Hatékony az iskolai nyelvtanítás?
Nem az.
Szerintem nyelvet tanulni nem lehet ilyen nagy csoportokban, legfeljebb 4-5 fővel.
Másrészt az egész oktatásban bottom-up megközelítés szerint tanítanak, ami az alkalmazott tudományok esetében káros és fölösleges. Ez azt jelenti, hogy elprüntyögünk a részleteken, de a nagy egészet nem látjuk át, nem tudjuk, hogy mire jó sokminden, nem tudjuk használni az infót, mert cafatjaira van szedve és értelmetlenül, egymástól függetlenül tanítva. A nyelvtanulás, a programozás, a matek, minden. Sokkal jobb lenne ha először beszélnének a diákok, *bárhogy*, lenne önbizalmuk megszólalni, akarnának kommunikálni és ez a sok nyelvóra arra lenne jó, hogy használják a nyelvet rendszeresen. Ehelyett mi megy? Igeidőkön lovaglunk, igeragozáson, azon hogy hova tegyük ki a k*rva vesszőt. Szerintem sokkal jobb lenne kommunikálni, még ha nem is értünk minden szabályt elsőre és mégha nem is tökéletesen használjuk a nyelvet. Ugyanez a természettudományokban: érteni kellene, hogy amit épp csinálunk, minek az alapja és milyen klassz dolgokat lehet vele csinálni magasabb szinten (amit mi még nem tudunk, de semmi baj, legalább látjuk a nagy egészet).
De sajnos így csak a magántanárok szoktak tanítani.
Mondjuk magántanára válogatja. Egyik ismerős gyereke a magántanárral ugyanabból a könyvből tanul utólag, mint az iskolában, bepótolják a hiányosságokat. Ugyanennek a fordítottját is hallottam többször, az iskolai könyvet előre tanulják, így nagyobb az önbizalmuk órán. Van olyan magántanár, aki pl azt ígéri, hogy nyelvtant magyaráz érthetően. Más meg nyelvvizsgatípusokra vagy érettségire készít fel feladatsorok alapján. Nem mind beszédet tanít csak.
Attól is függ, mit kér a szülő meg a gyerek.
Én azt látom, csak magában az iskolai oktatás másban sem elég, aki felvételizne, az jár különórára, szakkörre, satöbbi. Akkor meg miért pont a nyelvtanulást pellengérezzük ki? Az én kis unokahúgom az iskolai órákra alapozva tett egy angol B2-t, majd harmadik vagy negyedik folyamán egy tanfolyamra is járva C1-et. Nagyon aranyos, de a világ lustája volt, aztán mégis, mondhatni, különösebb erőfeszítés nélkül.
Egy pár teljesen alaptalan, csak előítéletek generálta megjegyzés is volt, mint ez a "természetellenes nyelvtani példamondat". Az embernek vagy kilyukad a hasa a röhögéstől, vagy elmegy a kedve végleg az élettől az embertársai korlátoltságát látva. Manapság a nyelvtani példamondatokat az Oxford szótárból veszik... Mutatok én magyarangol példamondatokat, ilyent ma már nem lát senki, csak ezelőtt 60 évvel:
After dinner we shall have a thorough rest, because it is good to work, to have a good dinner after work is, however, much better, but the best of all is, anyhow, to have a good rest in a nice garden.
"Mondjuk magántanára válogatja."
Nem. Te fizetsz, te diktálsz. Te mondod meg, hogy mit szeretnél tanulni és ő felkínál alternatívákat a hogyanra. Aki nem a diákjaira szabja a tananyagot, annak egy fillért nem adnék. Ha sablon szerint akar valaki tanítani, arra ott az ingyenes közoktatás, nem pedig 6000ft/órában basszuk a rezet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!