Szerintetek is baj van a tananyaggal/tantervvel?
A PISA felmérés kapcsán kérdezem, ki szerint sok vagy kevés, túl általános vagy túl speciális, stb.
Most nem kimondottan az egyéb dolgokkal kapcsolatos véleményekre vagyok kíváncsi, hanem főleg a kerettantervre, adott tárgyakból vett tananyagokra, tárgyak eloszlására.
Szerintem alapvetően nem fektettek hangsúlyt az igazán fontos, elemi tudást adó tantárgyakra -mint például a matek, történelem, magyar és a természettudományok-. A probléma felismerése helyett pedig tovább mélyítettek rajta a testnevelés óraszám heti 5-re való emelésével.
E mellett a kerettanterv túlzsúfolt az óraszámokhoz képest, ez a haláliram pedig nem teszi lehetővé a tanároknak, hogy érdekesebbé és érthetőbbé tegyék a tanóráikat.
A másik a tanárok pótlása, rendes képzése. Nekem speciel szerencsémre nem volt sosem rossz tanárom, sőt kifejezetten jók voltak. Viszont voltak kevésbé szerencsés sorstársaim is akiknek borzasztó tanárai voltak. Ez általános iskolára és gimnáziumra is érvényes. És sajnos ahogy az iskola és az igazgató nem fektet sok energiát a rossz gyerekek kicsapására ugyanúgy nem tesz eleget a rossz tanárok lecserélésére -főleg ha alapító tagok..-.
OFF: én egyébként nem tartanám rossz ötletnek az iskolai egyenruhát, uniformist. Van rá példa keleten, nyugaton is -Angliában is-. Tulajdonképpen ugyanaz a funkciója, mint a katonáknál, egy kis egységet teremt. Nem tesz nagyobb különbséget gazdag és szegény gyerek között, illetve növeli a fegyelmet.
Sajnos most nekem ennyi jutott eszembe, egyébként én nem végeztem rosszul sem általánosban sem gimnáziumban. De akik kevésbé teljesítettek jól főleg azoknál főleg az érdeklődés hiányát láttam, vagy hogy nem igazán érti a tantervet, vagy az értelmét, hogy miért is kéne neki ezt tudnia. Azért céloztam arra, hogy a tesi / rajz / ének órák csökkentésével a természettudományok kaphatnának +1 órát ami ennek a problémának a kiküszöbölésére fordítódna.
Volt szerencsem egy az altalanos iskolat egy anyanyelvi nemet iskolaban elvegezni, ahol csak a magyartanar, a tornatanar es a portas volt magyar. Ugyanugy volt magyar nyelv es irodalom orank, de a tobbi tantargyat a nemet rendszer szerint tanitottak, ami sajnos osszehasonlithatatlan mienkkel. Mikor magyar-nemet kettannyelvu gimiben folytattam a tanulmanyaimat konkretan kultursokkot kaptam.
A kulonbseget egyreszt abban lattam, hogy a magyar oktatasi rendszerben a tanarok 90%-a egyszeruen nem tud magyarazni, es nem is nagyon torik magukat, hogy erted e tananyagot, ha bemagolod mint a verset es szoszerint felmondod, de mondjuk 1x kozbekerdez es leblokkolsz, az se baj, mert a bemagolt resz "megfelel" (ergo tudod az anyagot), es max nem 5-ost kapsz, hanem 3-ast. A nemet suli utan nagyon ledobbentem azon, hogy 1. gimiben a diakok szo szerint nem tudnak angolul. A letige ragozasaval kezdtuk az angol orakat. A tanev vegere az atvett anyagresz annak felelt meg, amit altalanos 4.-ben kb. 2 honap alatt vettunk at.
Kotelezo volt a nemet is, es nem akarom szegeny tanart leminositeni, de nem tudott nemetul. A legalapvetobb nyelvtani szabalyokat nem tudta erthetoen elmagyarazni. Ha valaki felelesnel rosszul mondta a a szovegzodesket, egyalatalan nem javitotta ki a hibazo diakot. Mindezt ugy, hogy harsanyan hirdettek, hogy kivalo tanarokkal, oktatasi technikakka nyelvizsgara keszitenek fel minket.
