Forgó alkatrészekre ható erők? Statikus kiegyensúlyozás?
Leegyszerűsítve: Statikus kiegyensúlyozatlanság abból származik, hogy a sulypont nincs rajta a forgástengelyen, ezért forgáskor centrifugális erő hat, és meggörbíti pl. a tengelyt. Ha a tengely vízszintes, a tengely dinamikus igénybevételnek van kitéve.
Statikus kiegyensúlyozásokat tipikusan prizmákon végeznek. (pl. nagyátmérőjű köszörűkorongok).
A kiegyensúlyozás során ún. póttömegeket helyeznek el, vagy vesznek el az anyagból, esetleg előregyártott súlyok alkalmas helyzetbe való hozásával érik el a célt.
Dinamikus kiegyensúlyozatlanságnál szöghiba van. Tipikusan ékkötéssel rögzített tárcsák esetén. Ilyenkor a forgórészt kétirányú centrifugális erő terheli, amely a tengely csapágyazásánál járulékos lengőterhelésként jelenik meg. A dinamikus kiegyensúlyozást póttömeg elhelyezésével vagy anyageltávolítással lehet biztosítani.
Megjegyzendő, a dinamikus kiegyensúlyozatlanság mértéke csak speciális gépi berendezéssel végezhető el. A vizsgálat során a forgórészt felpörgetik, és mérések alapján megállapítható, hogy a tárcsára hova és hány gramm póttömeget kell elhelyezni.
Megjegyzem a kiegyensúlyozatlanság precíz mechanikai vizsgálata és számítása komoly matematikai előismereteket követel meg.
Pl. a dinamikus kiegyensúlyozatlanság egy gömbszimmetrikus tenzor szimmetriájának megbomlásával jár. A megfelelő mátrixos reprezentációban deviációs tagok is megjelennek.
Na de ez csak mese volt...
Egyébként bármely igényes, gépgyártástechnológiával, gépelemekkel, műszaki dinamikával foglalkozó könyv tárgyalja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!