Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Miért sztahanovisták a hazai...

Miért sztahanovisták a hazai tanárok?

Figyelt kérdés

Utoljára a fősulin és egy angol nyelvtanfolyamon tapasztaltam azt, amiről számtalan diák is ír itt a gyakorin, hogy a tanáraik túldolgoztatják őket. Az angol tanfolyamon ráadásul erős volt a kontraszt, mivel voltak normálisan tanító angol kollégáik is. Velük öröm volt a suli, sőt suli után szinte mindenki önkéntes idegenvezetője volt minden nap azoknak a tanároknak. Egy amerikai szabad szellemű suliban éreztük magunkat, ennek ellenére maximális hatékonysággal ment a tanulás. A biztosítékot például az verte ki amikor egyik magyar tanárnő domina ruhában jelent meg órán és persze dominának képzelte magát és kilóra mérte a megtanulandó anyagot, ami munkát ha értékelni kellene akkor nullát érne. A magyar tanárok sok feladatot adtak, dolgoztattak és nem dolgoztak. Az angolok dolgoztak és nem dolgoztattak.

A magyarázatra lenné kíváncsi hogy mi az oka ennek a selejt hazai hozzáállásnak. Hogy a tanár munkatábor tisztjének képzeli magát, és nem munkahelyen ahol dolgozni kéne és nem csak dolgoztatni. Már nem vagyok diák de nagyon fel vagyok háborodva ezen a selejt és alávaló hozzáálláson. Ahogy a mai diákok is így érezhetnek. Továbbá a tornatanárok miért elmebetegek? Valami felvételi követelmény, hogy arra a szakra csak a társadalom söpredéke mehet?

A kérdést lehet törölni, de attól még így van és fel fogom tenni máshol is bárhol a nyilvánosság előtt.


2017. okt. 11. 19:33
 1/6 anonim ***** válasza:
100%

Középiskola:

Sajnos nem a tanárok döntöttek úgy, hogy mindennapos testnevelés legyen és a diákok háromig meg fél négyig legyenek bent a középiskolában, hanem a FIDESZ.

A leadott anyag mennyisége egyáltalán nem túl sok, csak a diáknak már nem marad rá energiája és ideje a fentiek miatt.

Idegbeteg pedig bármely tanár, sőt bármely ember lehet, nem csak tesitanárok. Csak mivel a diákok utálják a tesit, mert feleslegesnek tartják, így ebből az utálatból sokszor átragad a tesitanárra is. Egyébként három teljesen normális tesitanárt is ismerek.


Angol tanfolyam: Nem kötelező, nem kell rá menni, ha nem akarsz. Problem solved. Amúgy meg örüljön az eber, ha a kurzus intenzív, nem csak lötyögés.


Főiskola és egyetem: Itt pont nem tapasztaltam túlhajtást, bár a középiskola után egyeseknek meglepő lehet a tanulandó mennyiség és, hogy a házi dolgozatot nem elég a wikipediáról összeollózni...

2017. okt. 11. 19:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 chtt ***** válasza:
100%
Szerencsés vagy, hogy normálisan tanító angol tanárokkal futottál össze. Nálunk az angol tanár többnyire arról anekdotázott, milyen új magyar szavakat sikerült felszednie a lakásához közeli kőbányai kocsmában. Kedveltük persze (jó fej volt amúgy), de nyelvtudásban nem igazán gyarapodtam. :)
2017. okt. 11. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

A sztahanovista kb. munkamániást jelent, a kérdésed meg arról szól, hogy miért nem dolgoznak, szóval nem igazán ide való a szó.

Én arra lennék kíváncsi, hogy nálad mit jelent, hogy egy tanár 'dolgozik'. Az a munkája, hogy adott anyagot a diákjai tudjanak. De a rossz hírem neked és a társadalom 80%-a számára, hogy még mindig nem tudja a diákok helyett megtanulni egyetlen tanár sem. Annyit tehet hogy elmagyarázza és megfelelő feladatokat ad. Sajnos azt mindenki elfelejti, hogy egy bármilyen tudás megszerzése a diák részéről igényel erőfeszítést. Mindig így volt és mindig így lesz, csak újabban mindenki elfelejti.

