Egészen biztosan a testnevelésórák számának növelése a legfontosabb a magyar oktatásban jelenleg?
Nemrég találkoztam egy emberrel itt, az interneten, aki tagadta Szent István királyunk történelmi létezését, történetiségét... Ilyen az, amikor arcon csap a magyar valóság. Nem, nem troll volt, mert még próbált is komolynak tűnő érveket feltüntetni a birka közemberekétől eltérő világnézete mellett. De számos más emberrel találkoztam interneten, akik épp nem műveletlenségből fakadóan, hanem az elvakult és fanatikus világnézetük miatt próbálták bizonyos események vagy néha emberek történetiségét tagadni. Kvázi átnevelték magukat ezáltal és még maguk is elhitték azt a maszlagot, amit írtak. De hogy mondjak konkrétumokat is a tananyagból: az ókori keletet szinte teljesen kivették a középszintű tananyagból. Ókori Mezopotámia és Egyiptom minimális szerepet kap, az ókori Izráel csak egy rövidebb fejezetet ér meg az "Ókori vallások" témakörön belül az ókori India, Kína, Núbia, Perzsia pedig szó szerint kikerült az anyagból teljesen. A görög-perzsa háborúk és a római-pun háborúk szintén kikerültek a tankönyvből. De ha már van "Ókori vallások" témakör, ne legyenek illúzióink: a hinduizmus, a zoroasztrianizmus és a buddhizmus középszinten szintén kikerült az anyagból, a többi vallásról pedig szintén csak felületes ismeretek maradtak benn. A művészeteken (éneken, rajzon) belül eddig legalább létezett művészettörténet. Most már az sincs, mert azt is kivették az anyagból. Pedig szerintem abszolút alapműveltség lenne. A filozófia oktatásával - ami kb. minden világnézeti rendszer és tudományág ősatyja - szintén ez a helyzet. Már nincs filozófia sem, pedig szintén fontos lenne a gondolkodás és az ismeretek szempontjából. Az irodalom és nyelvtan szintén át lett barkácsolva nem éppen előnyös módon. Ókor, középkor például szintén nagyon minimális. De nem azért vették ki, mert mi, magyarok annyira pengék lennénk belőle, hogy már oktatni sem kell... Sok fiatalnak fogalma sincs a kortársaim közül, hogy például egy barokk és egy reneszánsz épület között mi a különbség, milyen híres festőink, íróink voltak a különböző korszakokban. A filozófiáról és politikáról meg már ne is beszéljünk. De sebaj! Van helyette 21. századi párttörténet töriből, meg térséghez kötődő szerző/költő irodalomból. Irodalomból az anyag úgy fel lett mindenfélével nagyítva, hogy sokszor el kell hagyni a nyelvtanórákat, hogy be tudjuk fejezni, mivel a nyelvtanhoz képest aránytalanul sok az irodalom.
De hogy ne csak humán tantárgyak felől sírjak: matematikából olyannyira le van butítva az egész, hogy csak néztem. 0 gondolkodásra, továbbgondolásra sarkallás, helyette lazán meg tudod tanulni az egészet úgy, hogy mechanikusan bemagolod a sémát, oszt jó napot. Általános iskolában szögfüggvényeket nem is lehet tanítani, ahogy gimnáziumban a komplex számokat nem lehet tanítani. Nagyon egyszerű feladatokról van szó többnyire. DE, most jön a DE helyette lehet Püthagorasz-tétel, Thálész-tétel és megannyi más tétel bizonyítása középszintű írásbelin is. Ez aztán marha fontos, de tényleg. Ha bemagolod, akkor tudod... Remek. A természettudományokat szintén kivették a 11-12.-es tananyagból. Ha valaki nem veszi fel fakultációként, akkor lesz egy "természettudomány" nevű órája, amit kb. sehol nem tudnak komolyan venni, hisz nincs ilyen szak az egyetemen, hogy "gimnáziumi természettudomány tanára". Akkor ott mit tanítsanak és főleg ki? Szóval se kémia, se fizika, se biológia, se földrajz. Ráadásul a földrajz nem csak természettudományos szempontból fontos, hanem kulturálisan is. A fizika és a kémia fejleszti a logikus gondolkodást, az elvont gondolkodást stb. Hát már az sincs 11.-ben. De olyan undorító maga a fizikakönyv is, hogy az csak na. "Vigyázat kanyar", "A sport fizikája" és hasonló címek... De a történelemkönyv is csúnya... Ott nincsenek leckék. De a földrajz "a legjobb", ami kb. valami magazinra hasonlít és korábbi leckékben használ későbbi leckékben megmagyarázott fogalmakat. Nem véletlen nem használjuk egyiket sem.
