Milyen az élet a tanári egyetemen?
"te hány tanárszakot végeztél el hány különböző egyetemen, hogy ekkora rálátásod van?"
Egyet sem, mivel én magasabbra tettem a mércét és komoly szakot végeztem. Azonban több évtizedes egyetemi dékánhelyettes és tanszékvezető tapasztalattal igen komoly rálátásom van az egyes egyetemi karokon és egyetemeken történő oktatási színvonalra, úgyhogy tőlem relevánsabb hozzászólást aligha tud bárki írni a témában.
Megállapításom szerint a pedagógus szakok karöltve az óvodai dajka, kisgyermeknevelő és egyéb büfészakokkal az egyik legalacsonyabb kompetenciát igényli és kifejezetten magas a gyenge képességűek aránya.
5-ös mekkora kamugép. Ha dékánhelyettes és tanszékvezető lenne, nem mondana véleményt a kollégákról ilyen stílusban, mivel még ha igaz is lenne, elég méltatlan egy ilyen pozíciójú emberhez.
Én már 15 éve végeztem, akkor a matek, fizika, kémia szakok brutál nehezek voltak. A földrajz még egy egyszerűbb szak. Most már lehet, hogy kicsit esett a színvonal, mivel kétségtelen, hogy nincs valami nagy túljelentkezés. Aki jó matekból, az inkább megy mérnöknek, mint tanárnak manapság. Ezzel együtt is, én ismerem az egyetemi tanárok fafejűségét, és nem igazán fogja érdekelni őket, ha a diákok 90 %-a nem ért semmit abból, ami a tanórán folyik.
"olyan tanár akarsz lenni, akibe a kötözködős tizenévesek se tudnak belekötni, olyan jól tudja, amit tudnia kell."
A tanárképzők egyik nagy baja, hogy nem azt tanítják, hogy adott a középiskolás tananyag, és ehhez nyújtanak módszertant a hallgatóknak. Az úgy alap, hogy az emelt szintű érettségit hibátlanra meg tudod írni. Felsőbb matematikát tanítanak, valószínűségszámítás, lineáris algebra, nem euklidészi geometriák, stb. Ez a tananyag soha nem fog kelleni, ha tanítani akarsz, szóval őszintén nem igazán értem a tematikájukat.
Ehhez képest ha bekerülsz felsőbe tanítani, mondjuk egy 5. osztályba, majd meglepődve fogod tapasztalni, hogy a diákok nem tudják a szorzótáblát sem. Szóval nem a felsőbb matematika fog nekik kelleni, hanem az alsó tagozatos alapok. Módszertan, módszertan, módszertan. Ami a tanárképzőkön sajnos nagyon kevés van.
"Ez a tananyag soha nem fog kelleni, ha tanítani akarsz"
Mondjuk én angol szakos vagyok, de a tanárjelölteknek olyan kérdéseik vannak időnként a vezetőtanáraikhoz, amiből messze nem az jön le, hogy az emeltet hibátlanul meg tudnák írni, szóval olyanokat kell tanítaniuk, akik között vannak, akik máris jobban tudnak angolul, mint ők maguk. Ha valaki a "felsőbb matematikát" ("felsőbb angolt" azaz egyetemi szintű fonetikát, frázisszintaxist, stb.) komolyan veszi, akkor azért nagyobb eséllyel lesz meg az a magabiztossága is, amire emeltre készülőket tanítva szüksége lesz, nem csak az, ami az ötödikesekhez elég lesz. :)
Nem hasonlítanám össze a matekszakot az angollal.
Egyébként angol szakon sem az a cél, hogy megismertessék a hallgatót a szakmódszertannal, és az érettségire felkészítést megtanítsák neki. Fonetika, morfológia, szintaktika, nyelvtörténet angolul. Ezt sem fogja sokat használni, ha tanítani fog.
Az angol szakon van szinte a legalacsonyabb ponthatár, nagy színvonalat ne várj.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!