Az iskolában miért nincs filmoktatás? Miért csak azokat a százéves dogmákat tanítják amik a mai fiatalt már nem is érdeklik?
vannak olyan könyvek, amik több száz évesek, mégis élvezhetőek a mai gyerekeknek is . pl Tom Sawyer kalandjai, Robinson, Verne regényei.
de az a baj,hogy nem ilyeneket adnak kötelező olvasmánynak, hanem sokkal szárazabb, kevésbé értelmezhető könyveket adnak kötelező olvasmánynak. mármint biztos van, aki tudja őket értelmezni és élvezni. de nem egy 10 éves gyerek.
és a drámák meg kb senkinek nem élvezhető. megutáltatják az emberrel az olvasását, már általános iskolában. ezen kéne változtatni.
a filmek terén nem tudok nyiltatkozni, sok iskolában nincs is ilyen. ha filmeznek is,akkor is csak a kötelező olvasmány feldolgozását nézik meg. az meg mint írtam, szerintem eléggé elavult. csak hogy cáfoljam az egyik hozzászólót, már a szüleimnek és a nagyszüleimnek is azok a kötelező olvasmányok voltak, mint nekem. pedig én sem vagyok már iskolás. nem változtatnak..
ugyanúgy a költők körében sem. ugyanazt a 10-20 klasszikust tanítják évtizedek óta. pedig rengeteg költő van még rajtuk kívül, akit érdemes lenne megismertetni a diákokkal.
A mai fiatalok már lassan a nevüket sem tudják leírni, ha eléjük rakunk egy szöveget, akkor csak visítoznak felette, el sem tudják olvasni. A betűket ismerik, de ha elolvassák egymás után őket, nem értik, hogy mi van oda leírva. Jó, persze ez kicsit túlzás, ahogy így leírtam, de efelé haladunk...
Az írott kultúra egyre inkább kiveszik, lassan az lesz, mint a középkorban, hogy lesz egy értelmiségi, írni-olvasni tudó elit, és lesz a tömeg, aki nem érti a leírt szöveget, tudatlan, befolyásolható massza lesz.
Ezért az iskolának alapvetően az a feladata, hogy amit tud, átadja a gyerekeknek az írott kultúrából. Ez az irodalomóra feladata. És amíg lesz irodalomóra, addig annak szövegeken kell alapulnia, és a magas irodalmi művészeten, nem pedig a populáris kultúrán. A szellemi analfabétizmus jele, ha valaki nem tud a kettő között különbséget tenni.
Azon lehet itt vitatkozni, hogy mit olvassanak a gyerekek, pl. kortárs irodalmat vagy több száz éves drágákat, illetve azon is lehet vitatkozni, hogy kronologikus vagy tematikus legyen-e az irodalom oktatása. Tehát az Íliásztól jussunk el a 20. századig, vagy témák legyenek inkább, és témák köré gyűjtött szövegeket olvassanak-e.
Viszont az, hogy szövegek helyett filmeket nézzenek, az nem vita tárgya, ilyen nincs. Másik tantárgy keretein belül (médiatörténet stb.) nézzenek filmet, de az irodalom az irodalmi alkotásokkal, a magasművészettel foglalkozik, és nem a popkultúrával (megjegyzem, bizonyos filmeknek is lehet művészeti értékük, de a kérdező nem ezt vetette fel).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!