Én a PTE-n tanultam, most végeztem. Érdekes kérdés ez a “tanítanak-e”, mert egy anglisztika szaknál szerintem nem biztos, hogy ez a jó megközelítés, de közben nyilván értem mire célzol és abban is van igazság. Pécsen szerintem elég erősen érezhető is a különbség a hallgatók elképzelése (hogy azért megyek egyetemre, hogy tanuljak és a tanárok tanítsanak engem, mutassanak meg és magyarázzanak el nekem dolgokat, adják át nekem az ismereteiket, mutassanak rá a fontos információkra, vértezzenek fel ilyen és olyan tudással, amit később hasznosítani tudok és amivel fejlődhetek stb.) és az oktatók elképzelése (hogy a hallgató azért jön egyetemre, mert kíváncsi és érdeklődik valami iránt, el szeretne mélyülni valamiben, kérdései vannak, kutatnia akar, fel akarja fedezni magának az adott területet, ezért sokat olvas, kutató munkát végez stb. mi oktatóként pedig maximum csak terelgetni tudjuk erre-arra, de alapvetően rajta múlik) között. Most ezen lehet vitatkozni, hogy melyik a jobb, a helytállóbb, aktuálisabb stb., de az egészen biztos, hogy az anglisztika szak (szerintem bárhol is tanulod) nem arról fog szólni, hogy “na akkor én most erre a szakra járok, ezt tanítják, ezt fogom tudni, ehhez fogok érteni és akkor ezzel fogok foglalkozni”. Ehhez képest egy sokkal absztraktabb, elvontabb klasszikus elméleti bölcsész képzésről van szó. Magyarul kevésbé szakmai, kevésbé gyakorlatias és nagyon sok múlik a hallgatón magán, hogy ezzel mit tud kezdeni. Ettől szerintem még nem rossz, de az biztos, hogy úgy kell hozzáállni, hogy neked kell kérdezni, keresni a lehetőségeket, utánajárni a dolgoknak, kipróbálni ezt-azt, tanulni stb. Én a pécsi képzést sem mondanám rossznak, sőt. Az oktatók szerintem többnyire (mert kivétel nyilván van mindenhol) segítőkészek, kedvesek, rendesek és mindenféle kérdéssel, problémával meg lehet őket keresni. Amit én negatív példaként tudnék felhozni az az (és ez talán kapcsolódik a “nem tanítanak semmit”-hez is), hogy én sokszor azt éreztem, hogy nekem nincsen meg az az alap, amit az oktatók feltételeznek és emiatt nehezebben értem meg őket pl. nem olvastam vagy láttam olyan műveket, amiknek az ismeretét ők természetesnek veszik vagy éppen töriből mikor az “érdekességre” koncentráltak, nekem pedig abszolút nem volt egy átfogó tudásom az amerikai történelemről, mert gimiben nem tanultuk, én pedig külön nem foglalkoztam vele. Valamint én a specializációs lehetőségekkel nem voltam annyira kibékülve, mert pl. egy ELTE-n nagyobb a választék minorok és specializációk terén is. Illetve így utólag inkább budapesti egyetemet választanék, mert Pécsett nem sok munkalehetőség van az egyetem mellett, pláne nem szakhoz kapcsolódó és azért a fővárosban sokkal több a lehetőség az egyetem mellett is és a végzést követően is. Én emiatt valószínűleg az ELTE-t választanám. Amúgy tervezek továbbtanulni mesteren, de nem anglisztikán, hanem magyart mint idegen nyelv tanár szeretnék majd lenni. A szaktársaim nagy része továbbtanul pl. anglisztika mesteren, de valaki a minorjával tanul tovább mesteren, illetve valaki másik alapképzést tervez csinálni. Van köztük olyan aki dolgozik pl. nyelviskolában tanít, egy újságnál dolgozik és szerkeszt.