Nyelvtudás? Ugyan, ne szórakoztass már! Jó ha egy nyelven megtanítanak, ahhoz képest, hogy kettő van előírva, mert olyan rossz a színvonal. De egy modern világban elvárható lenne akár több idegen nyelv is.
Persze a tanáraink szerint az érettségi is jó szívatósra lett megcsinálva, ahhoz képest, hogy az anyag lópikula.
Szóval egészen biztosan a tesiórák számának növelése a legfontosabb, dobogó első helyű feladat, plusz egész biztos, hogy a nem VERSENYSZINTŰ (tehát már az egyesület sem elég) sportolóknak mindennapos ISKOLAI tesire van szükség? Tényleg ebben az oktatásban minden olyan remek, hogy ez a legfontosabb probléma, amit orvosolni kell villámgyorsan? Tényleg a tesi lenne a legfontosabb tantárgy?
Nem vagyok valami gnosztikus igehirdető, hogy dobjuk a testet a szemétdombra, a sport felesleges, mert kizárólag a lélek és a szellem/értelem ér valamit, ugyanakkor felismerem, hogy nem ez a legfontosabb tantárgy. Sőt, inkább arról kéne hogy szóljon, hogy a diákok mozogjanak egy kicsit úgy, hogy örömüket leljék benne, nem arról, hogy ingafutás, gyűrű, rúdmászás, kötélmászás, szekrényugrás, anyám kínja. Eleve hülyeség belőle a tananyag, meg az osztályzás.
Sokkal fontosabb lenne mondjuk az, hogy legyen minőségi nyelvoktatás megfelelő óraszámban. Lehetne akár egy harmadik idegen nyelv is az órarendben, vagy ha valaki többet is szeretne tanulni, akkor legyen meg rá a lehetősége. Angol, német, francia, orosz, spanyol, kínai, arab, latin stb., mind-mind nagyon fontos nyelvek, legalább egy hármat tanulhasson meg mindenki, ha szeretne. A nyelvismeret nagyon fontos. Ne csak konyhanyelvi szinten (bár sok helyen már az is valami), hanem tanítsák meg rendesen a nyelvtant (ahogy magyarul is), kommunikáció stb. Szintén sokkal fontosabb lenne mondjuk egy minőségi történelem tananyag, érdekesen bemutatva. Amiket fentebb felsoroltam, azok mind visszakerülhetnének mondjuk a 21. század túlmisztifikálása helyett, elvégre kb. egy 50 évnek el kell telnie mindentől annak, hogy történelemnek tekintsük a bizonyítok és miegyéb miatt. Egy minőségi matematikaoktatás szintén fontos lenne, ami logikus gondolkodásra, elvont gondolkodásra és gyakorlatiasságra egyszerre, a problémák továbbgondolására stb. késztet. A természettudományok úgyszintén fontosak lennének, elvégre minden ami körülvesz minket az fizika, kémia, földrajz, biológia stb. Nagyon sok mindenre megtanítanak, illetve ráerősítenek arra is, amit a matek tanít. Egy jó nyelvtan- és irodalomoktatás sem lenne átok, hiszen ezek is az alapműveltség részei, valamint sok szempontból más ismeretek alapjául szolgálnak. A művészet- és művészettörténet oktatás sem hülyeség... De támogatnám egy filozófia és egy politika/vallás/gazdaság óra bevezetését. Ezek szintén szervesen körülvesznek minket és nagyon gáz, ha valaki felnőttként sincs tisztában a világ alapvető működésével, dolgaival. Ilyesmik a német barátaimnál is vannak. A számtech szintén fontos manapság. Pillanatnyilag úgy néz ki az óraszámok és az új intézkedések alapján, hogy nálunk a tesi a numbero 1. Pedig ha normális szinten lenne, akkor sok hasznosabbat is lehetne csinálni a fennmaradó óraszámban, no meg nem is lennének annyira túlterheltek a diákok, ha nem lenne minden nap 8-9. óra a tesi miatt. Jobb lenne, ha inkább azt támogatnák, ha mindenki magánban sportolna olyat, amiben örömét leli.
Lassan már tényleg olyanok leszünk, mint az amerikaiak sajnos egy jelentősebb része: https://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE
Németországban, Japánban, Kínában, Ausztriában, Franciaországban és Oroszországban élő ismerőseimnél is sokkal jobb az oktatás, mint itthon... (Volt szerencsém órára beülni.) Most direkt írtam nyugatibb és keletibb országokat is.
Mit gondoltok?
