Egészen biztosan a testnevelésórák számának növelése a legfontosabb a magyar oktatásban jelenleg?
Nemrég találkoztam egy emberrel itt, az interneten, aki tagadta Szent István királyunk történelmi létezését, történetiségét... Ilyen az, amikor arcon csap a magyar valóság. Nem, nem troll volt, mert még próbált is komolynak tűnő érveket feltüntetni a birka közemberekétől eltérő világnézete mellett. De számos más emberrel találkoztam interneten, akik épp nem műveletlenségből fakadóan, hanem az elvakult és fanatikus világnézetük miatt próbálták bizonyos események vagy néha emberek történetiségét tagadni. Kvázi átnevelték magukat ezáltal és még maguk is elhitték azt a maszlagot, amit írtak. De hogy mondjak konkrétumokat is a tananyagból: az ókori keletet szinte teljesen kivették a középszintű tananyagból. Ókori Mezopotámia és Egyiptom minimális szerepet kap, az ókori Izráel csak egy rövidebb fejezetet ér meg az "Ókori vallások" témakörön belül az ókori India, Kína, Núbia, Perzsia pedig szó szerint kikerült az anyagból teljesen. A görög-perzsa háborúk és a római-pun háborúk szintén kikerültek a tankönyvből. De ha már van "Ókori vallások" témakör, ne legyenek illúzióink: a hinduizmus, a zoroasztrianizmus és a buddhizmus középszinten szintén kikerült az anyagból, a többi vallásról pedig szintén csak felületes ismeretek maradtak benn. A művészeteken (éneken, rajzon) belül eddig legalább létezett művészettörténet. Most már az sincs, mert azt is kivették az anyagból. Pedig szerintem abszolút alapműveltség lenne. A filozófia oktatásával - ami kb. minden világnézeti rendszer és tudományág ősatyja - szintén ez a helyzet. Már nincs filozófia sem, pedig szintén fontos lenne a gondolkodás és az ismeretek szempontjából. Az irodalom és nyelvtan szintén át lett barkácsolva nem éppen előnyös módon. Ókor, középkor például szintén nagyon minimális. De nem azért vették ki, mert mi, magyarok annyira pengék lennénk belőle, hogy már oktatni sem kell... Sok fiatalnak fogalma sincs a kortársaim közül, hogy például egy barokk és egy reneszánsz épület között mi a különbség, milyen híres festőink, íróink voltak a különböző korszakokban. A filozófiáról és politikáról meg már ne is beszéljünk. De sebaj! Van helyette 21. századi párttörténet töriből, meg térséghez kötődő szerző/költő irodalomból. Irodalomból az anyag úgy fel lett mindenfélével nagyítva, hogy sokszor el kell hagyni a nyelvtanórákat, hogy be tudjuk fejezni, mivel a nyelvtanhoz képest aránytalanul sok az irodalom.
De hogy ne csak humán tantárgyak felől sírjak: matematikából olyannyira le van butítva az egész, hogy csak néztem. 0 gondolkodásra, továbbgondolásra sarkallás, helyette lazán meg tudod tanulni az egészet úgy, hogy mechanikusan bemagolod a sémát, oszt jó napot. Általános iskolában szögfüggvényeket nem is lehet tanítani, ahogy gimnáziumban a komplex számokat nem lehet tanítani. Nagyon egyszerű feladatokról van szó többnyire. DE, most jön a DE helyette lehet Püthagorasz-tétel, Thálész-tétel és megannyi más tétel bizonyítása középszintű írásbelin is. Ez aztán marha fontos, de tényleg. Ha bemagolod, akkor tudod... Remek. A természettudományokat szintén kivették a 11-12.-es tananyagból. Ha valaki nem veszi fel fakultációként, akkor lesz egy "természettudomány" nevű órája, amit kb. sehol nem tudnak komolyan venni, hisz nincs ilyen szak az egyetemen, hogy "gimnáziumi természettudomány tanára". Akkor ott mit tanítsanak és főleg ki? Szóval se kémia, se fizika, se biológia, se földrajz. Ráadásul a földrajz nem csak természettudományos szempontból fontos, hanem kulturálisan is. A fizika és a kémia fejleszti a logikus gondolkodást, az elvont gondolkodást stb. Hát már az sincs 11.-ben. De olyan undorító maga a fizikakönyv is, hogy az csak na. "Vigyázat kanyar", "A sport fizikája" és hasonló címek... De a történelemkönyv is csúnya... Ott nincsenek leckék. De a földrajz "a legjobb", ami kb. valami magazinra hasonlít és korábbi leckékben használ későbbi leckékben megmagyarázott fogalmakat. Nem véletlen nem használjuk egyiket sem.
Nyelvtudás? Ugyan, ne szórakoztass már! Jó ha egy nyelven megtanítanak, ahhoz képest, hogy kettő van előírva, mert olyan rossz a színvonal. De egy modern világban elvárható lenne akár több idegen nyelv is.
Persze a tanáraink szerint az érettségi is jó szívatósra lett megcsinálva, ahhoz képest, hogy az anyag lópikula.