Egyaltalan nem "nevel eletre" a magyar oktatasi rendszer. (Legalabbis en ebben a gimiben ezt tapasztaltam). Semmit nem tanitottak a vilag mukodeserol, arrol, hogy mire szamitson az ember az iskola falain kivul. Borzalmas volt a diakok problemamegoldokepessege, nagyon lassan reagaltak dolgokra, szerintem boven elmaradava a korosztalyukhoz kepest elvarhatotol. Nem esett szo a tanulas, az ambiciok, a kitartas, a tudas es tudni akaras fontossagarol. Nem voltak fejleszto orak. Altalanosban megtanultam a kornyezetvedelem alapjait, megtanultam fozni, varrni, viragot ultetni, elsosegelyt nyujtani es meg sok-sok mas dolgot is. Nagyon monoton, kihivasoktol mentes, felelmetesen pesszimista eveket toltottem a gimiben.
Osszesegem azt kell, hogy mondjam, hogy a nyelvtudasomat az altalanos iskolaban szereztem meg ami egy felsofoku nemet es egy kozepfoku angol, a 8 osztalyommal messze muveltebb voltam az vegzos gimiseknel, es joval talpraesettebb.
Az emberek alapveto mentalitasaval van a gond. Jo lenne, ha ez valtozna.
"Ha valaki felelesnel rosszul mondta a a szovegzodesket, egyalatalan nem javitotta ki a hibazo diakot. "
Ez is egy nyelvtanítási módszer.
Jobb esetben az adott diákra szabja hogy kijavítja-e õt vagy sem.
Az elõzõ kommenteket olvasva muszáj megerõsítenem a kérdésbe foglaltakat: most nem az egyéb érdekel, hanem a tanterv, az elvárt minimális tudás, adatok, módszerek, készségek.
(még akkor is, ha tudom hogy ez csak rendszerben értelmezhetõ, és pl a tananyag lehet egyébként kevés ha a sok testnevelés mellett túl sok)
Kerdezo, hidd el, az nem tanutasi modszer volt, hanem a tanarno szimplan nem tudott nemetul.
Remelem kapsz valaszt a kerdesedre, engem is erdekelne. :)
Például vannak olyan hangok, akik szerint az anyag nagyon kevés.
Például matematikában ha integrálást vennének osztás helyett (a mostani anyagot leadva 9-10-ig), akkor az osztás sokkal jobban lenne értve, szimplán azért mert nem tanulva lenne (magyaráz, nem figyel, házit lemásol, stb) hanem használva.
Más tárgyakból is, nem tanulni/tanulgatni kell a dolgokat, hanem továbbmenni, és, egy szinttel följebb már használni, amiben lehet.
Én ezt szinpatikusnak tartom. (nekem fogalmam sincsen hogyan lehet valamit akkor jól tudni amikor tanítva van, és nem késõbb. Nyilván számonkérésre meg lehet tanulni, de, annak köze nem lesz a dolog tudásához)
Sok hang szerint persze addig felesleges továbbmenni, amíg a gyerek nem tud osztani, szóval ott el kéne vágni a tananyagot.
- - - - - - -
Más ellentét van a humán-reál között. Egyes hangok szerint humán nélkül lelki betegek lesznek az emberek (a népesség, és az nem jó), más hangok szerint reál nélkül meg a nemzetközi versenyben nem tudunk helytállni. Szóval a kettõ arányát máshol határoznák meg.
- - - - - - -
Megint mások a tanterv problémáját abban is látják, hogy egy jó szocialista állam egyenlõ lehetõségeket kell biztosítson kelet-magyarországi hh vagy hhh hátterû tanulóknak, illetve a budapesti, milliós merítésbõl összeválogatott tanulóknak. Az egyik nem kaphat jobbat/többet, mert, az növelné a leszakadást, meg, szükségképpen azt is jelenti hogy a másik rosszabbat/kevesebbet kap. És a keletrõl jövõk már az érettségin/egyetemi felvételin, de, legkésõbb az elsõ félévben összemérõdnek a budapestiekkel, és, mondjuk kiderül hogy náluk kevesebb volt a tananyag.
(erre nyilván nem elég pusztán a tananyag változtatása. Talán az adott iskolán belül mûködõ normál és kisegítõ osztályok indítása lehet megfelelõ arra hogy szétválogassa az adott területen egymástól azokat akik jó agyat kaptak és tovább szeretnének tanulni, meg azokat akik ilyen-olyan okok miatt nem)
- - - - - - - -
Hasonlókra gondolok.
