegen nyelvnél a szájrólolvasásra.. Mert nem tudunk olyan egyszerűen kombinálni mint a magyar nyelvben, így ezért van erre szükség.. AMúgy normál suliba járok, nem speciálisba,mert jól beszélek(nem a legtökéletesebben, de nagyon jól a többiekhez képest), jól hallok(implantátumnak köszönhetően),úgyhogy én márcsak tudom, hogy milyen, ha a magnós részt nem tudjuk megcsinálni a hátrányos helyzetünk miatt!
üdv
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!