Ha hivatásos természetvédő szeretnék lenni és globális ökológiai problémák érdekelnek leginkább, akkor melyik egyetemet és milyen szakot javasoltok?
A trópusi őserdők és korallzátonyok védelme, tajga, tundra, magashegységek, vizek is érdekelnek, de csak olyan kérdésekkel szeretnék foglalkozni aminek az egész BIOSZFÉRA védelme szempontjából komoly jelentősége van.
A SZIE MKK természetvédelmi mérnök szakára, az ELTE Biológus szakára, vagy esetleg a Soproni Erdészeti Egyetemre gondoltam eddig.
Alapvetően jó irányba keresgélsz, még talán ezekkel egy lapon lehetne említeni az ELTE környezettant, vagy számos egyetem (BME, stb.) környezetmérnök szakát. De ezek egy fokkal kevésbé relevánsak, mint amiket te felsoroltál, mondjuk egy viszonylag szerteágazó szakmáról beszélünk, úgyhogy nagyon nem lehet melléfogni a szakválasztással. Tapasztalataim alapján a SZIE természetvédelmi mérnök szaka lehet a legjobb ezek közül, de érdemes lenne beszélned olyanokkal, akik ott végeztek, és meghallgatni, hogy mit gondolnak. Az viszont biztos, hogy ha tényleg a szakmán belül akarsz elhelyezkedni, akkor nagyon proaktívnak kell lenned, keresni a szakmai feladatokat, konferenciákat, csere programokat, és egy jó mentort.
Ha van még kérdésed, írj bátran, elég sokat dolgoztam ilyen munkákon nemzetközi szervezeteknél (ENSZ, WWF, EU, stb.). Sok sikert!
Összességében nincs az országban olyan felsőoktatási intézmény, ami csak globális ökológiával foglalkozik.
Ilyen inkább külföldön léteznek.
Az országban talán csak a CEU ezen képzése lenne, ami ezzel foglalkozna, de ez is leginkább humánökológiai aspektusból:
Én a helyedben a környezettani szakirányt messziről elkerülném, mert ez egy nagyon lebutított képzési struktúra amit az országban ilyen néven oktatnak, és a természetvédelmi- környezetvédelmi mérnök képzéseket is. Ezek a szakok azért lettek "kitalálva", hogy a felsőoktatásban lezajló változásokból fakadó órahiányt-- és persze ezzel párhuzamosan az oktatói-kutatói gárda munkanélküliségét szüntessék meg. Ezekkel a képzésekkel külföldön nehéz lesz érvényesülni, nagyon ambiciózusnak kell lenned, hogy egy ilyen képzéssel bekerülj egy WWF-be, vagy valamilyen kormányközi szerveződéshez.
Oda inkább valamilyen régebbi tudományterületről kerülnek az emberek pl.: vegyészként kezdenek kutatni a témában, és kerülnek oda, vagy biológusként- ott mondjuk genetikus, vagy ökológusként kezdenek kutatni ilyen programban, és úgy kerülnek be.
Én leginkább biológus képzésről közelíteném meg a dolgot (mint pl Vida Gábor biosz-kémia tanár), de mehetnél fizika szakirányról (mint Hetesi Zsolt), vagy növényökológia (mint Gyulai Iván), vagy kémia részről (mint Farkas István), vagy mezőgazdasági részről (mint Láng István) stb stb szóval bármilyen irányból megközelítheted, de ha lehet, akkor természettudományi legyen, mivel akkor jobban érted a nyelvezetet, és valamilyen nagyobb tudományterület felől kezd el.
Valamihez értsél jól, legyen egy erősséged (de amúgy tudjad, hogy nem lesz elegendő csak a ttk tudás, kell majd közgazdaságtan, hogy lásd a folyamatokat, mivel itt elég sok körfolyamat van, és értsd, így fogsz találkozni előbb- vagy utóbb pl.: Korten, vagy Daily tanaival stb)
Ugye a téma, amit választottál elég tág, és mint egy polihisztor kellene értened mindenhez, de nyilván ilyen manapság már nincs (hiszen hatalmas a tudás anyag), így valamelyik oldalról kell elkezdened beásni magadat.
Szóval válasszál egy tudományterületet, ami érdekel,és onnantól kezd el felépíteni "magadat".
A környezettan, körny-termvéd mérnök képzések ilyen átfogó képzések, de nem elegendő a minőségük (még!), ne onnan kezd, hanem mint írtam egy konkrét ttk területről (biosz, kémia, fizika, földrajz stb).
(Pest csak azért jó, mert több konferenciát tartanak a témában, és így több emberrel ismerkedhetsz meg, mert ugye a témád nem korlátozódik csak a felsőoktatásra, hanem civil szervezetek konferenciáit is látogathatod, és így összességében jobban jársz vele, de csak ennyi előnye van Pestnek.)
Én is dolgoztam NGO-knál, és mégis azt mondom továbbra is, hogy egy tudomány felül kezdje, és majd onnan építse fel interdiszciplinárisan magát.
Mindig legyen egy terület, amit kifejezetten jól ért, és egy képzés erejéig csak azt tanulta.
Egyből ilyen szintű interdiszciplináris képzésben részt venni, egyszerűen bűn. Soha nem fogja érteni a tudományos részét egészen.
Ezt pedig láttam- látom az oktatásban is. Kell egy stabil tudomány kiindulópont.