Egyelõre csak ötleteket, véleményeket és tapasztalatokat szeretnék, hogy ki hogy érezte akkor, illetve, hogy ki hogy érzi most visszanézve. (Meg hogy hogyan érzi elõretekintve, ha figyelembe veszi hogy merre tart a világ.)
Ami a tanagyagot illeti, szerintem sok.
Még az egyetemen is tök fölösleges volt pl. integrálást tanítani, amikor soha nem használtam az egyetem más kurzusain sem, sem a szakmában azóta sem (már nyilván nem is tudnám).
A diákok nagyon le vannak terhelve a semmiért (pl. a gimiben 10-11. osztályban heti 38 órám volt (még heti 3 testneveléssel, igaz, 3 óra fakttal). SZERETTEM a gimit, és szinte kitűnő tanuló is voltam, mégis úgy tekintek vissza, hogy az ott eltöltött idő min. 80%-a időpocsékolás volt (kivéve az egyik idegen nyelv tanulást)
Alsó tagozaton az alapkészségekre koncentrálnék: olvasás, írás, helyesírás, fogalmazás (!), matematikai alapműveletek, környezetismereti alapismeretek, 3. osztálytól egy idegen nyelv kezdetben heti min. 3 órában (de inkább többen)
Felső tagozatban egyrészt még a tantárgyi lexikális tudáson lenne a hangsúly, de nem úgy, mint ma:
- irodalom: szeressen olvasni, és ismerjen meg különféle írókat-költőket, de NEM elemeztetnék verseket, és bizonyos körből szabadon válaszhatóvá tenném az olvasható műveket.
- nyelvtan: csak helyesírást tanítanék
- kémia, fizika: háztartásban / utcán előforduló dolgokra koncentrálnék
- földrajz: Magyarország (és Európa) földrajzára koncentrálnék
- történelem: kevesebb adat, több összefüggés, párhuzamos történelem(!)
- matematika: elvennék az óraszámból, tényleg "csak" agyserkentőnek tartanék meg belőle, inkább problémamegoldó és logikai feladatokkal
- rajz: alap művészettörténet
- zene: alap klasszikus zene hallgatás
Gimnáziumban szélesebb körből választható második nyelvet vezetnék be, és itt már projekt megközelítésben tanítanék, és a problémamegoldásra helyezném a hangsúlyt, nem a lexikális tudásra. "Tudja, hol kell utánanézni" - és tudja, hogyan kell hivatkozni rá! És olvastatnék! Rengeteget! Nem csak szépirodalmat, mindenféle szakkönyveket, de nem várnám el, hogy megtanulják az adatokat - pl. lehetne úgy dolgozatokat írni, hogy adott könyv / saját jegyzet előttük van stb.
A PISA-teszt eredménytelenségének lábjegyzeteként:
Tudni kell, hogy az, hogy milyen szinvonalon folyik az oktatás egy adott országban, legnagyobb részt a pénztől függ. Itthon a rendszerváltással nem hogy pumpálták volna az oktatásba a pénzt, inkább amikor csak lehetett, reformok cimén lefaragtak belőle. Igy volt ez a szoci kormányok, és a jelenlegi kormány idején is.
Reformok cimén olyan programokkal kisérleteztek a gyerekeken-pl. egy időben a szorzótábla nem volt kötelező alsóban-amelyek iróasztal mellett kipattant, rosszul modellezett agymenések voltak. Közben megszületett az új varázsszó, aminek kapcsán rohadt sok lóvét meg lehetett takaritani az oktatáspolitikában: integráció. Az integráció cimén megszűntették az olyan gyerekek fejlesztését, akik alapvető képességekben szenvedtek hiányt. 22 fős osztályokba "integráltak" 3-5 HHH-s, SNI-s gyerekeket, zéró eredményességgel. Ahelyett, hogy valóban kis létszámú osztályokban-nevezzük akár fejlesztő osztályoknak-felhozták volna őket az egyéni képességeik maximumára. A gyakorlat a mai napig is az, hogy azt a gyereket is integrálják, akiről már az oviban is látszik, hogy nem fogja kijárni a normál 8 osztályt, és az alsó tagozat 2-4 évében kell bizonyitani, hogy a gyerek alkalmatlan a normál osztályba való integrációra.