2017. okt. 11. 20:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%

#3: Egyetértek azzal, amit írsz, azonban engedd meg, hogy árnyaljam egy kicsit a dolgot.


"Én arra lennék kíváncsi, hogy nálad mit jelent, hogy egy tanár 'dolgozik'. Az a munkája, hogy adott anyagot a diákjai tudjanak. "


Nem nekem szólt a kérdés, de remélem nem gond, ha én (is) válaszolok rá. Szerintem ugyanis egy tanárnak az is dolga lenne, hogy megszerettesse az anyagot, illetve, hogy azt a diákok ne csak tudják, hanem értsék is és tudják alkalmazni. Ez lehet, hogy mondjuk irodalom esetén például ugyanazt jelenti (nem akarok ezzel senkit megbántani, csak mérnökhallgatóként nem sok közöm van az irodalomelmélethez), de matematika vagy fizika esetén egyáltalán nem.

A legalapvetőbb példa, mikor a diák tudja, hogy ánégyzet meg bényégyzet egyenlő cénégyzettel, de elvérzik a feladaton, ha másképp jelölöd az oldalakat, neadj' Isten ugyanazokkal a betűkkel, csak mondjuk b az átfogó.

Kicsit elvontabb példa, de még mindig jól érthető akkor is, ha messze nem ez a munkád: ellenállások soros és párhuzamos kapcsolása. Itt egy szomorú élményről kell beszámolnom, ami tapasztalataim és másokkal való beszélgetéseim szerint sok iskolában így zajlik. A tanár az elmélet monoton elmondása után gyakorlásként felrajzolt mondjuk 5 vagy 10 viszonylag egyszerű kapcsolást, amiknél ki kellett számolni az eredő ellenállást. A kedves diák ezeket bemagolta, és a tanár felmérőn ugyanazt a kapcsolást adta, csak más számokkal. Így a kedves diák jó jegyet kapott, és mondjuk 10 kapcsolás esetén tudott eredőt számítani, máskor nem. A kedves diák elment műszakira, és engem, mint hozzáértőt kért meg, hogy magyarázzam el, mert ez így nem megy neki, pedig annak idején ebből jó jegye volt. Persze örömmel segítettem, de így egy nagyon szép rálátásom lett a magyar oktatási rendszerre.


A fenti példák rámutatnak arra, hogy a tanárok nagyon sok esetben kilóra mérik a tudást, és kilóra is adják le, pedig hatékonyabb volna egy kis megértést továbbadni. Csak akkor persze gondolkodni kell azon, hogy hogy magyarázza el meg tegye érdekessé, és azt miért ne kerülje el az átlagos tanár, ha lehet?


"Sajnos azt mindenki elfelejti, hogy egy bármilyen tudás megszerzése a diák részéről igényel erőfeszítést. Mindig így volt és mindig így lesz, csak újabban mindenki elfelejti."


Ez ismét igaz, de szerintem ismét árnyalásra szorul. Egy hetedikestől, nyolcadikostól a korukhoz képest elég absztrakt dolgok megértését (nem) várják el, ráadásul nagy, hangzatos szavakkal van leírva a tananyag, ami elég ijesztő lehet. Úgy vélem, nem lehet egy ilyen korú gyerektől/kamasztól elvárni, hogy magától megértse, ez miért lesz neki jó - ez a tanár feladata. Ha ezt a tanár nem végzi el, akkor a diák nem fog értően tanulni, mert az nehezebb. Inkább marad a magolásnál, mert a jó jegyek megszerzésében ez is elég, később meg minek tudni? Úgysincs semmi értelme a diák szempontjából.


Ezen tanárokat erőteljesen szidó kommentem vége felé hozzátenném, hogy persze, van rossz diák és jó tanár is, és nyilván általánosságokban beszéltem. Sokszor nem is a tanárt hibáztatom: Ennyi pénzért kedvvel csinálni, kiszűrni azokat a keveseket, akiket tényleg érdekel, van hozzá tehetségük, és a többieknek is egy valamirevaló tudást adni - én sem csinálnám. Aki elég jól érti vagy szereti tanítani, rég elment külföldre, és ezért itthon a kevésbé színvonalasok maradtak, akikből a megkötések és alacsony fizetés a kevés kedvet is kiöli.


