Miért nem tanítanak az iskolákban csillagászatot?
Annyi felesleges dolgot elmondanak az iskolában, akkor miért ne lehetne valami olyat is tanítani, ami ugyanúgy fölösleges, de legalább egy kicsit érdekelné a tanulókat? (Sőt, saját példámból kiindulva imádnák az egészet.) Ehelyett van biokémia amit még csak fel sem fog az ember; van kémia, aminek úgyszintén nem az értelmes és hasznos gyakorlati részét próbálják a gyerekkel bemagoltatni (persze a protonleadás törvényeit meg a Markovnyikov-szabályt tudni kell, bármik is legyenek ezek); illetve van fizika, ahol pedig a lehető legérdektelenebb és legfelhasználhatatlanabb információkat tudhatjuk meg, mint például mi a különbség a matematikai és a fizikai inga közt. Ha pedig már feljött a szó a matekról, legyen elég annyi, hogy szerintem az általános iskolai matektudás bőven elég az életben való eligazodáshoz, akit meg annyira érdekel a téma, az úgyis belemélyed a saját szórakoztatására. Tudom, hogy az iskolarendszer konkrétan le se 52@RJ@ hogy a tanulót mennyire érdekli a tananyag, vagy egyáltalán mennyire fogja fel, vagy tovább megyek, mennyire nem veszi hasznát soha az életben, de ez érdekes.
Na bocs, ez az utolsó jópár sok csak kijött, de így tudom csak szemléltetni ezt. Meg persze marha vagyok hogy gimnáziumba jelentkeztem, de szakközépből aligha vennének majd fel egyetemre, nyelvszakra semmiképp sem legalábbis.
@21:06
Na igen, az összes amit földrajzból tanítottak nekünk ebben a témakörben kb. annyi volt, hogy kinek milyen elméletei voltak, meg a bolygók sorrendje. Mindezt nagyjából 5 oldalba bezsúfolva, amiből 3-at a képeket tettek ki.
@21:07
Köszönöm hogy a kérdésre válaszoltál. Természetesen ment a piros kéz.:)
Mi tanulunk vmennyi csillagászatot fizikán. Meg talán még földrajzon is.
Egyébként attól, hogy téged a csillagászat érdekel, lehet, hogy mást a biológia és a kémia. Én pl. imádtam a biológiát:)
És marhára nem felesleges az a sok dolog, amit tanulsz, csak majd később jössz rá:) A matek meg a logikát fejleszti. Nem is igazán az a lényeg, hogy tudj logaritmikus egyenletet számolgatni, hanem hogy egy séma alapján meh tudj oldani bizonyos dolgokat.
Egyébként ha érdekel a csillagászat, akkor gyanítom ehhez kapcsolódó szakra szeretnél majd menni. Ott pedig gyanítom lesz kémia, fizika, matek is:)
Szóval próbálj vele barátkozni.
Viszont az tény, hogy szarul tanítják a dolgokat. De ez nagyrészt amiatt van, hogy iszonyatosan leépítették a természettudományos tárgyak oktatását. Heti 1-2 órában sokszor az anyagot sem lehet leadni, nem hogy kísérletezni.....
Meg ugye nincs pénz eszközökre sem.
Látod, pont ezért van hogy nem a diák állítja össze a tanrendet, legalábbis nem általános iskolában vagy középiskolában. Azért ezeket tanítják mert lényegében ezek az alapozótárgyak minden máshoz. A csillagászat szerinted mire épül? Színtiszta matematika és fizika.
Magamról csak annyit hogy szakközépbe jártam, sok mindent én se szerettem. Onnan főiskola, villamosmérnöki kar, végül kikötöttem a gyógyszeriparnál, és most hálát adok hogy menni mindenre emlékszem még kémiából/biológiából aminek hasznát is veszem.
Matek-fizikánál pedig ne magadból indulj ki, nem mindenki bölcsésznek akar tanulni. (legalábbis nagyon remélem...)
Nem sértésnek szánom, csak szerintem jóval több van belőlük mint amire igény van, nekünk meg egy évbe került találni egy valamire való pályakezdőt a céghez.
Elkalandoztam, bocsi.
Persze, tanítsanak csak általános iskolai szinten matekot, fizikát, kémiát, bioszt meg mindent, végül is a való életben sosincs rá szüksége egy építésznek, egy orvosnak, egy gyógyszerésznek, egy közgazdásznak, sőt, még egy csillagásznak sem. (Végül is hol van a fizika a csillagászatban?) Vagy ha mégis, akkor jár majd vagy legalább 10 évig egyetemre, majd ott megtanítják nekik azt, amit most középiskolában tanítanak, semmi szüksége a gazdaságnak meg a társadalomnak arra, hogy az emberek 30-40 éves koruk előtt talán dolgozzanak is, végül is kinek van abból haszna?
Szóval, csak azt akarom mondani, hogy hülye vagy fiam, de komolyan. Attól, hogy téged valami nem érdekel, még mást érdekelhet és fordítva. Azért tanítanak ennyi "felesleges" dolgot, hogy esetleg szakemberek legyenek majd valamikor a diákokból, akikre szükség van. Ehhez az alapot középiskolában kell lerakni, különben már lehet késő lesz bepótolni ennyi "felesleget".
3. vagyok.
Egyébként az utolsónak igaza van, bár kicsit nyers volt:D
Most orvosnak tanulok. Anno én sem értettem mi értelme ilyen részletesen kémiát tanulni pl.
De az egyetem így is 6 éves. És bizony itt már úgy veszik, hogy amit középsuliban tanultál, azt tudod. Kémiából is, fizikából is, biológiából is. Max érintőlegesen átfutunk rajta és kész.
