Egy 100% reál gimnáziumban miért nem csökkentik le az olyan humán tárgyak óraszámát mint például az Irodalom, Töri, Nyelvtan, vagy a Földrajz, és raknak be helyette hasznosabb órákat? (Aki nem olvasta el a lentieket az ne kezdjen kötözködni )
Itt arra célzok, hogy szerencsétlen gyerek, aki amúgy a fizikában/matekban rohadtul tehetséges, naponta magoljon 2 órákat humán tárgyakból amiből természetesen semmi haszna nem fog származni, hogy aztán 4 év alatt elfelejtse, és érettségire előröl az egész.. Nem hogy helyette lenne több reál/nyelv órája, és többet tudna gyakorolni, hiszen azért jött reál gimnáziumba mert nyilván ilyen irányban szeretne majd továbblépni, vagy nem így van? Ki tudja, lehet hogy remek fizikus/matematikus válna a gyerekből,lehet világhírű felfedezéseket tenne, ha nem kellett volna sz*rakodni a sok humán tárggyal.. Elképzelem a fejemben ahogy a mérnök/építész/kémikus a munkában Petőfi Sándor életét használja fel a munkaköre teljesítésére.. Vagy az a rengeteg diák aki külföldre megy ( helyesen is teszi ) az majd az állásinterjún a német vezérigazgatónak azt fogja ecsetelni hogy milyen is volt a középkori Magyarország, természetesen hibásan hiszen a nyelvoktatás is a béka feneke alatt van...Jó jó, persze egy alapszint/műveltség kell, de vannak a humán tárgyaknak olyan ágai, amiket érettségin kérdeznek, még sincsen semmi hasznuk...
SENKIT nem akarok megbántani/megsérteni, akit a humán irány vonz, menjen abba az irányba, menjen humán tagozatra, de itt most a reál gimnáziumokról van szó..
Semmi bajom nincs a történészekkel vagy akármilyen humán dologgal foglalkozó emberrel, ők is ugyanannyi, ha nem több részét teszik ki a társadalomnak mint a reálosok...
Miért nem foglalkozhat mindenki a maga tudományával, a fizikus tanuljon fizikát, a történész olvasson sokat, és minden rendben van... Persze mind a kettő tanulja egy nagyon kicsit egymás tudományát is úgy nagyon alap szinten, de kérdem én még egyszer, miért, mi a bánatos fenének kell egy reál beállítottságú gyerekre ráerőltetni a humán tárgyakat? miért? Miért fontos pl. egy Mérnöknek tudnia hogy mi történt 1703-ban? Ezen fog múlni az az eszköz amit majd megtervez? Vagy miért fontos annyira a Magyar történelem oktatása, amikor a diákok fele úgyis elmegy innen, és nemhogy külföldön idegen nyelvkörnyezetben, idegen kultúrában, de még itthon sem lesz igazából majdnem hogy semmi haszna a tudásnak amit birtokol. Akárhányszor megkérdezek valakit hogy ki volt ez meg az, mikor volt ez és ez, 10-ből 9 már a kérdést sem érti, nem hogy a választ tudná...
Ez körülbelül olyan, mintha egy halnak megtanítanánk a 4 lábon járás elméletét, aztán levizsgáztatnák belőle majd utána ezzel a tudással a birtokában visszaengednénk a vízbe, ahol azt nem tudja, hogy hogy kell menedéket találni, normális táplálékot szerezni, de azt nagyon vágja hogy hogy kell 4 lábon járni...
Itt egy link ami az egész eddig leírtakat összefoglalja egy képben: [link]
Összegezve, nem igen értek ezzel egyet, és érdekel a ti véleményetek is.. Aki ilyen támadó típus, vagy ilyen ősmagyar "vesszen trianon" típusú minden magyar ellenes dolgot azonnal kritizáló fajta, vagy csak kötözködni jár ide, az légyszíves egy másik témában tegye ezt meg. Köszönöm annak, aki elolvasta, valamint előre köszönöm a válaszokat..:)
Azért, mert érettségi tárgy a töri és a magyar is pl.
Másrészt olyan is van, hogy valaki reálos gimibe megy, de végül meggondolja magát és humánnal szeretne továbbtanulni. Na az mit csináljon?
