Változtatnál a magyarországi közoktatási rendszeren (középiskola)?
Azért kérdezem, mert sem a politikában, sem a pénzügyekben, sem egészség megőrzésben, sem idegen nyelvismeretben,
sem a logikus gondolkodásban, sem a kritikai gondolkodásban,
sem a gyereknevelésben, sem a konfliktuskezelésben,
sem az igényes életvitelben, sem az önfejlesztésben, sem az élethosszig tartó tanulásban, sem abban, hogyan kell vállalkozást működtetni vagy érdeket képviselni a munkáltatokkal szemben nem remekel a lakosság x része.
2-es. Igaz.
Miért nem tanítják meg a fiatalokat kérdezni és kutatni, információkat összehasonlítani, szelektálni?
Igen, és pont abban, amit te is pedzegetsz. A konkrét tényanyag nagy része helyett inkább a gondolkodásra, a hiteles információ megszerzésének képességére kéne helyezni a hangsúlyt. És igen, ebbe beletartozik a kritikus gondolkodás is.
Semmi értelme megkövetelni annak az ismeretét, hogy pontosan mikor kötötték a Breszt-litovszki békét, viszont a hatásairól mindenkinek tudnia kéne. Ha a pontos dátum a kérdés, akkor bármikor rá lehet keresni.
Ami a gyermeknevelést, önfejlesztést és hasonlókat illeti, megfelelő átcsoportosítás után lenne rájuk idő. Viszont én azt hiszem, ezeket a kérdéseket már általános iskolában is tisztázni kéne (nyilván az adott korcsoportra vonatkozó szinten).
“Semmi értelme megkövetelni annak az ismeretét, hogy pontosan mikor kötötték a Breszt-litovszki békét, viszont a hatásairól mindenkinek tudnia kéne.”
Jó gondolat! Köszönöm!
A történelmet miért nem a jelen életünk felöl oktatják (hiszen ebben élünk, erről van fogalmunk), majd visszafelé haladva az időben, összehasonlításokat kellene végezni mint
- aránytalanságok,
- bűnök,
- bűnszövetkezetek,
- célok,
- csoportok,
- egyének,
- érdekcsoportok,
- érdekek,
- érdekellentétek,
- értékek,
- feszültségek,
- holdudvarok,
- intézmények,
- klientúrák,
- klikkek,
- korlátok,
- lehetőségek,
- lobby-k,
- műveltségi viszonyok,
- osztályok,
- összefonódások,
- pártok,
- rétegek,
- szervezetek,
- szövetségek,
- törekvések,
- pénzügyi és gazdasági szereplők stb.
Végül ezekből következtetéseket levonni a jelenlegi politikai, gazdasági, oktatási, egészségügyi, kulturális, vallási helyzetre.
Vagy a hatalmon lévők annyira féltik a hatalmukat, hogy nem akarják, hogy a nép okosabb legyen mint “ők”?
Miért nem tanítják meg gondolkodni a fiatalokat?
Példa:
Osborn–Panes-féle kreatív problémamegoldási eljárás
1. A ténymegállapítás során egyrészt számba vesszük azokat a problémával kapcsolatos tényeket, amelyeket már tudunk, másrészt megszerezzük azokat az adatokat, amelyek egyáltalán fellelhetők, és mindezt a lehető legrövidebb idő alatt. Ebben a lépésben a problémát úgy fogjuk fel, mint egy zavaros helyzetet, amiben rendet kell teremteni.
2. A problémameghatározás a probléma jól körülírt módon való megfogalmazását jelenti. Ehhez rendszerint a „Hogyan tudnék...” kezdetű kérdést alkalmazzuk, amivel a probléma pontosítására késztetjük magunkat. A probléma- meghatározás szakaszában a fő problémát részproblémákra bontjuk. Ez hozzásegít bennünket ahhoz, hogy újrafogalmazzuk vagy szűkítsük a problémát. Példa: Egy apa először így határozta meg a problémáját: „Hogyan tudnék segíteni a fiamnak a házi feladata elkészítésében?” Később, miután eltűnődött a részproblémákon, az eredeti kérdésfelvetést így módosította: „Hogyan tudnék több időt együtt tölteni a fiammal?”
3. Az ötletkeresés szakaszában a hangsúly azon van, hogy minél több ötlet szülessen. Erre a leggyakrabban használt módszer a csoportos ötletbörze, aminek a lényege, hogy a résztvevők elengedik a fantáziájukat, és minden ötletet kimondanak, ami csak az eszükbe jut. Mivel nem a minőségi, hanem a mennyiségi ötlettermelés a fontos, itt az ítéletalkotásnak nincs helye.
4. A megoldás megtalálása során az ötletkeresés szakaszában született ötletek közül kiválasztjuk azokat, amelyek a legnagyobb valószínűséggel hozzásegítenek bennünket a probléma megoldásához. Először felállítjuk az alternatívák értékelésére szolgáló kritériumokat, majd végig megyünk az összes alternatíván. Olykor a kritériumokat súlyozzuk is. Azt is megtehetjük, hogy készítünk egy táblázatot, aminek az oszlopfejeire felírjuk a kritériumokat, a sorokba az alternatívákat, a cellákba pedig plusz vagy mínusz jeleket teszünk aszerint, hogy az adott ötlet megfelel-e az egyes kritériumoknak, vagy nem.
5. Az utolsó lépés a megoldás elfogadtatása, illetve cselekvési terv kidolgozása. Ilyenkor át kell gondolni, hogy kik azok, akik feltehetően elfogadják a megoldást, kik, akik vélhetően elutasítják, és ennek figyelembevételével felkészülünk a megvalósításra.
Miért nincs politika tantárgy?
Miért nem oktatják a politikusok felé a kiválasztási rendszert mint
- pszichológiai vizsgálat hazugságvizsgálóval,
- diploma és nyelvvizsga revízió,
- átláthatósági vizsgálat a párt működésénél (ideológia, ügynökakták, támogatók nevei és támogatási összegek, célok stb.),
- a választási program közlésekor pontos módszertan (hogyan?) és a ráfordítások összegének közlése,
- gyerekeknek oktatni a demokratikus gondolkodás jellemzőit,
- érdekérvényesítést stb.?
8-as.
Attól még lehet róla beszélni, hátha érdekli a - keveseket is.
Mert tény, sokan látják, hogy kritikán aluli a közoktatás színvonala, de mégsem tudják szavakba önteni a megoldást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!