Végezetül a mindennapi tornaórák margójára: Alapvetően jó ötletnek tartom, azonban midnenképpen úgy kellett volna, hogy egyben az óraszámot is csökkentsék, mert így egy kemény nap végére még betenni valóban nem felfrissülést jelent, hanem csak plusz kínzást.

2017. okt. 11. 22:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
70%

Kérdésedre kérdéssel válaszolnék: Miért nem sztahanovisták a hazai diákok? A lehető legkisebb befektetéssel akarnak tanulni a suliban.


Mielőtt megköveznél elmondanám a közoktatás néhány nem egyedi tulajdonságát:

10. osztályban (nálunk) heti 37 óra van. Ez heti 2*8 óra és 3*7 óra. Nem a tanárok találták ki ezt. A tananyag menyyiségét sem a tanárok határozzák meg.


A véleményem az, ha valakinek nem tetszik, vagy nem bírja, hogy terhelik a tanárok (sok tanulandót adnak fel) akkor az menjen át másik középiskolába, ahol lazább a tanulás. (de aztán ne rinyáljon, hogy nem vették fel államilag finanszírozott felsőoktatásba) Mondjuk egy orvosi egyetemen megnézném, hogy miként is abszolválja az ilyen diák az első évet.

2017. okt. 12. 07:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:

# 4: Műszaki főiskolán én is tapasztaltam hasonlóan bizarr esetet. Például a matektanár felírta a táblára a feladatokat és megoldásait, majd közölte hogy pontosan írjuk le és "blaflázzuk be" mert ez lesz a zárthelyin. Vagyis a zárthelyi matek érdemjegy attól függött hogy kinek milyen a lexikális tudása illetve milyen ügyesen tudta a puskáról lemásolni. Segítsé-é-ég! Nyugtató-ó-ót!

A sztahanovizmusa csökkenthető lett volna ha fénymásolatok formájában osztja ki, így nem kell leírnia a poros krétával és nekünk se. Persze ettől még hibás marad az oktatási módszer, hisz a matematikában a gondolkodásmód nem arról kellene hogy szóljon hogy vers módjára menyire képes bemagolni a diák a dolgokat.

Persze volt viccesebb tanár is, legfeljebb az oktatott tantárgya miatt nem annyira említésre méltó, például műszaki mérések esetén.

És erre akartam kilyukadni a kiírt kérdésemmel, amit a 4-es válaszban részletesebben leírtál.


# 5: "Miért nem sztahanovisták a hazai diákok? A lehető legkisebb befektetéssel akarnak tanulni a suliban."

Azért azt ne feledjük, hogy a tudásnak nem arról kellene szólni hogy a diák mennyi GB mértékegységű anyagot képes fejben tartani. Például egyetlen verssel vagy költői életrajzzal sem szabadna az agyat terhelni. Ahogy Szentgyörgyi Albert is mondani szokta, az agy gondolkodásra való és nem adattárolásra. Adatok tárolására közkedvelt a pendrive és a többi digitális adathordozó vagy akár írott formában a papír. Az agynak hagyni kell helyet és energiát a problémák megoldására. Nem pedig adattárolással kimeríteni.

Több diák is jelezni szokta a gyakorikérdéseken hogy sok felesleges anyaggal tömik tele a fejét, miközben az élet hétköznapi dolgait nem tanulják. És gondoljunk csak bele, kikerül az életbe akár jeles bizonyítvánnyal, de a bank jól átveri például uzsorahitellel, mert az iskolái nem az életre készítették fel. Majd a tartozást talán még a gyerekei is öröklik? Ez így jó? Nem jó.

Ha az életben például egyik irodalmi nagyság életrajzára lenne kíváncsi a polgár, akkor a google-val rákeres vagy besétál egy könyvtárba. Tehát nem szükséges tudnia fejből.

2017. okt. 13. 11:33

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!