Mi a baj a fizikaoktatással?
Szerintem ez leginkább a tanár hozzáállásától függ. Anno középiskolában az első fizika tanárunk nem sokat törődött azzal, hogy biztosra menjen, hogy mindenki érti-e amit mond. Felírta a képletet, megoldott egy feladatot mellette, lecke föladva, óra vége. Harmadik egyes dogám után döntöttem úgy, hogy elmegyek korrepetálásra, ami után pedig sose kaptam 4-esnél rosszabb jegyet belőle. Következő évben pedig új tanárt kaptunk, és onnantól egyszer sem volt szükségem korrepetálásra. Csak hát mivel nem úszunk munkanélküli tanárokban, ezért vannak olyan diákok akiknek be kell érni a rosszabbal sajnos.
De még ha jó is a tanár, akkor is vannak emberek akiknek szimplán több idő kéne ahhoz, hogy megértsék, mint másoknak (amit meg nem ért az ember azt általában utálja is). A baj csak az, hogy annyi idő amennyi nekik kéne nincs, így marad a külön tanár. Nem hiszem, hogy sok mindent lehetne tenni ez ellen.
Szerintem azért, mert a legtöbb ember már elve úgy kezd neki, hogy hallotta, hogy nehéz, ezért "mumustárgy", szóval saját maga úgy áll hozzá a dologhoz, hogy nem baj, ha nem érti, mert nehéz.
Másik oka, hogy a természettudomány más szemléletet igényel, mint egy töri vagy magyar (jó, töriben még van is összefüggés, az lehet, nem olyan jó példa). A természettudományos tárgyakban sok minden egymásra épül, ha kimarad az első néhány óra, máris képzavar van.
Az, hogy mi a baj az oktatással, szerintem az, hogy túl szárazan adják le. Lehetne több kísérletet elvégezni, vagy életközelibbé tenni a példákat. Kicsit ellentmondó, hogy a bioszt, fizikát, illetve kémiát tartják a legtöbben a legnehezebbnek, azt gondolván, hogy milyen elvont tudományok (vagy nem is tudom), miközben az irodalom sokkal elvontabb. Csak ugye magolni lehet, az irodalomban nincsenek nagyon egymásra épülő koncepciók, ami nélkül nem lehetne megérteni egyiket-másikat. De a másik oldalról meg ezek a tárgyak foglalják magukba az életet, a létezést és mi lehetne ennél közelebb?
Először is a diákoknak kellene változtatni azon, hogy előítéletek nélkül kezdjenek neki, másrészt a tanároknak kreatívabbá kellene tenni az órákat, kísérletekkel és a hétköznapból vett példákkal. Ez nem biztos, hogy megvalósulhat a jelenlegi oktatási rendszerben, mert gimnáziumokban a heti 2 óra kevés lehet mindenre.
Pont ugyanaz, mint a matekoktatással; "ott a képlet, oszt' használjad".
Persze, amikor egyszerűbb feladatok vannak, akkor 1 képlettel le lehet tudni. Amikor már kicsit bonyolultabb a történet, akkor meg csak ül az ember a könyv fölött, és azt sem tudja, hogy melyik képletet, pláne hogyan kellene használni, mert nem látja át megfelelően. És azért nem látja át, mert a tanár nem megfelelően tanít...
A dolgok szemléletes ismertetésének mindenképp meg kell előznie a képleteket és egyenleteket. Ha kizárólag csak a matematikát eröltetik abból soha nem lesz megérthetőség legfeljebb csak kényszerű elfogadás és útálat a tárgy iránt.
Minden bizonnyal lehetne pl. olyan roppant bonyolult matematikai levezetést is csinálni amely azt próbálná bizonyítani, hogy egy szögletes labda jobban gurul mint a gömbölyű. Viszont az a tanár aki ezt szemléletesség nélkül szeretné elfogadtatni mitöbb megtanultatni kizárólag matematikai alapon a diákkal, annak azthiszem beletörne a bicskája.
1; Rohadtul kevés óra van rá. De tesiből kell a heti 5+...
2; Rohadtul nincs pénz az eszközökre. Amúgy is drágák, több közülük fogyóeszköz, pótolni kell.
