Ha változtathatnátok akármit a magyar oktatásban mi lenne az?
A bolognai rendszert kéne
megszüntetni
Meg talán nem kéne a
"mindennapos tesi"
Nem szabadna bevezetni az egyetemre jelentkezéshez szükséges nyelvvizsgát. Amikor én jelentkeztem a felsőoktatásba még nem volt kötelező, nem is rendelkeztem nyelvvizsgával, de az egyetem folyamán megcsináltam és simán ötösre diplomáztam. De ha feltétel lett volna, soha nem vesznek fel egyetemre, egyszerűen ha olyan tanárokat fogsz ki a közoktatásban akik alkalmatlanok idegen nyelv tanítására akkor (drága különórák nélkül) nem lesz nyelvvizsgád még 9 év nyelvtanulás után sem.
Az egyetemeken is sok fejlesztendő terület lenne, néhány szakot kivéve nagyon alacsony hatékonysággal zajlik az oktatás. Először is duplájára kellene emelni az egyetemi tanárok fizetését, elöregedett, kiégett, motiválatlan a tanárok jelentős hányada. Sokkal gyakorlatorientáltabbá kellene tenni a képzéseket, (ezt valamennyire felismerték már) én is mérnökként végeztem, de a tanulmányi területemnek megfelelő feladatot először a munkahelyemen fogok kapni, a szemináriumokon teljesen haszontalan munka folyik. (Az előadások is korszerűtlen, 10-20 éves, idejét múlt tananyagot dolgoznak fel..) Sokkal nagyobb teret kellene biztosítani a diákoknak, nálunk 3,5 év alatt maximum 2-3 szóbeli vizsga volt, hogy várják el, hogy stresszhelyzetben megfelelően kommunikáló értelmiség hagyja el az egyetemet? (Bezzeg beadandóból volt vagy 150.. :D )
Összességében számomra nagy csalódás volt a BSC és az egyetemi rendszer, talán majd a mesterképzés. :)
Sziasztok!
Egyszer már válaszoltam egy ilyen jellegű kérdésre, ott naaaagyon részletesen kifejtettem a véleményemet, de most nem találom azt a kérdést.
Mivel én gimibe jártam, ezért főleg onnan van tapasztalatom, az ottani rendszerről alakult ki véleményem.
Leginkább azon változtatnék, hogy 11-12.ben a diákok ne csak azt választhassák ki, hogy milyen faktot akarnak felvenni, hanem konkrétan minden tárgyat. Persze, kellene valamilyen keret, hogy mondjuk 5 tárgyat muszáj felvenni. De nem kellene Józsinak, (aki 10.ben a faktválasztással eldöntötte, hogy jogász szeretne lenni) bioszon bambulnia. A legtöbb diák még a legelitebb gimikben is csak a szükséges minimumot teljesíti azokon az órákon, amikről tudják, hogy nem fog nekik kelleni. Felesleges időpocsékolás a tanárnak és a diáknak is. Mondjuk ehhez a rendszerhez egy viszonylag nagy iskola kell sok tanárral és megfelelő tanári fizetéssel és az érettségi rendszert is meg kellene változtatni.
Ha nekem meg lett volna ez a lehetőségem ezeket vettem volna fel: biológia, kémia, fizika, matek, infó, angol, töri.
Orvosira készülök. Ez azt jelenti, hogy 2 emelt érettségi kell, ráadásul egyik sincsen benne az alap érettségi tárgyak között. Nem hiszem, hogy problémám lesz ennek a teljesítésével, elég magabiztos vagyok, könnyen tanulom a bioszt és a kémiát, de azért átfutott a fejemen, hogy miért pont azok a kötelező érettségi tárgyak, amik. Értem, hogy a magyar töri, irodalom, nyelvtan nagyon magyar és mivel mi magyarok vagyunk, ezért alapműveltség tudni ezket. De az én véleményem szerint sokkal fontosabb az, hogy megértsük a körülöttünk lévő világot, a saját testünket. Nekem a művészet, az irodalom, a sport mindig egy "hobbinak" tűnt, amit az ember akkor vesz elő, ha fáradt, unatkozik, gyönyörködni, felfrissülni vagy kikapcsolódni szeretne. Nem tűnik alapvetőbb tudásnak, hogy tudjuk miért forog a Föld, miért korog a gyomrunk, miért villámlik, miért leszünk részegek az alkoholtól?