Jó, na hozok élő példát. Kémikus ismerős végül jogásznak ment. Jól jöttek a humán tárgyak, emeltezhetett így töriből, és nem volt hátrányban. Az utolsó évben döntött így.
Fiatalon, 14 éves kor körül az embernek fogalma sincs, hogy mi legyen. Akinek meg van, annak gratula. Sokszor még a 18 éves végzősök sem tudják, és olyan is van, aki rossz utat választ, és átmegy más szakra az egyetemen. Ez természetes, és meg kell hagyni ezeknek az embereknek a választás lehetőségét.
Közben írtál még, nem láttam .. :)
3-ra a válasz: van ilyen, duplázásnak hívják. Ha két reálos érettségid van amik erősek, akkor a felvételi követelmények szerint azt fogják figyelembe venni. Ez akkor történik, amikor az összesített érettségi+tanulmányi pont kevesebb lesz mint a duplázással elért pontszám. Tehát ha annyira reálos vagy, fókuszálhatsz arra is.
Én is ezt kérdezgettem még magamtól 5 évvel ezelőtt de rájöttem kár ezen rágódni, helyette inkább bevezettem egy kis matekot, fizikát irodalom/ töri órákra. (mivel közben figyeltem az órára is a tanárokat nem érdekelte különösebben tudták legalább vmi hasznosat is csinálok)
Bizonyos indok lehetne viszont, hogy általános műveltséget szerezzenek a diákok, az viszont igaz, hogy nem heti 6 órában mikor tesiből van heti 5 óra míg fizika 1-2 matek esetleg 3.
Én azt tanácsolom neked ne idegeskedj miatta, értelmetlen az esőre haragudni, ha az úgysem áll el,. Helyette fordítsd figyelmed az érdeklődési körödre otthon, és hozz össze belőle egy sikeres érettségit, hogy majd egyetemen azzal foglalkozhass többet amivel szeretnél. -Persze ott is lesz tesid, mert kellenek játékosok a stadionokba ;) -
Valamilyen szinten jogos a felvetés, de azért tegyük hozzá, hogy alapműveltség humán tárgyakból valamiket tudni (Tisztában lenni hogy a hidegháború mégis mi volt stb.)
Én is nagyon szenvedtem azokkal a tárgyakkal, de végül is leérettségiztem, azóta meg a nagy részüket elfelejtettem :D
De mint írták abból a szempontból hasznos hogy valaki még 12-13.-ban 2 héttel a jelentkezés előtt sem tudja hogy mit akar csinálni a jövőben. Ezekre az esetekre jó.
Azért, mert sok tekintetben meglehetősen középkorias az oktatási rendszerünk.
Tudod, jönnek a hangzatos érvekkel, mivel hogy a "kultúránk része", meg "alapvető műveltség", meg hogy "illik ismerni a kultúránkat és történelmünket", de arról előszeretettel elfeledkeznek, hogy a világnak, amiben élünk, sokan elemi szinten sem ismerik a természettudományos törvényeit, vagy saját szervezetük működését. Mert egy ilyen rendszerben élünk, ahol egekig magasztalják azt, amitől igazából nem fog előrébb jutni a világ, és másodlagosnak tartják a valódi tudást.
Ha onnan nézed, akkor az általános iskola alsó tagozatában megtanulod aznnak a 80%-át, amit majd tényleg használni fogsz a mindennapokban. A többi nem egyéb, mint agytorna.
Egy reálos sem gubózhat be, ha csak matekozna, akkor csak az agyának egyféle működését terhelné, és csak abban fejlődne. Az a pár humán tárgy arra jó, hogy megtanuljon másfajta "problémákkal", másfajta módokon is "megküzdeni".
Sosem az a lényeg, AMIT az iskolában tanulunk, hanem az, hogy az ember megtanuljon TANULNI, alkalmazkodni stb. Vagy reál tárgyak esetén fejlődjön a logikai gondolkodás, humán tárgyak esetén a szókincs, a helyesírás, a fogalmazókészség stb.