3; Sok helyen rendes fizikatanár sincs. Jó esetben matek vagy kémiatanár oktatja, rosszabb esetben biosz vagy föci, vagy esetleg akinek nincs ki az óraszáma. Mert az meg rohadt magas.
4; Ha mégis van fizikatanár, általában óraadó, sokszor 2-3 (4-5-10) másik iskolában is, örül, ha időben beér, nem, hogy még fel is készüljön. Laboráns nincs amúgy sem.
5; Sok az anyag, az új tankönyvek pedig alulról súrolják a hulladék minőségét.
6; Hozzáállás - "mikor fogom én ezt felhasználni", "fizikát majd tanulsz, ha fizikusnak mész", stb...
7; Demotivált tanárok.
Tenni mit lehet? Első körben rendbe kell rakni az oktatási rendszert. Kivágni a sok kretént, szakértőket, pedagógusokat alkalmazni, durván felnyomni a finanszírozást, mind az intézményi, mind a dolgozói szinten, hogy minden állásra legalább két jelentkező legyen már csak az anyagiak miatt is, durva szűréssel élni a kilépő tanárjelöltek között, legalább két évtizedes stratégiai együttműködés kell az _összes_ szóba jöhető párttal, hogy egyik se barmoljon bele a nagyok dolgába, a tantárgyakat racionalizálni, a készségtantárgyakat kirakni a tanrendből, osztályzásból. Sőt, az osztályzást is beszüntetni.
Fizika szakos tanár vagyok (voltam). A fizikaoktatást az adott körülmények között nem tartom vállalhatónak.
(1) Heti 1-2 óra semmilyen tárgyból nem elég.
(2) A fizikához stabil matektudás is kell, ami csökkenő mértékű.
(3) A fizikát nem elég megtanulni, érteni is kellene.
(4) A megértéshez türelem, alaposság kell, ez pedig nem erénye a mai gyerekeknek.
(5) Sok helyen tanítottam, és sajnos tapasztalat: a fizikatanár kollégák jó része igazából nem is érti a fizikát, csak mint ismeretanyag kezelik.
(6) Fogytán fogynak a fizikatanárok, évente 5-10 végez és asszem 30-40 megy nyugdíjba, vagy hagyja abba a fizikatanítást.
Megoldás sztem nincs. A legegyszerűbb lenne fizika oktatását simán megszüntetni, mindenki jobban járna. Aki pedig mérnöknek, fizikusnak készül, az pl. járhatna külön tanárokhoz, és akkor csak a jó tanárok tanítanák a fizikát. Én pl. ilyenforma gyerekeket tanítok, na persze iskolán kívüli formában.
A fizikatanárok (és egyéb termtud tanárok) megszényenítően alacsony fizetése. Pont. Ha ezt rendbe raknák, akkor megérné tanárnak menni, a mérnökség helyett, sokak számára NEM CSAK A FIZETÉS A FONTOS, de ne legyen olyan alacson semmiképp, hogy ne lehessen megélni belőle, és ne alázzák.már meg őket diplomás létükre minimálbérrel, ne keressenek kevesebbet egy pénztárosnál, biztonsági őrnél, stb. De ehhez is la 10-20 év kell, hogy kicserélődjön, és feltöltődjön a szakma.
És igen, eszközök... Mondjuk azok már nálunk se nagyon voltak. Az emelt fizika mérésre a gyakorlati felkészülés kimerült a fénytörés mérésében...
És igen, a matek. Van olyan, hogy egy 18 fős általános iskolai osztályban, max 2 olyan gyerek van, akinek diplomásak a szülei. Sokszor a szülők se tudnak otthon segíteni. És ebből a 18-ból la 8-10 fejlesztésre szorul matekból. Bezzeg alsóba ezek 4-esek voltak, mert a tanítónéni nem akart kegyetlen lenni szegényekkel(?). Budapesti iskoláról beszélek.
Az oktatási rendszerrel szerintem alapvető probléma a pkuralitas: 8-, 6-, 4-évfolyamos gimnáziumok. Első lépésben ezt kéne felszámolni, illetve ne lehessen általánosban "jó osztály"-t csinálni, ha a szülők kiperkálnak havi x ezer forintot, és "rossz osztály"-t, a szakmunkásszülők gyermekeivel, és cigányokkal. (Vagy lehessen képesség szerint szétválasztani, és legyen a gyengébbeknek más tanterv.)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!