Szóval egészen biztosan a tesiórák számának növelése a legfontosabb, dobogó első helyű feladat, plusz egész biztos, hogy a nem VERSENYSZINTŰ (tehát már az egyesület sem elég) sportolóknak mindennapos ISKOLAI tesire van szükség? Tényleg ebben az oktatásban minden olyan remek, hogy ez a legfontosabb probléma, amit orvosolni kell villámgyorsan? Tényleg a tesi lenne a legfontosabb tantárgy?
Nem vagyok valami gnosztikus igehirdető, hogy dobjuk a testet a szemétdombra, a sport felesleges, mert kizárólag a lélek és a szellem/értelem ér valamit, ugyanakkor felismerem, hogy nem ez a legfontosabb tantárgy. Sőt, inkább arról kéne hogy szóljon, hogy a diákok mozogjanak egy kicsit úgy, hogy örömüket leljék benne, nem arról, hogy ingafutás, gyűrű, rúdmászás, kötélmászás, szekrényugrás, anyám kínja. Eleve hülyeség belőle a tananyag, meg az osztályzás.
Sokkal fontosabb lenne mondjuk az, hogy legyen minőségi nyelvoktatás megfelelő óraszámban. Lehetne akár egy harmadik idegen nyelv is az órarendben, vagy ha valaki többet is szeretne tanulni, akkor legyen meg rá a lehetősége. Angol, német, francia, orosz, spanyol, kínai, arab, latin stb., mind-mind nagyon fontos nyelvek, legalább egy hármat tanulhasson meg mindenki, ha szeretne. A nyelvismeret nagyon fontos. Ne csak konyhanyelvi szinten (bár sok helyen már az is valami), hanem tanítsák meg rendesen a nyelvtant (ahogy magyarul is), kommunikáció stb. Szintén sokkal fontosabb lenne mondjuk egy minőségi történelem tananyag, érdekesen bemutatva. Amiket fentebb felsoroltam, azok mind visszakerülhetnének mondjuk a 21. század túlmisztifikálása helyett, elvégre kb. egy 50 évnek el kell telnie mindentől annak, hogy történelemnek tekintsük a bizonyítok és miegyéb miatt. Egy minőségi matematikaoktatás szintén fontos lenne, ami logikus gondolkodásra, elvont gondolkodásra és gyakorlatiasságra egyszerre, a problémák továbbgondolására stb. késztet. A természettudományok úgyszintén fontosak lennének, elvégre minden ami körülvesz minket az fizika, kémia, földrajz, biológia stb. Nagyon sok mindenre megtanítanak, illetve ráerősítenek arra is, amit a matek tanít. Egy jó nyelvtan- és irodalomoktatás sem lenne átok, hiszen ezek is az alapműveltség részei, valamint sok szempontból más ismeretek alapjául szolgálnak. A művészet- és művészettörténet oktatás sem hülyeség... De támogatnám egy filozófia és egy politika/vallás/gazdaság óra bevezetését. Ezek szintén szervesen körülvesznek minket és nagyon gáz, ha valaki felnőttként sincs tisztában a világ alapvető működésével, dolgaival. Ilyesmik a német barátaimnál is vannak. A számtech szintén fontos manapság. Pillanatnyilag úgy néz ki az óraszámok és az új intézkedések alapján, hogy nálunk a tesi a numbero 1. Pedig ha normális szinten lenne, akkor sok hasznosabbat is lehetne csinálni a fennmaradó óraszámban, no meg nem is lennének annyira túlterheltek a diákok, ha nem lenne minden nap 8-9. óra a tesi miatt. Jobb lenne, ha inkább azt támogatnák, ha mindenki magánban sportolna olyat, amiben örömét leli.
Lassan már tényleg olyanok leszünk, mint az amerikaiak sajnos egy jelentősebb része: https://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE
Németországban, Japánban, Kínában, Ausztriában, Franciaországban és Oroszországban élő ismerőseimnél is sokkal jobb az oktatás, mint itthon... (Volt szerencsém órára beülni.) Most direkt írtam nyugatibb és keletibb országokat is.
Mit gondoltok?
"Az edzés eleve elvész tőle egy csomó időt."
Nem vesz el semmit. Mindenki arra fordítja a szabadidejét, amire akarja: kézműveskedésre, kirándulásra, olvasásra, stb. Aki az edzést választja, nem kényszerből teszi, hanem mert ahhoz van kedve.
"Mikor tanuljon, ha eleve (szinte) minden nap edzés, plusz különóra/fakt, meg még a plusz tesiórák délutánra??"
Ezek mind szabadon választott dolgok. Nem kötelező egyik sem. Annak tudatában kell ezeket megszervezni, hogy mi az, ami kötelező. De ha annyira komolyan sportol valaki, lehet egyéni tanrendes.
