Szerintetek jó ötlet a természettudományok összevont tanítása?
Angolszász országokban, és néhány gimiben eddig is így tanították, de jelenleg elég erős a törekvés, hogy egységesen egy science (természettudomány) tárgyat oktassanak (egyre több helyen már így oktatják).
Vannak érvek az összevonásra (jelenségek mélyebb megértése, komplex látásmód, környezettudatosság fejlesztése stb...), ugyanakkor ellenérvek is (pl. fizika matekosabb, elvontabb részei miatt népszerűtlen lesz a tantárgy, vagy a megnövekedő óraszám (heti 6-8) miatt ez lenne a legnagyobb, legfontosabb tantárgy, és leuralná az oktatást stb...).
Mit gondoltok, jó ötlet egy ilyen science tárgy?





Nem szavaztam, mert is- is.
Nagyon jó képességű és elhivatott tanárok tudnák ezt úgy tanítani, hogy a gyerekek profitáljanak a kétszakos, a más reáliában nem igazán elmélyedt tanároktól való tanuláshoz képest. De sajnos az ilyen polihisztor természetű és tanítás iránt elhivatott fiatalok nagyon kevesen lesznek az egyetemeken.
Marad a praktikus megközelítés, hogy az a néhány ember, aki természettudományos érdeklődéssel mégis vállalja a "nemzet napszámosa" életet, az taníthassa az összes reáliát egy tárgyban, mert egyre kevesebb, a kimenetel szempontjából is megfelelő jelentkező, ezekre a szakokra.





Egyrészt azért nem tartom jónak, mert ezek eléggé különböző területek: az már egy magasabb szintű megértése, ha a területek közti összefüggést megérti az ember.
Másrészt azért nem tartom jónak, mert ha a természettudományokat összevonjuk, akkor pl. a művészeteket miért nem? Még mindig igazságtalannak tartom, hogy orrba-szájba nyomják az irodalmat (sokszor a nyelvtanórák rovására), közben perifériára szorul a művészettörténet és a zene. A természettudományok összevonása, csak növeli az aránytalanságot.
Egyébként, ahogy nézem, angolszász országokban össze van vonva, de óraszámot tekintve hangsúlyos tárgy.





Kit érdekelnek az angolszász országok?!
Évtizedek óta téma, hogy Nyugaton redukálják az ismereteket, a tudás felszínes, a műveltség hiányos. Magyarán: lebutított.
Összevont reáltárgyak tanításában az egyes tárgyakat, gondolom, tömbösítve tanítják.










- ÁLTALÁNOS iskolában mindenképpen csakis komplexen lehet hatékonyan, sikeresen tanítani. Sajnos ennek nálunk a tanári végzettségek jelentik az akadályát: akinek saját szakja van, nem hajlandó még a többit is megtanulni, akinek meg semmilyen nincs, az természetesen nem alkalmas egy ilyen összetett tantárgy tanítására. (Hacsak nem valami zseniális polihisztor, pedagógusi vénával megáldva.) Tehát első feltétel a TANÁRKÉPZÉS.
- Középiskolában SZAKKÉPZÉSBEN ugyanígy legjobb megoldás lehet a komplex természettudomány. Kivéve azokat a szakmacsoportokat, ahol valamelyik tudomány (kémia, biológia..) a szakmához különösen fontos, ott azt a tárgyat önállóan, a szakterülethez illeszkedő tartalommal kell tanítani.
- GIMNÁZIUMBAN kicsit másként gondolom. 9-10.-ben mehetne a komplex kicsit alaposabban, és utána szakosodni kell mindenkinek, aki a továbbtanuláshoz szükségét érzi. Így az a célszerű, hogy 11.-12.-ben mindenkinek bontva tanítják, de faktokkal azoknak, akik emelt szintű érettségit terveznek. Így gimnáziumban is csak az első két osztályban lenne igény a komplex tárgyra alkalmas tanárra, esetleg a külön szakosok között bizonyos munkamegosztással lehetne megoldani.





További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!