Azt hallottam nemrég egy konferencián, hogy a mai magyar tizenéveseknek több, mint fele nem menne át egy középfokú "magyar, mint idegen nyelv" nyelvvizsgán, azaz nem beszélik anyanyelvi szinten az anyanyelvüket. Nektek mi a véleményetek erről?
Hááát ha én elmondom neked, hogy mikor meg akartam csinálni a TOEFL vizsgát és segítséget kértem egy intelligens, okos, iskolázott angol anyanyelvű b.nőmtől, belenézett a tesztkönyvembe és azt mondta, neki ez kínai.
Ezt a vizsgát otthon ( Mo-n) nem tekintik vizsgának...
Aztán rájöttem leszarom az egészet...jobban beszélek angolul mint azok akik otthon angolt tanítanak...
Mellesleg én nem lepődöm meg azon, hogy a tinédzserek jó része analfabéta. Én a 80-s években jártam általános iskolába. Halál ciki volt megbukni és olyan magyar tanárunk volt, aki kiverte belőlünk a tudást. El van ferdülve ez az egész... analfabéták...mit lehet velük tenni?
Júúúj.. én 18 éves vagyok, de nem érzem magam analfabétának. Egyébként tisztában vagy a fogalmakkal, kedves angolul jól tudó? :)
Amúgy. Én ezt nem értem. Nem beszélik anyanyelvi szinten az anyanyelvüket? Akkor hogy beszélik? Idegennyelvi szinten? Vagy mi? :D
Szerintem ez hülyeség, bocsánat. :$ Azért az a gyerek is, akinek mondjuk nem túl bő a szókincse, kitudja magát fejezni.. :)
Max a nagyon vidékiek kiejtését húzhatják le szóbelin, de ennyi.
Vagy ezt hogy gondolod? Valaki elé raknak egy képet és nem tudja elmondani, hogy mi van rajta? :) Azért érdekes lenne...
Légyszi, ne essünk már egymásnak, a kérdést nem azért tettem fel, hogy elkezdjük melegebb éghajlatokra küldeni a másikat! Köszi!
Nagyon érdekes, ahogy az egyik válaszoló érvelt: "mi az, hogy anyanyelvi szint?", illetve a következő hozzászólás: "Nem beszélik anyanyelvi szinten az anyanyelvüket? Akkor hogy beszélik? Idegennyelvi szinten? Vagy mi? :D"
Ebből számomra kiderül, hogy a tinik egy része nincs tisztában azzal sem, mit jelent az, hogy "anyanyelvi szint" (merthogy ilyen nincs, egyes életkorokhoz és képzettséghez mért szint van), valamint képtelenek különbséget tenni anyanyelvi tudás, illetve idegen nyelvi tudás között. A kérdéses tanulmány idegennyelv-tudáshoz hasonlította az anyanyelv ismeretét, és abból a szempontból indult ki, hogy hány szót ismer egy adott tizenéves diák magyar nyelven, illetve mennyire képes anyanyelvi nyelvtani feladatlapokat megoldani, melyekben szerepelt egyszerű ikes-iktelen ragozás, névszóragozás, mondattan (elsősorban a központozás, a helyesírás terén). Az eredmény az volt, hogy a mai tizenévesek körülbelül középfokon beszél magyarul (azaz 3-4000 magyar szót ismernek, ami az ilyen életkorban 20 éve mérthez képest 50%-os romlást jelent), a nyelvtani ismereteik pedig nem érik el a középfokú nyelvvizsgán elvárt szintet. Ez annyit jelent, hogy sokan közülük nem tudnak helyesen írni, csak részlegesen ismerik a központozást (ennek használata sem egyezik meg a szabályokkal), az igéket képtelenek osztályba sorolni, és azok szerint ragozni, a kötőszavakat hibásan használják, illetve amit külön érdekesnek tartok: a névszók ragozásában hatalmas hiányosságokat tapasztaltak a kutatók (ragtévesztés, iránytévesztés).
Szintén egy érdekes hozzászólás:
"Vagy ezt hogy gondolod? Valaki elé raknak egy képet és nem tudja elmondani, hogy mi van rajta? :) Azért érdekes lenne..."
A kutatás ugyan nem vizsgálta a képleíró képességet, de igen, erről van szó. Ezt már csak úgy mellékesen jegyezték meg előadáson kívül. Sok tinédzser nem képes megnevezni egyszerű tárgyakat sem magyar nyelven, olyanokra gondolok, mint "kuktafazék", "franciakulcs", és hasolnók. De ez ugye nem hivatalos kutatási eredmény, úgyhogy csak halkan súgtam meg. :P
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!