Pl. én földrajz-kémia-biosz-nyelv vonalon éreztem "otthon" magam, emellett az adott felvételi szándékomnak megfelelően jártam magyar-töri-matek faktra. Rengeteg matekot tanultam, fel is vettek, de már az egyetemen se nagyon kellett a középiskolás matek, csak az alapműveletek... Akkor most én is mondhatnám, minek "gyötörtek" annyi matekkal, függvényekkel, 3 ismeretlenes egyenletrendszerekkel, koordináta-geometriával, geometriával, térgeometriával stb. De nyilván fejlesztette a logikai képességeimet. Viszont nemrég segítséget kért egy ismerősöm egy egyszerű másodfokú függvény ábrázolásában, és percekig bámultam a papírt, mielőtt "visszajött", amit használni kellett. Először kicsit elszégyelltem magam, aztán rájöttem, hogy felesleges, egyetlen másodfokú függvény sem jött velem szemben az utcán az elmúlt 15 évben, hogy oldjam meg, különben mekkora baj lesz:S
1.) Spec matekos osztályba jártam, volt vagy 7 matekóránk egy héten. Ennél többet értelmesen úgy se tudsz belesűríteni egy gyerek órarendjébe (így is az egyetemi matekszak első éves anyagában sok újdonságot nem nagyon tudtak mondani), szóval ha még mellé veszed a fizika-, informatika-, nyelvórákat, akkor is marad még bőven idő az általad nem szeretett humán tárgyakra (legalábbis nálunk még volt, persze akkor még nem volt kötelező napi tesi meg hittan, de ha ezek miatt túl sok óra van manapság, akkor ezeket kéne csökkenteni). Szóval alapból simán el férnek az órarendben a humán tárgyak még igencsak emelt óraszámú reál tárgy mellett is.
2.) egy gimisnek az esetek >90%ban gőze nincs arról, hogy mi akar később lenni, jellemzően még 18évesen se, nem hogy akkor, amikor gimit kell választania.
A mi spec matekos osztályukból 5en lettünk matematikusok (közülünk 1 maradt a pályán), néhányan mérnökök, programozók, közgazdászok, de lett több bölcsészünk, társadalomtudósunk, orvosunk, építészünk, stb. Szerintem mindegyikünk profitált abból, hogy spec matekos osztályba járt (a társaság 10 év után is eléggé egyben van, és az ott nyert logikus és strukturált gondolkodás kb. minden területen előnyt jelentett). Elvenni a gyerekektől a lehetőséget, hogy esetleg a gimi után más irányba is tudjanak menni, egyszerűen ostobaság lenne. Azt elvárni egy gyerektől, hogy tudja, hogy majd később mi akar lenni, dettó az.
3., a giminek nem csak az a célja, hogy majd a későbbi továbbtanuláshoz feltétlen szükséges tudást átadja, hanem az is, hogy nagyjából értelmes, művelt embereket képezzen. Én nagyon elfogult vagyok a matekkal szemben, és egy alap matematikai logikát kötelező tantárggyá tenném a bölcsészszakokon is, mert vannak olyan készségek, amiket a matek fejleszt messze a legjobban, és ezek a készségek fájdalmasan hiányoznak a bölcsészek egy fájdalmasan nagy táborából (míg pl. a mi osztályukból kikerült bölcsészeknél ezzel nincs gond).
DE: a humán tárgyaknak ugyanúgy megvan a maguk értelme és ugyanúgy megvannak azok a képességek és készségek, amiket ezek fejlesztenek. Ezeket nem elvárni egy reálos beállítottságú embertől pont olyan marhaság, mint egy humános beállítottságú embertől nem elvárni az alap reálos műveltséget és készségeket. Attól még, hogy a humán területeken viszonylag gyakori ez a fajta műveletlenség, az még nem egy ok, hogy a relosokkal szemben is teret engedjünk ennek a fajta igénytelenségnek.
Egyébként ha egyszer lesz szerencséd megismerni pl. a mai neves matematikusainkat (pl. matekszakra mész egyetemen), akkor azt fogod tapasztalni, hogy nagyon széles műveltséggel rendelkező emberkék majd mind, és ez meg is látszik. Akkor döbben rá az ember, hogy mit is jelent(ene) igaziból az a szó, hogy "értelmiség".
A többfajta tudás valóban többé tesz, nagyobb rálátást ad a világ dolgaira.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!