Szerintetek mi az oka, hogy még mindig kevesen jelentkeznek informatikai szakokra, annak ellenére, hogy aki eléri a minimumot az már mehet is államira? (kivéve BME, ELTE)
Egyetemi informatikusképzés: túl elavult és túl elméleti?
Hasonló a helyzet az egyetemi informatikusképzéssel is: bár fel tudnának venni több embert, de évek óta stagnál azok száma, akik ide jelentkeznek, pedig gyakorlatilag csak állami ösztöndíjas helyek vannak. Palkovics szerint az is a baj, hogy a területen menőnek számító egyetemek, például az ELTE vagy a BME 370 pont körül húzzák meg a ponthatárt, és aki ide nem jut be, az nem egy alacsonyabb ponthatárt szabó közepes egyetemre megy második opcióként, hanem egy teljesen másik szakra. Szerinte inkább lejjebb kéne tenni a lécet a felvételin, és azt kellene biztosítani, hogy ezek a diákok el is végzik az egyetemet, azaz támogatni őket. Az intézmények jelentős része rendelkezik ilyen típusú támogatási programokkal – tette hozzá Palkovics.
Mondjuk az is elég nagy vicc, hogy egy ennyire gyakorlati szakma tanításánál van egy héten 4 órányi laborgyakorlatunk, és további 22 órát csak teremben ülünk matekon meg töltelék- de kötelező tárgyakon.
Nem mondom, hogy nincs szüksége egy programozónak a felső matematikára, de nagyon felülreprezentált a szerepe jelenleg.
A másik az, hogy a középiskolában sem tanítanak, csak titkárnő szoftvereket, aminek kb. 0 köze van a valódi informatikához. Úgy meg elég nehéz eldöntenie az embernek, hogy informatikus legyen-e, ha nem is tudja, mit csinál egy webfejlesztő vagy egy rendszermérnök.
Ugye megvan, hogy nem az egyetem, hanem a jelentkezők határozzák meg a ponthatárokat?
Mivel a pályaválasztás előtt álló fiatal nem munkaerőpiaci statisztikákat néz meg hogy mennyire elavult és elméleti a képzés, szerintem két dolog miatt;
1. A legtöbb iskolában heti egy informatika óra van, akkor is kb mindenki facebookozik, és Excel-használatot tanítanak. Ez senkinek nem hozza meg a tantárgyi érdeklődését, ezért sokan más tantárgyak felé orientálódnak, amiből jelentősebb sikerélményük lehet az iskolán belül, és inkább ezekből a tárgyakból felvételiznek, vagy ezeket választják emelt szintre, ezért az infó maximum kiegészítő tárgyként jöhet.
Mivel az infó a nyelvek mellett az egyedüli előrehozható tárgy, ott, ahol nincs lehetőség külön emelt szín infó faktot futtatni (és szinte sehol sincs), az emberek 80-90 százaléka azért van fakton, hogy ötösre leexcelezzen, és igazából baromira nem érdekli maga az informatika, mint tudomány. Ezért még fakton sincs jelentős sikerélmény, komolyan semmi értelme informatikából teperni, és bárhogyan is nézzük, ez igenis a legtöbb fiatalnak meghatározó.
2. Úgy hírlik, hogy az informatika szak nehéz. A programozás külön kompetencia, "már akkor le vagy maradva, amikor bekerülsz, ha még nem kezdtél el programozni", "ehhez speciális tehetség kell", sok a matek, sok a különböző gondolkodási mód, amit alkalmazni kell, és az informatika, ami nevetségesen hátraszorított téma az iskolákban, eléri, hogy egy zárt, elit társaságnak látszódjon távolról, amibe az átlagember nem képes bekerülni.
3. Ennek ellenére az informatikai szakma presztízse kifejezetten alacsony. Az informatikusokról mindenki egy vézna, kicsit lúzer srácra vagy kockás rövidujjú inges kopaszodó csávóra asszociál.
4. Amit szerintem te is írtál, hogy igazából nem teljesen világos, hogy mire elég a diploma. Van, aki papír nélkül programozik, számítógép-zseninek lenni is akkor menő, ha nem az egyetemen tanultál.
5. Ott az általános vélekedés, hogy informatika szakon és informatikai szakemberként egész nap a gép előtt kell ülnöd, ami egészségügyileg és pszichésen nem mindenkinek kecsegtető (még ha egy csomó más munkakör is van, ahol egész nap a gép előtt ülsz)
Ezekre nem az lesz a megoldás, ha "370 alá visszük a ponthatárokat" (az csak a férőhelyek bővítésével lenne lehetséges, de 370 egyébként szerintem elég alacsony). Ha mindenkit átrugdalnak egyetemen, mert hiány van, azzal csak romlik a szakma presztízse. A felsőfokú oktatás reformálása egy nagyon fontos dolog a képzésben, de ahhoz, hogy több ember válassza ezt a szakmát, szerintem az kell, hogy az alap iskolai képzésnek (alapműveltségnek) szervesebb részévé váljon.