Mi lenne, ha még az alapokat is meg kellene tanítani?
10 évig járnék suliba?:)
Igen, természetesen érdekelhet másokat a biosz/fizika/kémia, és ezt én tiszteletben is tartom. Elvégre, kell nekünk mind orvos, mind gyógyszerész, plusz a rengeteg másik foglalkozás amik a természettudományokon alapulnak.
Csak aztán van egy másik, mégnagyobb szelete a tanulóknak, akiket mindez hidegen hagyja, ezeknek egy szép része meg még csak fel sem fogja az anyagot. Vannak persze alap dolgok, amik megkerülhetetlenek (azért az emberi csontváz felépítése igencsak alapműveltséget képvisel, hogy csak egy példát mondjak), de amikor egy-egy kémiai elem (vagy bármi más) nevét még kiolvasni sem lehet elsőre, és még csak esélyem sincs rá, hogy én azt az életben viszontlássam, hát akkor hadd legyek már felháborodva. (Persze megint le leszek ezért is hülyézve, de nem kifejezetten izgat egy-két vérpistike beszólása.)
A matekhoz csak annyit tudok hozzáfűzni, hogyha ennyire csak a logikát hivatottak a tanárok értékelni, akkor finomabban már azokkal a figyelmetlenségből adódó számolási hibákkal!;)
És persze, ha valaki természettudományi vonalon szeretne tanulni, az tanuljon azt már középiskolában is. Ezt meg persze csak úgy lehetne megoldani, ha célirányosak volnának a középiskolák is. Középiskolába való felvételizéskor még a franc se tudja persze hogy mi is akar lenni valójában, de ez a rendszer így elég nagy hülyeség szerintem. Viszont, hozzá kell tenni, hogy nem véletlen vannak a faktos órák sem gimiben (gyanítom szakközépben is.)
Amúgy nem csillagász szeretnék lenni, mert akármennyire is tetszik, nem ez az igazi szerelmem, hanem az idegennyelvek és a fordítás.:)
No de mindenről van itt szó már, csak a kérdésről nem... Bár úgy érzem nem is lesz, a válaszokat (meg az én okfejtéseimet) elnézve.
Elhiheted, bizonyos dolgokat én se fogok a büdös életben viszont látni (pl. töriből, magyarból...), de attól még nem árt, ha van azon a területen is egy alapom.
Tudod elég durva, mikor olvasok egy orvosis fórumot, és vki még arra sem képes, hogy egy 5 soros hozzászólást normálisan leírjon.
"Ezt meg persze csak úgy lehetne megoldani, ha célirányosak volnának a középiskolák is."
Vannak célirányos középiskolák. Tagozatnak hívják. Nálunk is volt pl. humán tagozat. De van ahol van biosz-kémia, vagy éppen nyelves osztály.
Egyébként ha szétnézel az oldalon, akkor láthatod, hogy az emberek nagy része még akkor sem tudja mi akar lenni, mikor már fel kellene adnia a jelentkezési lapot...
Arról nem is beszélve, hogy valaki elég nagy fordulatot tehet a gimi alatt. Én pl. még tizedik osztályban úgy gondoltam, hogy soha a büdös életbe nem fog kelleni a kémia.
Hát tévedtem:)
Egyébként egy kémiai, biológiai, fizikai alapismeretre sokkal nagyobb szükség lenne a hétköznapi életben, mint arra, hogy mikor élt Petőfi. Persze, alap műveltség az is, de ha a fontossági sorrendet nézzük, akkor a természettudományok magasan nyertek:)
Pl. rengetegszer láttam már az oldalon, hogy vki 20 éves nő létére nem képes kiszámolni, hogy hány napos a ciklusa.
Vagy mikor 25 évesen ijedten ír erre az oldalra, hogy mégis milyen gumó van a hüvelyében, nem-e rák? (Az esetek 95%-ban kiderül, hogy a kedves hölgyemény a méhszáját tapogatja).
Vagy mikor az embereknek halvány lila gőzük sincs, melyik szervük hol helyezkedik el.
Egyszer leállt velem vitatkozni egy nő, hogy márpedig a húgycsőnyílás belenyílik a hüvelybe.
Vagy mikor egy srác közölte, hogy szerinte nem két heregolyója van a férfiaknak, hanem az egyik a here, a másik a mellékhere.
Vagy ugye mikor az okosak összeöntik a hipót a sósavval.
Szerintem pont annyira alap műveltség lenne ezt is tudni, mint azt, hogy ki írta a Himnuszt.
De itt nem arról van szó, hogy Te magad sosem fogsz azzal a bizonyos dologgal találkozni, hanem hogy másnak ez szükséges és ha 3-4.-ben fakton hall róla először, az édeskevés, ott már emelt szinten kell róla tanulnia, hogy a fakt tényleg fakt legyen. A követelménynek pedig egységesnek kell lennie az iskolákban és az osztályokban. Te is igazságtalannak éreznéd, ha nyelvórán nem tanítanának meg valami nyelvtani szabályt vagy valami kifejezést, mert "Pistikének arra nem lesz szüksége mérnökként". Ráadásul sokan csak évekkel később kapnak észbe, hogy igazából mit szeretnének és megint ott vagyunk, hogy ha erről középiskolában nem tanult, akkor meg van lőve. Egyébként meg nem tanítanak annyira az élettől elrugaszkodott dolgokat, bár szerintem erre majd csak később fogsz rájönni.
Tényleg a kérdésre válaszolva: de, tanítanak az iskolákban csillagászatot, bár nem külön tantárgyként, hanem földrajz és fizika órán.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!