Érdekes, hogy mindig csak az merül fel, hogy jaj, szegény gyerek, aki szinte minden nap órákon át edzésen van, mikor lesz ideje tanulni... És aki pl. olvasással szereti tölteni a szabadidejét? Úgy miért nem merül fel sose a kérdés, hogy jaj, szegény gyerek, aki szinte minden nap órákon át olvas, mikor lesz ideje tanulni? :D
#11.
Magyarán arra volt jó, hogy sokan otthagyják a sportot a délutáni tesi miatt.
Vagy leadja a faktot... Tök jó, ha kell a továbbtanuláshoz.
"Magyarán arra volt jó, hogy sokan otthagyják a sportot a délutáni tesi miatt."
Így is meg lehet közelíteni - rosszindulattal.
Jóindulattal meg arra is lehet gondolni, hogy mennyivel olcsóbb lesz így a gyerekek sportolása. Persze, nem feltétlenül versenysport színvonalon - na de nem is az a cél, hanem hogy minél több gyerek mozogjon minél rendszeresebben, vagyis naponta. Mert ez tesz jót az egészségnek, nem az, ha versenysport kapcsán széthajtja magát, túlerőlteti az ízületeit, meg folyton mindenféle versenyekkel stresszeli magát az is, aki kevésbé tehetséges, ezért előre érzi, hogy úgyse fog olyan jól menni neki, mint ahogy az edző elvárja, és akkor milyen ciki lesz a többiek előtt is, stb. - szorongáshegyek.
Pl. itt a közelünkben van egy sportlétesítmény, ahova be lehet íratni a gyerekeket sportolni. Gondolom, nem két fillér. És sokszor látom, hogy az edző egyszerűen kihajtja őket, hogy fussák körbe néhányszor a létesítményt. A szülők meg ezért fizetnek - miközben sírnak, hogy mennyire nincs pénz... Hát az simán megoldható ingyen, a mindennapos testnevelés keretében, hogy a gyerekek fussanak, nem? Ahhoz még tornaterem se kell - és nagyon is egészséges.
"Vagy leadja a faktot... Tök jó, ha kell a továbbtanuláshoz."
A továbbtanuláshoz nem az kell, hogy faktra járj, hanem hogy tudd, amit tudni kell. De azt a tudást sok esetben máshogyan is meg lehet szerezni. Egy 11.-es vagy 12.-es már simán le tudja magát tenni tanulni, ha akar. Sokan azért adják le pl. a 11.-es nyelvi faktot, mert 12.-re rájönnek, hogy valójában anélkül is meglesz a nyelvvizsgájuk, nem a faktra járástól függ. Ha meg olyan tantárgyról van szó, amihez jobban kell a tanári segítség, akkor nem fogja sajnálni rászánni az időt, aki jelentkezik a faktra.
#13.
Szóval le lehet mondjuk fizikából, kémiából, történelemből, matematikából stb. lazán emelt szinten érettségizni önszorgalomból, plusz fel lehet készülni az egyetemre is, nem kell ehhez fakt... A válaszoló egy kiégett kormányszóvivő is lehetne, akinek nem is volt ezen ismeretekre szüksége, így fogalma sincs arról, hogy nincsenek ilyen órák 11-12.-ben, mekkora az anyag, mi az egyetemi követelmény stb. Vagy ezek már az utóbbi, "nagyobb tanári segítséget igénylő" kategóriába tartoznak? És mikor szánja rá az időt, ha 8-9-10. óra délutáni tesi?
Nehogy már a kormány mondja meg azt is, hogy mi a "jó" sport, a valóban hatékony edzés meg már nem "jó" sport!!!! Azért mennek oda sportolni, mert azt szeretik... Honnan tudod, hogy mennyibe kerül?
Kicsit kiborultam...
"Szóval le lehet mondjuk fizikából, kémiából, történelemből, matematikából stb. lazán emelt szinten érettségizni önszorgalomból, plusz fel lehet készülni az egyetemre is, nem kell ehhez fakt... "
Azt írtam, hogy
"Ha meg olyan tantárgyról van szó, amihez jobban kell a tanári segítség, akkor nem fogja sajnálni rászánni az időt, aki jelentkezik a faktra."
"ha 8-9-10. óra délutáni tesi"
Szabályozva van, hogy melyik évfolyamon hány tanóra lehet egy héten, úgyhogy nem, egyáltalán nem kell azt hinni, hogy a mindennapos tesi miatt akár tíz órája is lehet valakinek egy nap. Eddig sem így volt.
"Nehogy már a kormány mondja meg azt is, hogy mi a "jó" sport, a valóban hatékony edzés meg már nem "jó" sport!!!!"
Nem a kormánytól, hanem orvosoktól hallani, hogy nem a versenysport, hanem a tömegsport az, ami jót tehet az egészségnek.
"Azért mennek oda sportolni, mert azt szeretik..."
Miért, nem? Kényszeríti őket valaki? Hát ne kényszerítse, és ne engedjenek a kényszernek, ha valaki mégis megpróbálná.
"Honnan tudod, hogy mennyibe kerül?"
Hát biztos drágább, mint ha nulla forintért kap a gyerek tesiórát minden nap.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!