Sokakat nem érdekel az informatika vagy úgy érzik nem értenek hozzá és inkább meg se próbálják. Plusz elég húzós a matek az infós szakokon, ami miatt még kevesebben jöhetnek számításba. Ha csak gyikon nézzük itt is nagyon gyakori kérdések hogy mit tanuljanak, ha a matek nem megy nekik vagy már a közgazdász szakok matekjától rettegnek, ami az infós matek közelében sincs. Nem hiszem hogy a ponthatár a gond, meg hogy ha nem jön össze a BME, ELTE akkor inkább más irányba megy. Aki tényleg infós szakra menne inkább örülne ha valahova simán felveszik államira. Plusz az infós meg a mérnök szakokról elterjedt, hogy hiába vesznek fel könnyen mindenki össze-vissza csúszik, minimum fele kihull stb stb, azért ezektől sokaknak elmegy a kedve.
Amúgy tényleg lehetne változtatni a képzésen, mert az elavult és túl elméleti igaz, de nem hiszem hogy ezért nem akarnának infó szakra menni. A másik hogy a középiskolás infó oktatással is sok a gond. Programozni inkább csak az infó tagozatos gimisek vagy szakközepesek tanulnak, a többi gimis/szakközepes meg leragadnak az elméletnél és a wordnél, excelnél. Van ahol már csak 2 évig tanulják heti 1 órában. Ilyen alapokkal elég nagy hátránnyal indulnak amúgy is, de szerintem ez is közrejátszik hogy sokan szinte fontolóra se veszik. BTK, GTK szakok könnyen elvégezhetőek külön előtanulmány nélkül és inkább mennek ezeknek a szakjaira.
Mondjuk ez csak a saját véleményem. :)
Az informatika nehéz tudomány. És most lehet szidni a "túl elméleti" képzést, és ki lehet akadni a "túl sok" matematika miatt, de a műszaki tudományokban erre igenis szükség van, így működik. A matematika az alapja mindennek, matematika nélkül még egy jót sz*rni sem lehet. Nem az inkább a probléma, hogy a középiskolai oktatás a béke eres heréje alatt van?
Levihetjük a ponthatárt 250-re, 200-ra, sőt, vigyük le 30-ra, vagy töröljük el, vegyünk fel mindenkit, aki épp arra jár. És az mire lesz jó? Diszkrét matematika, 1000 vizsgázó, 993 elégtelen, 6 elégséges, egy közepes. Fain lenne. Nem mindenki elég jó erre a területre, ezt be kell látni.
Más: friss értesüléseim szerint az ÓE műszaki karain a szopatási faktor 2016/2017-ben bőven meghaladja az ELTE-t és igencsak kezdi megközelíteni a BME-t. Nem könnyű ez a popszakma sehol. A tápszeres homokosokat minden egyetemen gyorsan kivágják. Ez egy hardcore szakma.
"Nem az inkább a probléma, hogy a középiskolai oktatás a béke eres heréje alatt van?"
Nyilván ez is probléma, de nyugodtan megoszthatod velünk, hogy egy programozó mikor fog másodrendű inhomogén lineáris differenciálegyenletekkel találkozni a munkája során.
Nincs baj a matekkal, mert egyrészt tanulunk releváns dolgokat is, másrészt segíti az analitikus gondolkodást. A probléma ott kezdődik, amikor jóval több a matek, mint a színtisztán szakmai infós tárgy. Egész egyszerűen ez a fajta képzés nem készít fel arra, amit az iparban elvárnak, és ez bizony a "túl sok matek"-nek is vastagon köszönhető.
Előző, menj jogásznak, az való neked. Ott nincsenek diffegyenletek.
A szak nem "programozó", hanem programtervező informatikus. Ha neked nem világos, mi a különbség a programtervező informatikus és a "programozó" között, és nem érted, hogy miért van egy programtervező informatikusnak szüksége az magasszintű matematikára és az absztrakcióra, akkor menj a netkúlhoz gányolni, mert ez az egyetemi szak nem neked való.
"Nincs baj a matekkal, mert egyrészt tanulunk releváns dolgokat is, másrészt segíti az analitikus gondolkodást. A probléma ott kezdődik, amikor JÓVAL TÖBB A MATEK, MINT A SZÍNTISZTÁN SZAKMAI INFÓS TÁRGY."
Ez a gond, semmi más, csak szándékosan játszod a hülyét. Matematikára - mint olvasható - szerintem is szükség van, csupán az arányokkal van elég nagy gond.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!