Azt is figyelembe kell venni, hogy a pedagógus pálya egy időben-kb.a 90-es évek elejétől 2008-ig- annyira minimális anyagi megbecsülést élvezett, hogy csak a legelszántabbak, és a legalkalmatlanabbak maradtak a pályán. Utóbbiak vannak többen.
A 90-es évek elején elindult egy káros folyamat: a középiskolák körében elkezdődött a verseny a gyerekekért. Ennek folytán a gyengébb képességű gyerekek is érettségihez jutottak, mivel csökkentek a valós elvárások. Ehhez igazodott a felsőoktatás: megjelentek a "büfé-szakok", minden hülye diplomához juthatott, ha jó helyen volt.
Mindeközben szépen csendben elsunnyogta a magyar oktatáspolitika az általános minimum tudásszint meghatározását. Általános iskolában a mai nap nincs általánosan elfogadott minimum tudásszint, amit el kell érnie egy 8-osnak!
Ami szerintem a legjobban mégis megvilágitja a PISA-eredmények okát, az az , amiről valahogy senki nem beszél. Pedig érdemes lenne megvizsgálni!
A rendszerváltás óta létrejött egy olyan szociálpolitika, ami folyományaként a tanulatlan, sokszor gyengébb értelmi képességű, rossz szociális és anyagi körülmények között élő emberek rájöttek, hogy jobban járnak, ha elmennek szülni, mintha a munkaerő-piacon kellene versenyezniük. A gyerek sokaknak megélhetési forrássá vált. És ez igy ment hosszú évekig, ma már elmondható, hogy generáción átivelő probléma ez. A rossz képességű gyerekek tömegével jelentek meg a közoktatásban, az integrációval pedig még fokozták is a problémát. Aztán a kevésbé rossz képességű gyerek a végén még a gimnáziumba is bekerült, adott esetben még idegen nyelvből is felmentést kapott. Röviden a mai gyerekek nagyobb része tufa, mint a rendszerváltás előtti gyerekeké, mert mig a gyengébb képességű szülők a nagycsaládban látták a megélhetési minőség javulását, a jó képességű szülők inkább kevesebb gyereket vállalva látták biztositani a megélhetésük szinvonalát.
"Közben megszületett az új varázsszó, aminek kapcsán rohadt sok lóvét meg lehetett takaritani az oktatáspolitikában: integráció. Az integráció cimén megszűntették az olyan gyerekek fejlesztését, akik alapvető képességekben szenvedtek hiányt. 22 fős osztályokba "integráltak" 3-5 HHH-s, SNI-s gyerekeket, zéró eredményességgel."
Ez nem kimondottan saját ötlet, pláne nem "megtakarítás".
Inkább liberális elvárás:
((Köszi. Alapvetõen fogok fûzni megjegyzéseket, de, alapvetõen zöld kezeket osztogatok azért.
Azt hiszem, vélemények nagy része, hogy hol, mi a hiba, kábé csak hivatásos politikai firkászok agyszüleményeinek lecsapódása, zanzásodása))
Épp ma, másik kérdés kapcsán az egyik tag kifakadt, hogy õ úgy ment fõsulira hogy a tág környezetében senki nem tanult tovább, meg hogy nem tudott semmit az elvárt anyagból:
http://www.gyakorikerdesek.hu/tudomanyok__alkalmazott-tudoma..
Nem tudom, hogy rajta és a társain hogyan lehetne a tananyag mennyiségével, tematikájával segíteni.
Talán ha az egyetemeken lenne opcionális 0. év? Nem régen még volt ilyen ötlet is.
Amúgy 2. évre már viszonylag elsimulnak a hozott tudásbeli különbségek: annak sincs már elõnye, aki mondjuk a nemzetközi diákolimpiára való készülés közben véletlenül felkészült az 1. egyetemi év anyagából...
De az egyetemre bejutás, vagy az elején bennmaradás követelményeit mindenképpen még lejjeb kéne vinni, valami olyan módszerrel, ami nem ösztönzi az átlagot arra, hogy a jelenleginél gyengébben teljesítsen...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!