Milyennek értékeled a magyar közoktatás által nyújtott idegen nyelvoktatás minőségét? Reális elvárás, hogy a közoktatás a középfokú tanulmányok végére stabil középfokú tudást tud adni a diákoknak?
Nem szerencsés a kérdés megfogalmazása szerintem. Az oktatás nem tud tudást "adni" a diákoknak instant módon. Aki nem él a lehetőségeivel, nem tanul, csak várja hogy a sült galamb a szájába repüljön, annak nyilván nem lesz olyan nyelvtudása, mint annak aki komolyan veszi.
Bár nem tartom ideálisnak az iskolai nyelvoktatás helyzetét, változó a minősége, legalább az első idegennyelvből el lehet jutni a középfokra.
Tuti iskolafüggő.
A lányom másodikos gimnazista, most megy C1-re, az emelt érettségije már megvan. Csak a suliban tanult angolul, viszont használta amennyit csak tudta, olvasott, filemezett, csetelt.
Szerintem reális és ezen a ponton megjegyezném, hogy a nyelv egy készség, készséget meg nem lehet padban tanulni.
És ez nemcsak az élő nyelvre igaz, hanem a programozási nyelvre is. Megmutatják az alapokat, hogy mit honnan tudsz tanulni és begyakorolni, de a többi munka minden esetben rád vár és nem tudod elsajátítani, érteni és beszélni a nyelvet, amíg az nem a mindennapjaid része. Nem áll melletted a tanár otthon, nem feladata.
A nyelvoktatás lehetne jobb, ezt elfogadom. Viszont ezzel együtt is úgy gondolom, hogy többet vártok tőle, mint amit jellegéből adódóan ki lehetne hozni belőle.
Én pl világ életemben rossz voltam nyelvekből, de 440 pont volt az átlagos ponthatár azon a szakon, amire menni akartam (az ősidőkben, 2015-ben még nem volt kötelező a nyelvvizsga). Szóval nem volt más választásom, azt a szép kis vörös oxfordos angolkönyvet benyaltam, magamban pofáztam angolul egész nap, aztán amim volt, azzal mentem és a két hónap alatt gatyábarázott (egyébként 6 évig tanultam) angoltudásommal végül sikerült.
Szerintem irreális a hiszti a nyelvtanulás miatt. Lehet, hogy nehéz, lehet, hogy nem fair, de szerintem meg lehet oldani drága magántanár és különösebb nyelvérzék nélkül is, ha valaki akarja. És nem gondolom, hogy ne lenne fair: nem kötelező egyetemre menni. Aki meg odamegy, abban legyen már annyi önállóság, hogy összehúz magának egy közép angolt minimum. Tanuljatok meg tanulni, anélkül tök fölösleges jelentkezni is.
Én nagyon jónak tartom mindkét gyerekem nyelvoktatását a közoktatásban. Mindkét gyerekem kilencedik után megcsinálta a középfokú nyelvvizsgát különtanár nélkül, pedig nem jártak NYEKes osztályba.
Sokan szidják a nyelvoktatást, de szerintem a nyelvtanuláshoz nemcsak egy jó tanár, hanem a gyerek szorgalma is kell. Nagyon nem mindegy, hogy a gyerek heti öt nyelvórát végigül, vagy végigtanul. Ha a gyerek képessége , szorgalma és a családi motivációja olyan, akkor simán megcsinálja a nyelvvizsgát az érettségi előtt. Természetesen egy elitgimnáziumban szinte mindenkinek van nyelvvizsgája, míg egy mucsajröcsögei szakgimnáziumban szinte senkinek sincs. Ez nem a rendszer hibáját jelenti.
ez azért sokban függ az iskoláktól is: milyen általánosba járt, milyen középiskolába megy a gyerek, az iskolának mennyire van kapacitása.
engem érdekeltek a nyelvek és általánosban szerettem az angol órákat, jó tanárom volt (elsőtől kezdve tanultam). középsuliba direkt olyat választottam ami erős a nyelvekben (plusz sikerült kiválasztanom egy olyan tagozatot ami ráadásul nyekes). az hogy egy suliban milyen a nyelvoktatás nem csak a nyelvi órák száma és a tanárok minősége határozza meg, de az is hogy hány tanár van és hogy hogyan tudják elosztani a diákok között őket. Volt olyan ismerősöm másik iskolában ahol az egész, majdnem 40 fős osztály együtt tanulta az angolt. Egyrészt ez túl sok ember másrészt kb előről kezdték és kezdő szintről vették az anyagot - pedig sokan általánosban már tanultak angolul. Alig valakinek sikerült letennie a középfokút az osztályából, azok is külön tanárhoz jártak. Nálunk két osztállyal csináltak 4 szintet, így kb 20 ember tanult együtt (ami még mindig sok) és jól el tudták különíteni azokat, akik általánosban más idegen nyelvet tanultak, ők 0-ról kezdték, és a többieket pedig a szintjüknek megfelelően be tudtak osztani így nagyrészt nem unatkozott senki és nem is vette el a batárságát hogy a többiek sokkal jobban tudnak mint ő.
nálunk a két felső csoportból mindenki le tudta tenni az angol középfokot - legtöbben a felsőt is megcsináltuk. Többen a harmadik csoportból is csináltak közepet/emelt érettségit. Az kezdő csoportból viszont csak azok tudták lerakni akik külön tanárhoz jártak - nyilván itt nem szabad elfelejteni hogy ők csak 4 évet tanulták a nyelvet, előtte általában németet.
Egyet kell értenem az előttem szólókkal, szerintem is teljesen iskola- és diákfüggő.
Én pl. német két tannyelvűbe járok, most leszek 11.-es, és már folyékonyan beszélek németül (B2-es szinten vagyok), úgy, hogy amikor idejöttem, csak egy-két szót tudtam németül, de semmi mást, szóval teljesen meg vagyok elégedve.
Kétnyelvű gimnáziumban viszont rá vagy kényszerülve, hogy tudd a nyelvet, mert több tantárgyat is a célnyelven kell tanulni (nekem ezek a történelem, a matematika és a földrajz), de még így sem tudnak sokan normálisan beszélni.
Az én osztályomban is meg lehet figyelni, hogy több gyerek nem veszi komolyan az egészet. Eleve jó páran úgy jöttek ide, hogy utálják a németet, negyedik éve várnak arra, hogy a tudás mágikus módon a fejükbe szálljon. Hiába van heti 6 nyelvórád + 8 órád az adott nyelven, ha nem fektetsz bele energiát, akkor lehet bármilyen szuper tanárod, nem fogod elsajátítani a nyelvet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!