Az ún. környezettani, meg mérnöki képzésből származó végeztek tudományos munkája is sokszor megkérdőjelezhető, legtöbbször mosolygásra add okot a szakterületet mélyrehatóan ismerők számára.
Az hogy miért is védik, nyomják ezeket a szakokat, arról már írtam.
A ceu-ról meg írtam is, hogy humánökológiai részről tudja.
"(éppenséggel én is tartok órákat ezen a képzésen)"
Mondjuk ezzel nem dicsekednék manapság... :D nehogy címlapra kerüljön a vélemény.
"a kellő mértékű természettudományos alapot pedig egy hibrid mérnöki szakon is el lehet sajátítani"
Szívesen belemegyek, de egy csőd a "hibrid" mérnök képzésünk, maximum a legjobb jóindulattal is, egy terület legalább bsc szintű tanulása után tudnám ajánlani.
De amikor beül majd a bsc után, néha el fog mosolyodni, hogy mennyire lebutítják a területet, hogy "integrált" tudást tudjanak átadni széles tudományos spektrumból. Kicsit olyanok ezek a képzések, mint a sarki büfés, aki mindenről hallott valamit, de konkrétan semmit. Szóval itt is tanítanak valamit, de konkrétan semmit.
"a munkában is integrált, rendszerszintű megközelítésre van szükség"
Ez szinte egy brosúrára is kerülhetne, de hiába ismeri a létrát, ha a fokokat nem. Erről ennyit!
"és mindent, ami nem hard science, és mindenkit aki nem logarléccel jár kutyát sétáltatni"
Igen, főleg ha ilyen területen dolgozna, és a képzésébe nem rakott legalább egy ilyen a szavaiddal hard science képzést.
Logarléc nem feltétlenül kell a kutya sétáltatáshoz, megteszi az abakusz is. A hippikhez hasonlóan csörgethetné a kezében a lépés ritmusával.
" bár személyes tapasztalatod nincsen velük, csak egy elképzelés, hogy ott nyilván semmit nem tanítanak."
Teljesen világtalan vagyok, igazából egy kis kilencéves általános iskolás. Ez gondolom látszik is. (:
De mindig mázlim van, mert alászállnak a mennyből az olyan bölcs, és jó emberek mint Te. Köszönöm Neked az útmutatást.
"Az élet, és a valódi, nemzetközi környezetvédelem viszont nem téged igazol."
Azt csak hiszed. Én nagyon is éreztem a hiányát ezeknél a szervezeteknél a "hard science" hiányát. (meg sem említettem az ezós vonulataikat, pedig sokszor hit alapján van a döntéshozataluk)
"Nem csak én helyezkedtem el világszervezeteknél ilyen végzettséggel, hanem az ismerettségi körömben azt látom, hogy a legmagasabb szinten alkalmaznak minket (európai bizottságtól privát szféra felsővezetésig), és a világ legjobb egyetemei is egyre több ilyen hibrid szakot indítanak, mert a megoldásorientált munkában nagy rá az igény. "
Ez a helyzet olyan, mint amit a kormány hozott, hogy kötelező a laborokban egy vagy kémiával vagy hidrobiológia diplomával rendelkezőt foglalkoztatni. Ennek örömére a hidros berkekben pedig nagy az öröm, hogy mennyi hidrost foglalkoztatnak, és ha jelentkeznek akkor csak ők kellenek.
Ezzel szemben az igazság az, hogy a kémiás elmegy az iparba dolgozni 3x annyi pénzért, és a felvételi beszélgetésen mindig fölé lövik a bér kérelmet. A hidros pedig örül a kicsinek is, és elvállal mindent. Szóval nem azért veszik fel, mert alkalmas, hanem mert nincs más az adott körülményekhez. Valami hasonló történik sokszor a civileknél is.
"Mivel elég széles a paletta, sok felé lehet indulni, ezért viszonylag reális, hogy valaki talál egy olyan irányt, ami iránt őszintén érdeklődik, és lelkesedni tud."
Ez nagyon szép, de ebbe ne menjünk bele, hogy ki merre mehet a papír alapján elméletben, mert végeláthatatlan lesz. A tapasztalataim alapján sokszor mennek az intézmények is a kisebb ellenállás felé.
"Még hozzátenném, hogy egy hibrid szakkal is lehet specializálódni, akár sulin felüli tevékenységekkel"
Igen, ezt írtam is, köszi hogy egyetértesz.
De a különbség annyi, hogy a szűkön szabott 12 félévéből szánjon "hard science" képzésre is, mivel azt nem fogja megtanulni x órás konferenciákon.
Legyen legalább egyből stabil, és onnan menjen tovább. Én ezt preferálom, ennyi!
Mondjuk az is fontos dolog lenne, hogy a kérdező milyen szinten képzeli el a foglalkozást. Kutató, aktivista, politikus, szimpatizáns stb stb mert ezek különböző színterei.
Időközben eszembe jutott egy könyv:
Ebben láthatod, hogy milyen színterekről jutottak a "zöld" védelemig el. Ha elolvasod, akkor láthatod, hogy mindenhonnan ellehet jutni odáig, akár mindenféle ttk tudás nélkül. Több útvonal van, de én a ttk útvonalat ajánlanám mindenképpen, és egy "hard science" alapján.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!