A magyartanárok jelentős része miért képtelen tudást átadni, tanítani?
Különösen középiskolákban szeretik éreztetni, hogy ők bármit megtehetnek, szórják a népet egyesekkel, pedig a rossz osztályzat nem elsősorban a tanulót, hanem a tanárt minősíti, hogy mennyire képes megtanítani a saját tantárgyát.
Másoktól is hallottam, hogy keménységüket azzal fitogtatják, az okoz nekik élvezetet, ha a tanulók ismereteinek hiányát elégtelen osztályzattal jutalmazhatják. Például, amikor szinte minden órán tollbamondás van, és a helyesírásért mennek az 1-es osztályzatok, de képtelenek magát a helyesírást megtanítani, csak számon kérni tudják. Mit, hogyan kell írni? Erről miért nem beszélnek soha? És pláne, miért úgy kell írni? Logika van a magyar nyelvben is, amit a nyelvtantanárok jelentős része meg se tanít, mert talán maguk se tudnak róla. Nem kell tanári diploma, érettségi sem kéne ahhoz, hogy valaki egy könyvből lediktáljon egy nehéz szöveget, otthon pedig kijavítsa. Nem nagy művészet kijavítani egy lediktált szöveget, amikor a tanár előtt ott van a szöveg, amit diktált, helyesen, ezt bárki meg tudná tenni.
És az irodalom tanítása is: sok magyartanár "csőlátású", egyáltalán nem veszi figyelembe, hogy a tanuló egy külön lélek, külön világ, és egy művet elolvasva teljesen más dolgokat tarthat belőle lényegesnek, és teljesen másképp is értelmezheti. Ha elmondja egy tanuló egy műnek a tartalmát, miért kell mondatonként belekötni olyan részletekbe, amiket a tanuló nem tart lényegesnek? Miért gondolja a tanár, hogy a tanuló ugyanúgy tudja egyből megszűrni a művet, ahogy a tanár, vagy ahogy az a nagykönyvben meg van írva? Számos szubjektív oka lehet, amiért a tanuló bizonyos dolgokat fontosabbnak tart egy műből első, vagy akár sokadik olvasásra, mint a tanár. Emlékszem, amikor középiskolában a nehéz Iliász, Odüsszeia műveket vettük, mennyire ostobán tanították és kérték számon. (Most az más kérdés, hogy mennyire értelmetlen, pedagógiailag helytelen rögtön a középiskola elején egy ilyen nehéz művel kezdeni, ami ráadásul in medias res kezdődik, és rendkívül nehéz eligazodni rajta.) Feleltetett a tanár, és mondta: "hoppá, gondoltam egy szereplőre az Iliászból, na, ki az?" És mondott még kb. 1 mondatot róla. Hát gőzöm sem volt, tippeltem, nem talált. Gondolkodtam, tippeltem még egyet, az sem talált. Közben "segíteni" próbált a tanár, olyat fűzött hozzá, amit talán csak ő értett, más senki, hát nagy segítség volt. Aztán 1-est vagy 2-est kaptam a végén, mert nem láttam bele a tanár fejébe. De más, egyébként szinte kitűnő tanuló is felelt nála 2-esre.
Ennek egyáltalán nem értem, mi értelme van. Nyilvánvaló, hogy főleg egy 15 év körüli más dolgokat szűr le magának egy műből, és nem fogja rögtön úgy értelmezni, mint egy tanár, és ez nem is várható el tőle, de még egy 30 éves is lehet, hogy teljesen mást fog lényegesnek találni egy műben, mint valaki más. Ha meg éppen pont nem egyezik a két ember gondolkodása, világlátása, gondolatmenete, akkor bukta.
Magyartanárok, minek csináljátok ezt? Nem veszitek észre, hogy csak megutáltatjátok a tanulókkal mind a nyelvtant, mint az olvasást, irodalmat? Még ha megmondanátok a tanulónak, akinek 1-est adtatok, hogy mit kéne másképp gondolnia, mit kéne egy műben fontosnak látnia, akkor oké, de ezzel, hogy csak a saját tudásotokkal, vagy vélt tudásotokkal lehengerlitek a tanulót és magatokat feljebbvalónak gondoljátok, mert sok irodalmi művet ismertek és tudtok értelmezni, ezzel semmit nem értek el, és ez tanításnak sem nevezhető!
Sajnos nyelvszakok irodalomtanáraira is jellemző ez a "ha nem látnak a fejembe a tanulók, akkor 1-est kapnak"-féle hozzáállás.
