Figyelem! Akinek 9. osztályos fizika nat 2020 as tankönyve van a 111. oldalt van projekt feladat amit meg szeretnek oldani, de nagyon nehéz aki esetleg ért a fizikához ő tudna segítenibenne? Beillesztem ide a feladatot hátha érti valaki:
– különféle kis tömegű tárgyak,
– mérőszalag vagy vonalzó.
A mérés leírása:
Vízszintes asztalon a kalapgumi egyik végét nagy tömegű testhez rögzítjük, másik végére kis tömegű hasábot (pl. a már régen nem használt építőkockakészletünk egyik darabját) kötünk, és a gumit megnyújtjuk néhány centiméterrel. A test elengedése után lemérjük, hogy mekkora úton fékezte le a súrlódási erő.
A számolásunk alapja:
A megnyújtott gumiszál rugalmas energiája a hasáb
mozgási energiájává alakul (a rugóerő munkát végez a testen), de a munkatétel szerint: a hasábra
ható erők (nehézségi, tartó-, súrlódási, gumiszál
mint rugalmas erő) összes munkája megadja a hasáb mozgási energiájának megváltozását.
A mérés végrehajtása:
Először mérjük meg a gumiszál rugóállandóját (direkciós állandóját). Asztal szélén rögzítve, a kalapgumi végére egyre több kis tömeget akasztva mérjük meg a megnyúlást. A kis testek tömegét konyhai
mérleggel mérjük meg, mindegyiket ötször, és képezzünk számtani átlagot.
Az 0,5 D ·(Δl )2 = μ · m · g ·Δs összefüggés alapján
határozzuk meg a hasáb és az asztal közötti csúszási súrlódási együttható értékét. A kapott értékekből
képezzünk számtani átlagot!
Milliméterpapíron vagy Excel program segítségével ábrázoljuk a megnyúlást a húzóerő függvényében. Vizsgáljuk meg, hogy mekkora megnyúlásig (Δl max)tekinthető lineárisnak a függvény, és erre az intervallumra illesszünk origón átmenő egyenest. Az egyenes meredekségéből határozzuk meg a D „rugóállandót”. Vízszintes felületen (asztalon) rögzítsük a gumiszalag egyik végét. A másik végére kötött hasábbal nyújtsuk meg a gumit legfeljebb Δl max távolsággal, majd engedjük el. Mérjük meg, hogy mekkora úton állt meg a hasáb.
Tanácsok, szempontok a mérés sikeres végrehajtásához:
A mérés látszólag nagyon egyszerű, de sok buktatója van a sikeres végrehajtásnak.
– A rugóállandó meghatározásánál próbálkozással
kell megtalálni, hogy mekkora tömegű kis testeket akasszunk a kalapgumira. (Nem fontos, hogy azonos tömegűek legyenek.) Az a cél, hogy 4-5 tömeg még tudjon nyújtani. A gumi nyugalmi, kezdeti hosszát is változtathatjuk annak érdekében, hogy megtaláljuk az optimális tömeg- és megnyúlásértékeket. (Gondolkodj el azon, hogy a nyugalmi hossz melyik paraméterre van hatással!) Próbálkozhatunk különböző vastagságú
(erősségű) gumival. Találd ki, hogyan lehet legpontosabban lemérni a megnyúlást!
– A hasáb tömegét próbálgatással úgy válasszuk
meg, hogy legyen elég hely a csúszáshoz. Gondoljunk arra, hogy a test elengedése után a kalapgumi is mozog, súrlódik, tehát a kezdeti rugalmas energia egy része mérésünk szempontjá ból elvész. Ezt a veszteséget úgy csökkenthetjük,
ha a hasáb tömege jóval nagyobb, mint a gumiszál tömege.
Ügyeljünk arra, hogy a befogások után a kalapgumi hossza pontosan ugyanannyi legyen, mint
amennyi a rugóállandó mérésénél volt.
– Figyeld meg, hogy mennyire egyenletesen vagy
akadozva csúszik a hasáb. Mire következtetsz
ebből?
A mérés értékelése, hibabecslés:
Foglald össze (írd le) a mérés célját, a végrehajtás
módját, és értékeld az eredményt. Elemezd a mérési tapasztalataidat, írd le, hogy a feladatban említetteken kívül milyen tényezőkre kellett még odafi gyelni, milyen praktikákat alkalmaztál a mérés
sikeres végrehajtása érdekében. Becsüld meg, hogy
mekkora hiba terheli a mérést! Becsüld meg, hogy
reális-e a kapott eredmény!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!