Szerintetek milyen lesz a jövő iskolája? A tanárnak még ennél is kevesebb szerep jut majd? Hogyan látjátok?
Én három részre bontanám a kérdést: 1. Milyen lesz? - nem tudhatjuk.... :) 2. Milyen iskolát szeretnénk? 3. Ehhez képest milyen irányba halad az oktatásügy?
Egyébként mire gondolsz, amikor azt írod, hogy kevesebb szerep jut a tanárnak? A távoktatásra, elektronikus tanulás elterjedésére?
A közép- és felsőfokú oktatás idejének nagy része valószínű távoktatással zajlik majd az internet segítségével. De lehet hogy az általános iskola felső tagozatában is. Az iskolába járás fárasztó és időrabló például ha naponta kell buszra ülni és utazni akár 10 km-t vagy akár többet.
Magam is szívesen csináltam azt az egyetemi éveim alatt, hogy nem jártam előadásra mert rájöttem hogy ágyban heverészve előbb, hatékonyabban és mélyebben megtanulok sok mindent mint az előadóteremben. A vizsgáim mindig elsőre sikerültek, míg aki órákra járt az vagy rosszabb képességű volt vagy az előadás volt kevésbé hatékony mert gyakran utóvizsgáztak.
Meggyőződésem hogy igazán hatékonyan tanulni a meghitt otthon nyugalmában "meditálva" lehet. Persze az iskolai közösség sem hiányozhat egy ember életéből. De ott rengeteg a zavaró tényező.
Kedves Első Válaszoló!
Pontosan a távoktatásra, illetve az elektronikus úton történő oktatásra gondolok. Ma már feltöltenek anyagokat az internetre, amivel a tanári szerep szinte kikapcsolódik.
A könyvtárakban már egyre kevesebben dolgoznak, mivel gép veszi vissza a könyveket. A tanárokat is gépekkel fogják majd helyettesíteni? A tudományos-fantasztikus irodalom által írott utópisztikus műveknek lesz igazuk?
Nem világos, mitől lenne kevesebb szerepe a tanárnak. Egyébként melyik jövője? Nem hiszem, hogy olyan gyorsan változna az oktatás.
Valószínűleg több lehetősége lesz a diáknak arra, hogy a technika segítségével az órán kívül is képezze magát. Emellett abban reménykedem, hogy bizonyos tantárgyak végre háttérbe szorulnak, mások előrébb kerülnek. De ez csak remény.
"A tanárokat is gépekkel fogják majd helyettesíteni?"
- Baromság. Egy gép sosem lesz kéeps úgy reagálni a diákra, ahogy egy képzett pedagógus teszi.
Mitől lesz kevesebb szerepe a tanárnak? Ez nagyjából az a folyamat mint ahogy könyveket mostanra már sok esetben kiszorították az újabb médiumok (okostelefon). Az e-book korszakába még nem tértünk ugyan át, de egyre kevesebb a papíralapú könyv.
Ugyanez a helyzet előfordulhat a tanárok esetében köszönhetően az oktatóprogramoknak. Egy mai tanár már nem ugyanazt a szerepet tölti be, inkább pszichológus, aki keresi a lélekben zajló folyamatok mély és rejtett összefüggéseit.
"- Baromság. Egy gép sosem lesz kéeps úgy reagálni a diákra, ahogy egy képzett pedagógus teszi."
Kiabálni idegeskedni meg rinyálni hogy milyen keveset keres? "képzett pedagógusok" manapság...
Kedves Kérdező!
Köszönöm a válaszodat, akkor jól gondoltam.
Egyetértek az előttem szólóval. Én hiszek a mester-tanítvány kapcsolatban. Egy elektronikus oktatóanyag nem ismeri fel a tehetséget, a gyerekek közötti különbségeket, a kreativitást, és még sorolhatnám. Nekem voltak olyan kitűnő tanáraim, akik nem csak szakmai tudásukkal, de emberségükkel, az emberekhez való viszonyulásukkal is példát mutattak, erre semmilyen számítógépes kütyü nem lesz alkalmas soha. Márpedig erre igen nagy szükség lenne a mai világban.
Én inkább úgy gondolom, arra lenne szükség, hogy az iskolában minél több olyan projektfeladat legyen, amit a gyerekek közösen, együttműködve oldanak meg, így egyrészt aktívan megismerik a feldolgozott témát (nem csak bemagolnak x oldalt, hanem egy konkrét cél megvalósítása érdekében utánanéznek, vagy készítenek valamit stb.). De legalább ennyire fontos, hogy közben megtanulnak együttműködni, megtanulják, hogy hogyan kell egy bonyolultabb feladatot részekre bontani, egy feladat megoldását közösen megtervezni, a projekten belül a saját munkánkért felelősséget vállalni (hiszen ha egy részlet hiányzik, bukhat az egész), közben véleményt, ellenvéleményt kulturáltan kifejezni stb. stb. Az ilyen készségekre - hogy "nagy" szavakat használjak - össz-társadalmi szinten hihetetlenül nagy szükség lenne.
Természetesen haladni kell a korral, de az elektronikus taneszközöket én csak személytelen eszköznek tekintem, amelyeket a pedagógus saját céljainak megfelelően, szemléltetésre, gyakoroltatásra egyébként kiválóan tud használni, illetve természetesen egyéni tanulásra is alkalmasak lehetnek, de az az emberi plusz, amit a pedagógus, és a közösség adhat, az teljes egészében hiányzik belőlük.
Mondom mindezt úgy, hogy készítettem már oktatóvideót, elektronikus tananyagot, sőt, tartottam már nem egy továbbképzést tanároknak oktatóanyagok szerkesztéséről, és egyetemi mesterképzésben is tartottam ilyen kurzust. Az első órát mindig azzal kezdem,hogy mire NEM alkalmas egy elektronikus tananyag... :)
"Kiabálni idegeskedni meg rinyálni hogy milyen keveset keres?"
- Figyelj, ha csak a tanárokkal szembeni előítélet beszél belőled, ne szólj egy ilyen komoly témához. Ráadásul úgy, hogy nem vagy képes szöveget értelmezni (talán ez a magyartanárod hibája?). Arról írtam, hogy a diákok igényeire, kérdéseire, problémáira kell reagálniuk, nem pedig gazdaságpolitikai kérdésekben kell megszólalniuk.
Egyébként hallottál engem valaha a fizetés miatt paanszkodni? Aligha, mert sosem tettem. Ezért szánalmas a hozzászólásod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!