Szóval, szerintem sokkal jobb lenne, ha a diákok választanák ki azt az 5 tárgyat, amiből érettségiznek. Mert szerintem a fizika, kémia, biosz adja az alapműveltséget, mások szerint pedig az irodalom, töri, filozófia. Mások érdekelnek minket, másokban vagyunk jók. És mivel csak az utolsó 2 évről és az érettségi tárgyakról van szó, még csak nem is lennének (annyira) "szakbarbárok" az emberek.
De kíváncsi vagyok mások véleményére is, remélem még fog valaki hozzászólni ehhez a kérdéshez. :)
Tavaly végeztem gimiben 4+1 éves volt a nyelvi előkészítő miatt.
A heti 5 tesit a második évben vezették be, de még 4 év után sem tudta a suli normálisan megoldani az órák elhelyezését. Mivel a tanárunk valamiért rettegett attól, hogy kirúgják, legtöbbször megtartotta az összes órát, ezért heti kétszer a folyosókon tollasoztunk és ping-pongoztunk, a lehető legkisebb energiabefektetéssel, szóval csak elb*sztuk az időnket. A maradék órákon is csak takarékon voltunk, mert senki sem akart utána full csatakosan beülni az órára. Bár volt 3 zuhanyzó, azt senki sem használta, mert huszan voltunk rá és amúgy sem volt időnk fürödni. Szerintem ennek semmi értelme sem volt. A megoldás az lenne, ha az egyetemi példa alapján mindenki kötelezően választana egy sportot félévenként és heti 2x teljes erőbedobással végigcsinálná az órákat, amik úgy lennének időzítve, hogy utána legyen pl egy lyukas óra, hogy meg lehessen fürödni és valami normális külsővel a padba visszaülni.
Be kéne szüntetni a tölteléktantárgyakat is, gimibe már felesleges a rajzóra, a dráma, a művészetek és az etika. Az elgondolás jó lenne, csak amikor behelyezzük a gyakorlatba egy működésképtelen maszlag lesz az egész. Rajzórán az osztály fele az alsós színvonalat is alig ütötte meg és emiatt a közeg miatt az egy kis művészi adottsággal megáldott emberek sem tudtak nagyon normális munkát kiadni a kezeik közül. Én már régóta festek hobbiból, nyaranta eljárok festőtáborokba is és az ottani munkáim mindig pár fokkal jobbak, mint amit otthon alkotok, viszont a gimis órákon sokszor általánosi szintre sűllyedek. A többi töltelék órát pedig tanulásra, reggelizésre vagy leckeírásra használtuk fel.
A fakultáció nálunk a legtöbb tantárgyból úgy nézett ki, hogy pl, ha a bioszt vetted fel, akkor ugye volt az osztállyal heti két bioszod és még a faktos csoporttal is volt kettő hetente. A sima bioszon a béka feneke alatt volt a színvonal, mivel a többség nem akart érettségit belőle, viszont a fakton pedig nem készítették fel az emeltre a gyerekeket, mert az ottani többség csak közepezni kívánt. Aki orvosira akart menni, magánórára járt. Ez így borzalmas volt. A legjobb lenne, ha az első két évben minden tantárgyba belekóstolnánk és az utolsó két évben pedig csak az érettségi tantárgyakat tanulnánk, aki pedig faktot vett fel, annak nem lenne már nem faktos órája az adott tárgyból.
A legnagyobb problémát viszont szerintem a tanárok jelentik. Már régóta nem az megy tanárnak, aki tanár akar lenni, hanem az, akit nem vettek fel pl a jogra. Ennek borzalmas következményei vannak. A tanárok flusztráltak, utálják a munkájukat, nem végzik el rendesen a munkájukat, egyáltalán nem lehet rájuk felnézni és sokan még félnek is a gyerekektől(itt pedig nem a fizikális tanárverésre gondolok, hanem, hogy pszichológiai hadviselésben a gyerek legyőzi a tanárt). A biosztanárunk úgy tanított, hogy feladta az anyagot, amiből felelni fogunk, az órák elején 20 perceket ült a gépét bámulva, vagy szimplán negyed órát késett, majd elkezdett feleltetni és az óra végéig ment a felelés. A fizika és matektanárunk pedig magyarázott magának a táblánál(főleg fizikán) mi pedig tanultunk törire, beszélgettünk, ettünk, de semmi képpen sem figyeltünk rá. A töritanárnak sikerült ugyanezzel az osztállyal elérnie, hogy nemcsak mindenki csöndben legyen, hanem, hogy jegyzeteljen is.
Más, akár top10-es sulikba járó haverjaimtól is hallottam már, hogy a tanárt alkalmatlannak tartják és amúgy az én sulim sem egy utolsó gyűjtőhely. Én speciell kitűnő vagy jeles voltam végig és az érettségim is kitűnő lett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!