Szerinted hogyan lehetne feldobni a magyarórákat, hogy a gyerek érdekelődési szintje növekedjen?
Reál beállítottságom ellenére imádtam a magyar órákat,de csak a tanár miatt.
Saját verseket kellett irni,kielemeztük.
Fogalmazásokat saját életből.
Eljátszottunk egy-egy részt az adott kötelező olvasmányból.
Házi feladatként volt hogy ki kellett választanunk egy olvasmányt/verset a könyvből és lerajzolni,a többieknek ki kellett találni.
Sulikezdés után többször kivitt minket a szabadba,körbeültük,felolvastunk (év elején még napsütésben nem annyira élvezetes benn ülni).
Fogalmazást irtunk arról hogy milyen nyarat szerettünk volna (nem a milyen volt,az snassz és szegényebb rétegnek lehangoló,angol/németórán ugyis leirtuk)
Elvégeztem azóta egy egyetemet,dolgozom,de mai napig visszajárok a kedvenc magyartanáromhoz,feledhetetlen órák voltak.
Csatlakozom az utolsóhoz: én is:D
Sajnos az ilyenek csak a diákok egy részének jók, a többinek kínkeserves. Ha magyarnál választanom kell, hogy ilyet csinálok, vagy magolok, akkor habozás nélkül az utóbbit választom. Reál tárgyaknál fordítva.
Nekem két gimis magyartanárom volt költözés miatt.
A második csak lediktálta a tankönyv bizonyos mondatait.
Saját gondolatod nem lehetett.
Az elsőt nagyon szerettem.
Kreatív óráink voltak.
Pl. verselemzésnél először felolvasta, vagy pár diák felolvasta a verset és utána lehetett jelentkezni hogy ki mit gondol róla és hogy MIÉRT.
Mert ugyebár eltértek a válaszok, de ha elmondtad hogy te ezt és ezt azért látod benne mert ebben a sorban ezt és ezt írja a költő akkor azt mondta hogy igen, így is lehet olvasni ezt a verset.
Vagy hogy érezzük-e a ritmusokat. Imádtam a disztichonokban lüktető versek hangzását.
Emelett nagyon tág tudást kaptunk. Minden hónapban olvasónaplót kellett írni. Elolvastál egy könyvet és leírtad a véleményédet róla.
A kötelezőket is számonkérte. A második helyen volt hogy csak 2-en olvastuk el a kötelezőt... és a tanár is rosszul emlékezett a tartalmára...
Az első tanáromnál a nyelvtan is izgalmas volt.
Pl. az ilyen mássalhangzó szabályokat órai játék, mondott egy szót pl. színpad és jelentkezhettél hogy milyen szabály vonatkozik rá.
Vagy érvelésnél csapatokba osztott minket.
Először választhattunk hogy egy témánál melyik csapatban akarunk lenni. Aztán nehezedett a dolog, mert akövetkező kérdésnél oda kerültél ahova és lehet hogy a saját véleményed ellen kellett érvelned, eleinte nem voltunk oda az ötletért, de nagyon izgalmas így érvelni :D
Volt hogy úgy írtunk dolgozatot hogy teljesen ismeretlen verset elemeztünk. Tehát nem az órán begyakoroltakat. Nem is tudom ezt miért nem csinálják, hiszen az érettségi pont erről szól, vagy oda bemagolják az összes verselemzést a gyerekek vagy mi?
Mindenesetre a második gimimben mindig a könyves elemzést kellett visszaböfögni a tanárnak dogában és órán is...
Az első magyartanáromnál versfelolvasásos nap is, kerestél egy verset ami megfogott és azt olvastad fel a többieknek, nagyon jó volt az az óra.
Ja és mellékesen megtanultunk profin jegyzetelni. Emlékszem amikor bekerültünk a kisgimibe 5. osztályba és leültünk jelentés után és tanár Úr nekiállt beszélni... mi meg csak lestünk hogy mikor diktál, ő meg szólt hogy lehet írni amit lényegesnek találunk.
Mire 9.-esek lettünk olyan jegyzeteket csináltunk, hogy megszólalt.
Megjegyzem azért az ilyen feladatokhoz erős alap kell.
És minket nagyon jól megtanítottak verset elemezni 5-6. osztályban.
Illetve fogalmazni is.
Erre az erős alapra már lehetett építeni.
De pl. a második gimiben amikor ezt szerette volna a tanár a diákok csúnyán elvéreztek, mert életükben nem tanulták meg hogy hogyan kell verset elemezni.
Nekem erre meg volt egy "klisém" és én minden elemzésemet erre a vázra húztam rá.
Utolsó: esetleg elmondod mit értesz klisé alatt? :D
mert mi se nagyon tudunk verset elemezni. vagyis tudunk csak nem nagyon szoktunk.
Google-be beírod hogy verselemzés és egy rakat dolgot ki fog rá írni, hogy hogyan kell.
Amúgy én így csináltam:
Középre felírtam a dolgozat címét szép nagy betűkkel
1. bekezdés: a vers elhelyezése a költő munkásságában, mikor írta, milyen hatások érték akkoriban a költőt- pl. politikai, szerelmi élete milyen volt akkor, de pl. van hogy erre annyira nem tudok kitérni mert nem vagyok igazán magyaros és akkor csak arról írok hogy milyen megbecsült a költő, vagy mennyire alulértékeltél anno :D
2. bekezdés: maga a vers szerkezetének elemzése, ha szonett akkor annak a formájáról írsz, ha más akkor arról, ha a költő valami egyedit modosított rajta akkor arról,
ritmus, rím meg ilyenek, amik az egész versről le lehet írni
3. hány részre osztanád és miért, nagyvonalakban a részek értelmezése
4. végighaladsz a verszakokon, megemlíted a költői eszközöket, hasonlattól kezdve a szinesztézián át az enjambment-ig ami van mindent elemzel, ritmus, ha van változás ez előzőekhez képest akkor azt is, persze közben a mondandót is hozzáköltöd, pl. a sortöréssel megváltozik a vers ritmusa és ezzel együtt egy új egység kezdődik a versben ahol a költő szerelméből való kiábrándulásáról ír, a ritmus ezután sokkal zaklatotabb lesz a keresztrímek által.
5. a végén összefoglalod nagyvonalakban a vers mondandóját
6. lezárod valami szentimentális szöveggel, pl. Ez a vers egy egész korszakot zár le a költő munkásságában, amit xy-nal való kapcsolatának a megromlása vetett végett A vers ebből a szerelemből való kiábrándulásnak ad hangot. Ezután versei témája főként a politika irányába kalandoztak néhány kitérőt leszámítva.
Persze már régen írtam ilyeneket szóval lehet benne hiba, de ha neten olvasol pár elemzést akkor azoknak kopírozhatod a nyelvezetét, a tipikus szófordulatokat, a felépítését.
Sok sikert az elemzésekhez! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!