Tanár szakos kollégák, ti hogyan tanítotok meg egy anyagot?
Értelemszerűen tantárgytól függ. Pl. nyelv esetén nem sok értelme van hosszú előadást tartani.
Nekem sosem adatott meg a lehetőség nagyon vizualizálni, és a kréta is alig fogott sokszor a táblán, szerintem a személyiség, a diákok bevonása kérdésekkel stb. sokat számít.
A tankönyv előttük van, kézzel meg tudják fogni: fontos ez, amikor egyébként képernyőn keresztül tartják a kapcsolatot a világgal, ezért én váltogatnék az eszközök közt. A színes prezentációk célja az legyen, hogy érthetőbb legyen a prezentáció, ne pusztán az, hogy leköti a figyelmet.
Én magam azon az elven vagyok, hogy próbálok a tananyag mellett olyan kitekintőt is, amely segítségével kicsit reálisabb folyamatokat is megtanulnak értékelni, és az ott elhangzó adatokat gyakorlati szinten alkalmazni is tudják.
A tankönyv az alap, de mellette feladatok és szövegalkotás, számolás, prezentáció. Ezek során próbálom neki fejleszteni a logikai készséget, szövegalkotó képességüket, helyesírást, nyelvhelyességet, érveléstechnikát, prezentációs technikákat, tán némi etikát is (pl. az előadásoknál) és persze egyfajta önuralmat, önismeretet, hogy képesek legyenek kiadni azt, ami bennük van.
A diákok célja igen eltérő, ezért nem mindenki nyitott ezekre; ezt számításba kell venni.
Végülis a NAT-ban és a különféle kerettantervekben a megtanítandó ismeretanyagok és kompetenciák vannak felsorolva. Arról nincs szó, hogy ezeket a tankönyvekből kell megtanítani (de javítson ki valaki, ha tévedek)...
A kérdésre visszatérve, szerintem ez tantárgyfüggő, azon belül is az aktuális anyag is befolyásolja, hogy mit mennyire tankönyvközpontúan vagy szemléltetve taníthatsz meg. Az a lényeg, hogy a ló mindkét irányában át lehet esni a túlsó felére...
Szerintem (és ez tényleg a saját véleményem, elfogadom, ha más másképp látja), legalább minimális szinten szükség van arra, hogy rá legyen alapozva az óra a tankönyv szövegére. Oké, hogy mindenféle vizuális stb. eszközökkel szemléltetsz, de nyissátok ki a könyvet, közösen nézzétek legalább végig a leckét, hogy mi hol van leírva benne, és hogy melyik szemléltetés éppen a tankönyvnek melyik részére vonatkozik. Ez azért fontos, mert ha teljesen elhanyagolod a tankönyvet, akkor ki fog nyílni egy olló, egy idő után akaratlanul is olyanokat fogsz tanítani, olyan hangsúlyokat teszel (Pl. egy számodra kedvesebb témát jobban kifejtesz, mást meg elhanyagolsz, akár egy leckén belül is. Máskor meg összevonsz leckéket, mert nem tartod fontosnak, egy-egy leckét meg több órán keresztül oktatsz), ami nem fog egyezni a könyvvel. Ez azért veszélyes, mert a diáknak a könyvből is fel kell tudnia készülnie egy dolgozatra, de ha te úgy íratsz TZ-t, hogy a saját szemléleted, hangsúlyaid vannak benne, akkor ez nem biztos, hogy szinkronban lesz a tankönyvvel. És ebből adódhatnak problémák.
Viszont manapság elég rossz a tankönyvek minősége, a tanárnak akaratlanul is kedve lenne tudomást sem venni róluk, ezt is megértem.
A másik, ami még eszembe jutott (és ezt én is tapasztaltam), hogy egy osztályban a diákoknak tetemes része olyan, hogy az oké, hogy megtartottad a csilivili órádat, de amikor hazamennek, akkor igenis szeretik elővenni a könyvet, és azt megtanulni. Vannak olyanok, akik bemagolják a szöveget, és nem tudnak ebből a tankönyvközpontúságból kilépni, számukra ez a stabilitás, ez a komfortzóna, mert más tantárgyak esetén ehhez vannak hozzászokva, illetve az ilyen tanulásra szocializálódtak korábban is (vagy ha előtted tanította nekik egy másik tanár a tantárgyadat, akkor lehet, hogy ott is tankönyvközpontúság volt). Ha te viszont "kihajítod" a könyvet, és elkezdesz a "levegőben" tanítani, akkor az ilyen diákokat rendesen meg fogod kavarni, mert úgy érzik, hogy az óra és a tankönyv köszönőviszonyban sincs, és nem fogják tudni feldolgozni az anyagot. Egyszerűen nincs ráállva az agyuk arra, hogy te másképp csinálod, és nem fogják érteni, hogy mit kell megtanulni. Ez pedig szorongáshoz, teljesítményromláshoz vezethet, holott lehet, hogy az illető képességei szerint jobban is teljesíthetne.
Ehhez kapcsolódóan még annyit tennék hozzá, hogy szép dolog a mindenféle szemléltetés, a színesz, csilivili óra, de ezek alapvetően akkor is csak szemléltetések, azaz kiegészítő funkciójuk van, és nem ezek "az" anyagok. Szükség van arra, hogy vagy vázlat formájában (de az is a tankönyvön alapuljon) vagy a tankönyv alapján tudja a diák azt, hogy éppen mi az anyag konkrétan leírva előtte, és még az órán átlássa szöveg vagy vázlat formájában, hogy mi az, amit meg kell tanulnia.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!