Miért akar ennyi ember tanári diploma nélkül nyelvet tanítani?
Jó persze, pénzért.
De mégis, nem érzik vajon ezek az emberek kicsit furcsának, hogy rendes képzettség és tudás! nélkül milyen dilettáns "munkát" végeznek?
Van itt olyan is, aki már középfokúval elég bátorságot érez hozzá... Nekem ez megdöbbentő. Más is így van ezzel, vagy csak én képzelem, hogy ez egy szakma, amit végezzen az, aki kitanulta?
A válasz írója 87%-ban hasznos válaszokat ad.
A válasz megírásának időpontja: ma 21:52-es vagyok.
Nem azt mondom, hogy ez így fair dolog, vagy ez a normális, de attól még,hogy valaki nem szerzett diplomát, még tudhat jól nyelveket, vagy tud segíteni másokban néhány dologban.
Én is azért mertem vállalni általános iskolások korrepetálását, mert ovis szinten vannak (legalábbis angolból). Így pedig, mivel szilárd alapok kellenek, azt én is le tudom fektetni, feltéve, ha a gyerek vevő rá. 6.osztályos fiú volt az egyik tanítványom, s még csak az egyszerű jelent tanulták meg. A legnagyobb baja a magyar nyelvoktatásnak az, hogy a hajtják a diákot, nyomatják az órákon a nyelvtani részt, a szegény kis diáknak meg fogalma sincs róla. Magyarul sem tudta, hogy mik azok a személyes névmások, nemhogy angolul. Így aztán tényleg nehéz nyelvet tanulni, s tényleg sosem lesz jó nyelvtudása.
Aztán nem nagyon gyakoroltatják be velük a szavakat. Hiába próbáltam több módszert is ajánlani, amivel szavakat tud tanulni, játékosan az órán is gyakoroltuk, hogy ne felejtse el. Még mindig azt hiszik, ha leülnek és bemagolják, akkor tudni fogják a szavakat. A szavak nem fognak egyik estéről a másik reggelre beleugrani a fejükbe. Sokat kell őket használni, egy nap többször elolvasni, sokszor leírni őket mondatban, vagy szókártyákkal gyakorolni, mert különben nem rögzül egy szó sem.
A szótárfüzetük pocsék, egyetlen szó sincs helyesen kiírva, fonetikáról ne is beszéljünk.
Nekem sincs valami híresen jó nyelvtudásom, de a nyelvtant mindig tudtam jól, mert megtanultam, illetve az általános témákról (ház, család, mozi, főzés stb.) el tudtunk beszélgetni.
Gondot okoz a gyerekeknek egy mondat összeállítása is, úgyhogy ... igen, elég nagy probléma van a nyelvoktatásunkban. Nem tudom, hogy mit csinálnak a nyelvtanárok az órán, de sajnos nagyon sok olyan jut katedrához, aki abszolút nem tudja figyelembe venni a gyerekek életkori sajátosságait.(mondjuk ez más tárgynál is így van)
Most tulajdonképpen nyelvtudásról vagy tanári diplomáról beszélünk? Nyelvtudás nélkül NEM lehet nyelvet tanítani. Ha van rá piac, akkor a hiba a kedves "ügyfelek" igényességében (vagy annak hiányában) is keresendő, nem csupán a tanárjelölt (vagy inkább önjelölt tanár) némileg pontatlan önértékelésében.
Ami magát a tanítást illeti, véleményem szerint elengedhetetlen, hogy a nyelvtudás mellett az oktatónak érzéke is legyen a tanításhoz. Láttam már diplomás kollégát "dilettáns munkát" végezni, amit "taknyos egyetemistaként" egy magánóra keretein belül tettem rendbe az elkámpicsorodott nebuló fejében. Ha emellé a tehetség mellé még a különböző tanítási módszereket is elsajátítjuk megspékelve egy kis pszichológiával - mert ugye az embereket és a különböző helyzeteken kezelni kell és lehetőleg jól -, azzal tovább fokozzuk a saját hatékonyságunkat.
Egy dolgot mindenképpen tartsunk szem előtt: a tanítás felelősség. Én sem megyek angol-német szakos létemre műszaki ellenőrnek.
Kisregény kész. Ámen.
Megint a külflödi vagyok: az egy dolog, hogy megértik az adott országban az illetöt, de az egyáltalán nem jelenti, hogy JÓL is beszéli a nyelvet. A nagyon tört beszédet is meg lehet érteni, de ezt azért nem mondanám nyelvTUDÁSnak.
Éppene Magyarországban van rengeteg valaki, aki saját maga szerint perfekt a németben (mivel nekem ez a nyelvem), és alig lehet megérteni. Ha ez a valaki tanit aztán mást, akkor jönnek az olyan hülyeségek, mint amit itt olvas sokszor a német kérdésekre adott válaszokban.
Ez olyan "vak vezet világtalant" féle dolog.
Ahhz, hogy nyelvet TANITSON valaki, tényleg tudnia kell - és nem a saját mércéje alapján. Van olyan is, aki diploma nélkül is tud rendesen, de olyannal is találkoztam - ezen az oldalon is - aki NÉMET tanár, és ennek ellenére sok hibásat ir, söt a jó választ ki akarja javitani a rosszra.
Nem értek egyet azzal, hogy tanári diploma nélkül lehessen tanítani. Nem ismerem a régi egyetemi rendszert, de az új bolognai rendszer szerint a BA-képzésben el kell végezni 10 kredites pedagógiai-pszichológiai modult ahhoz, hogy aztán MA-n tanári szakra mehessen. Nos, lehet, hogy valaki elvégzi a modult, de nem megy tanári MA-ra, így nem lesz tanár, és a diplomája szerint nem tanár, csak - mondjuk nyelvszakos - bölcsész. Ha így tanít valaki nyelvet (persze nem iskolában, hanem csak elvállalja magántanárként) az azért annyira nem vészes. Persze ez a kevés ismeret elkopik, ha nem gyakorolja a tanári hivatást, szóval 10-20-30 évvel egyetem után ne tanítson az ember, maximum kiegészítésként elmagyarázhatja egy tanulónak, hogy mi hogy van, amit nem ért. De azért egy nem tanár ne készítsen fel egyedül valakit.
Kivételek lehetnek, amikor valaki jobban tanít tanári diploma nélkül, mint az illető diák valódi tanárja. De ez nem általános.
Szerintem, ha valakinek megvan a felsőfokúja, de nem olyan diplomája van mehetnek hozzá bátran, de aki évek óta nem gyakorolta meg csak középfokúja van, az ne!
Ennyi a véleményem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!