Én magam is tanítok, ilyen végzettségem van, és nem értem, mi szükség pl. a középiskolások előtt a magyartanárnak menőzni, felsőbbrendűségét éreztetni, hogy mindenkit kivághat a tudatlansága miatt. Nem erről kéne szólnia az egésznek, hanem a tudás átadásáról. Lehet, teljesen más a tanuló beállítottsága, világszemlélete, lényeglátása. Ezt miért nem lehet figyelembe venni? Az a jó tanár, aki mindenféle tanulónak meg tudja tanítani az anyagot. Megértem, hogy 20-30 fős osztályban erre nincs lehetőség, de sajnos a törekvés nyomai sincsenek meg.
Egyébként nem a mostani magyartanítási helyzetről írtam, hanem régebben tapasztaltam ezt, és ismerőseim is hasonlóról számolnak be. Lehet, ma már nem ilyen a magyartanítás.
"Egyébként szabad megkérdeznem, hogy ez a 128=2^7 dolog milyen feladatban volt?"
Erre is jobb későn, mint soha válaszolni. Nem emlékszem pontosan. Talán olyan számokat kellett összeadni, amiknek egyforma kitevőjük kellett, hogy legyen, vagy pedig több számot kellett összeadni, vagy valami műveletet végezni velük, amiknek az alapja 2 volt, és ezt kellett valamilyen hatványra emelni. Szóval vagy a kitevőnek, vagy az alapnak kellett azonosnak lennie több szám esetében, hogy egy bizonyos műveletet el tudjunk végezni rajtuk.
Kedves Kérdező! Nem sértődtem meg, hiszen nem vettem magamra. Biztosan sok hibát elkövetek óráimon, egy percig nem érzem úgy, hogy hibátlan órákat tartanék, de törekszem rá természetesen. Az általad említett tanártípus messze áll tőlem, ebben teljesen egyetértünk.
Pontosan azért válaszoltam, mert a kifejtésből sugárzó régi sérelem és düh az, ami meglepett, hogy felnőtt fejjel is hangot adsz ennek.
"A pedagógus azért pedagógus, hogy a kritikát is tudja megfelelően kezelni, és ne másoktól várja, hogy majd oldják meg helyette, hanem ő maga próbál kreatív lenni. Látom, belőled is teljesen hiányzik ez. Teljesen más beállítottságú emberek is vannak, akik teljesen másképp látnak egy irodalmi művet, mint te!"
Inkább ezek a sorok lehetnének sértőek, hiszen nem ismerjük egymást. Kreatívnak tartom magam és kifejezett célom az érdeklődés felkeltése, a tananyag megszerettetése IS! ALAPVETŐ, hogy nem erőltetünk diákra véleményt, kifejezetten önálló gondolkodásra sarkalljuk.
Talán úgy zárnám, ahogy elkezdtem. Nem sértődtem meg, hiszen a munkám igazol. És világos, mint a nap, hogy jó szándékkal írtad a kritikát, még ha általánosító is. Konstruktív ötletekért az ember meg elővesz egy módszertani szaklapot.
Kedves zoldzivatar! Sajnálom, ha általánosítónak tűntem. Nem szeretek általánosítani, de lehet, néha mégis így sikerül. A kérdésben úgy írtam, hogy "magyartanárok jelentős része". Mivel úgy vettem ki, hogy az ellenvéleményednek adsz hangot, úgy gondoltam, valamennyire téged is érinthet esetleg, ezért írtam, hogy a kritikán is érdemes elgondolkozni. De ha nem inged, ne vedd magadra.
Igen, az a bizonyos sérelem, amit itt felhoztam, valóban nagyon súlyos pedagógiai melléfogás volt, nem csak tanításmódszertanilag, de annak a tanárnak emberismerete sincs. (Pedig emberekkel történnek mindenféle események az irodalomi művekben is, szóval kicsit furcsa, hogy azokból se tanult semmit, pedig pár ezer könyvet biztos elolvasott már addigra életében.) Bár abban az iskolában a fizikatanár is inkább nem írom le, mi volt, azon túl, hogy kicsit fura szaga (alkohol?) volt.
Nyilván az nagyszerű, ha van mondjuk 5 nagyon tehetséges tanuló egy osztályban és jó eredményeket lehet velük elérni, de a többieknél is el kell fogadni, ha más a gondolkodásmódjuk és teljesen máshogy állnak hozzá egy irodalmi mű értelmezéséhez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!