Teljesen igazad van. Ha nem költői kérdésnek szántad az írásodat, hanem tényleg választ keresel, hogy miért került ilyen állapotba az oktatás, akkor ajánlom figyelmedbe az alábbi videót: [link]
Röviden arról van szó, hogy a hatalom birtokosai - függetlenül az államformától - alapvetően olyan dolgokba fektetnek erőforrásokat, amelyek konzerválják a hatalmukat. Úgy tűnik, a magyar politikai elit nem az állampolgárok gondolkodásra való képességében és produktivitásában látják a hatalom megtartásának kulcsát.
Nem olvastam végig, de néhány megjegyzésem lenne. Én 1987-91 között voltam gimnazista és én sem tanultam:
- az ókori Núbiáról
- a hinduizmusról, a zoroasztrianizmusról és a buddhizmusról
- komplex számokról.
Továbbá én se tanultam általánosban a szögfügvényekről, csak gimnáziumban.
A kritikád részben jogos, de te is túlzásokba esel.
#4.
Én magamból indultam ki. Abból, amit tanultam általánosban, de most, gimiben már nem tanultam vagy az új általános sulisok nem tanulják már. Régen ezek általános iskolában is voltak. Emlékszem, amikor tanultam a perzsák különleges vallásáról, a nepáli hercegről és a rengeteg istenről, akik valójában egyek. Tanultam Egyiptom afrikai ellenlábasáról és riválisáról, akik hasonlóan fejlettek voltak, hieroglifákkal írtak, piramisokat emeltek. Tanultam szögfüggvényeket, két ismeretlenes egyenletrendszert, másodfokú egyenletet, bár tény, hogy legutóbbi csak szorgalminál került elő.
"Egészen biztosan a testnevelésórák számának növelése a legfontosabb a magyar oktatásban jelenleg?"
Szerinted az "a legfontosabb"? Én ezt így rajtad kívül senkitől se hallottam még.
De hogy a mozgás mint olyan igenis fontos dolog, az ténykérdés sokak szerint. És mivel a mozgásnak egészségmegőrző szerepe is van, kedélyjavító is, stb., elég fontos dolog, hogy igen, minden nap mozogjanak a gyerekek - például a tesiórák keretében, mert azon kívül, csak úgy maguktól nem elég gyakran teszik, amiről szintén sok adat áll rendelkezésre. Ez egy lépés az állam részéről a sok közül, amit megtehet. Hát meglépte. Szerintem nem baj. Sőt! Ha a szülők nem gondoskodnak róla, hogy a gyerekük eleget mozogjon, akkor próbáljuk meg elérni máshogy: az oktatásügy segítségével.
"a birka közemberekétől eltérő világnézete"
ha eleve lebirkázol másokat a világnézetük alapján, akkor nem biztos, hogy érdemes veled szóba állni...
#6.
A kormánytól ami azt illeti hallottam...
Szóval nem mozog az, aki nem versenyszerűen sportol... Ugyanis a legutóbbi "oktatási reformok" keretéből ezt lehet leszűrni. Már nem fogadják el a két tesióra igazolására a nem versenyszerűen, de amúgy rendszeresen sportolók igazolásait sem.
Nálunk basszus egészen pontosan minimális oktatásügy van. Egybe van csapva az egészségüggyel, meg egyebekkel. Kvázi nincs sem oktatásügyi, sem egészségügyi minisztériumunk, pedig ezek nagyon fontos pillérei egy jól működő társadalomnak.
#7.
Szövegértési feladat... Ezt írtam szó szerint idézve: "Nem, nem troll volt, mert még próbált is komolynak tűnő érveket feltüntetni a birka közemberekétől eltérő világnézete mellett.". Nem én birkáztam le másokat, hanem ez az internetes igazságosztó, aki szerint birka minden olyan ember, aki elhiszi, hogy létezett Szent István királyunk...
"Már nem fogadják el a két tesióra igazolására a nem versenyszerűen, de amúgy rendszeresen sportolók igazolásait sem."
Mert annyi visszaélés volt ezzel az elmúlt években! Pl. szeptemberben beiratkozott a gyerek valahova, hozta az igazolást, hogy ne kelljen az összes tesiórára járnia, aztán meg szépen nem járt se edzésre, se az összes tesiórára, csak kevesebbre...
De aki valóban sportos életet akar élni, annak miért derogál a mindennapos tesi az edzése mellett?...
#9.
Elmész te a...
Mindennapos vagy minimum heti 4-5 edzés mellé minek az amúgy sz@rt se használó plusz két óra??? Az edzés eleve elvész tőle egy csomó időt. Mikor tanuljon, ha eleve (szinte) minden nap edzés, plusz különóra/fakt, meg még a plusz tesiórák délutánra??
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!