Mit vársz el egy gimnáziumi magyar angoltanártól?
Kedvet csinálni a tanuláshoz
Érdekesebbé tenni a tananyagot
Elmagyarázni a dolgokat
Plusz információt szolgáltatni a diákságnak
Ösztönözni, támogatni őket
Hogyan lehet valakinek kedvet csinálni? Ha valaki nem szereti a spenótot, és csak azért van az étrendjében, mert a szülei úgy látják jónak (vagyis csak azért tanul angolul, mert a szülei így döntöttek), azzal mit lehet csinálni? A tanár hiába szereti, hiába mondja neki, hogy az milyen finom, attól még... Velem pl. hiába próbálná akárki megszerettetni a csigát, a pálinkát vagy a szóját, pedig egyesek esküsznek rá, hogy milyen finomak, sőt, egészségesek is.
Gimnáziumban fontosak a jegyek a továbbtanulás miatt. Akkor tehát mit osztályozzon a tanár?
- ami a tankönyvben benne van? (hiszen abból nagyon konkrétan tud készülni a gyerek, akkor is, ha menet közben valameddig hiányzott)
- amit tanított? (hiszen ha érdekesebbé tette a tananyagot, meg plusz információt szolgáltatott, akkor nem csak az volt a tananyag, ami a könyvben benne van)
- a "nyelvtudást"? (hiszen a nyelvvizsgákon, az érettségin is azt mérik, és miért kapna a szorgalmas, magolós diák, aki nagyon megtanulta, hogy mi van a könyvben jobb jegyet, mint a lusta, de egész nap a neten lógó diák, akire viszont mindenféle tudás ráragad csak úgy, meg különben is külföldön nyaralt hónapokig a kanadai rokonoknál, ezért tulajdonképpen jobban tud angolul?)
- a szorgalmat? (nehogy elvegye a diák kedvét a rossz jegyekkel? akkor is, ha tudja, hogy ez törvényellenes?)
Mást osztályozzon 7.-ben, mint 12.-ben?
(Főleg első idegen nyelv esetén) 12.-ben is legfeljebb csak a középszintű érettségi szintjét kérje számon a tanár akkor is, ha a csoport amúgy már pl. C1-es szintű könyvből tanul, nehogy hátrányba kerüljenek a diákjai a továbbtanulásnál más, gyengébb csoportokban levő diákokkal szemben, vagy követelje meg a C1-es szint anyagát? Ha az utóbbi, mit mondjon a reklamáló szülőknek/diákoknak, ha azt kérdezik, miért kell kiszúri velük azzal, hogy nem kapják meg az év végi ötöst, holott a kötelező anyagot (a középszintű érettségi anyagát) ötösre tudnák?
Törvényi előírás, hogy az év végi osztályzatot a menet közben szerzett jegyek alapján kell megállapítani, tehát azt nem teheti meg a tanár, hogy év közben C1-es szinten írat dolgozatokat, ami mindenkinek hármasra-négyesre sikerül, aztán év végén mégis ötöst ad mindenkinek gyanítva, hogy a középszintű érettségije mindenkinek ötös lesz. Szegje meg a törvényt, hogy tanuljon is a diák, de ki se legyen szúrva vele? Ha igen, ezt ráadásul csak olyan áron teheti meg, hogy végighazudja az utolsó egy-két évet (azt mondva diákjainak, hogy fontosak a C1-es könyvből írt dolgozatok, mert azokból lesz az év végi jegy - holott nagyon jól tudja előre, hogy nem ezeket fogja figyelembe venni, hanem annak alapján fogja kiosztani az év végi jegyeket, hogy szerinte hányast érne el a diák a középszintű érettségin). Tehát a törvényszegés mellett még hazudjon is, hogy minél magasabb szintű nyelvtudást érjenek el a diákjai, vagy inkább csak a középszintű érettségi szintjét kérje számon?
"Hogyan lehet valakinek kedvet csinálni? Ha valaki nem szereti a spenótot, és csak azért van az étrendjében, mert a szülei úgy látják jónak (vagyis csak azért tanul angolul, mert a szülei így döntöttek), azzal mit lehet csinálni? A tanár hiába szereti, hiába mondja neki, hogy az milyen finom, attól még... Velem pl. hiába próbálná akárki megszerettetni a csigát, a pálinkát vagy a szóját, pedig egyesek esküsznek rá, hogy milyen finomak, sőt, egészségesek is."
Alapvetően hibás gondolkodás, de érthető, ha még nem találkoztál ilyen tanárral. Nem sűrű, a tanárság nem egy felsőoktatási intézmény sikeres elvégzése, hanem a tehetség a tanításban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!