Miért jobb egy gimnázium, ahol olyan felesleges tölteléktantárgyak vannak, mint pl. etika, társadalomismeret, filozófia, stb. mint egy szakközépiskola, ahol hasznosabb dolgokat tanítanak az érettségitárgyak mellett?
Azért, mert nagyon sokféle olyan tudományág van, amely tisztán elméleti jellegű, nincs megfelelő gyakorlati alkalmazása. Nem csak a bölcsészet- és társadalomtudományokra gondolok, hanem pl. a földrajz vagy a biológia hiába természettudományok, nincs igazi gyakorlati alkalmazásuk. Mivel nincs nekik ilyen, ezért olyan szakközépiskola se nagyon van, ahol ezt oktatnák. Viszont ezekre a szakokra is mennie kell valakinek... Egy elméleti jellegű felsőoktatási képzésre pedig nem lehet egy gyakorlatot erőltető középiskolában megfelelően felkészülni.
Na, ez az, amiben jobb a gimnázium: az elméleti jellegű egyetemi képzésekhez jobb előkészítést nyújt. Viszont azoknak, akiknek elég a szakközépiskolai vagy technikusi bizonyítvány, nem jobb a gimnázium. Sőt, még egy mérnök sem biztos, hogy jobban jár a gimnáziumi végzettségével.
(persze én most idealizáltam és nem tettem fel azt, hogy a diákok legjavát lefölözik a gimnáziumok és csak a gyengébb képességűek maradnak a szakközépiskoláknak és szakiskoláknak, ami azért elég erős befolyásoló tényező az iskolaválasztásnál)
Bár szakközépiskolába jártam, de a szakmai tárgyak közt is voltak haszontalanok! Mikor tanirodára kiöltöztünk közgazdasági iskolában és a tanár 30 perc elteltével mondta, hogy ő aznap nem is akart órát tartani! Vagy mikor majd belegörnyedsz, hogy a könyvelést megtanuld, aztán közlik, hogy ezt nem is így kell valójában, csak épp ilyen a példatár, meg hasonlóak...
Amellett, hogy nekünk is volt etika (társadalomismeret címszó alatt), úgyhogy nem csak ott tanulnak ilyet. :)
Vagy gondolj abba bele, hogy már érettségi felé olyan heti 8 szakmai órád van, magyarból, matekból, töriből jóval alacsonyabb szinten tanulsz mindent. Sajnos mi az utolsó éves irodalom anyagba bele sem fogunk szinte! :| Nem is csoda, hogy a szakközépiskoláknak rossz az érettségiátlagok. :S
Annak jó a szakközépiskola, aki tudja, hogy azzal akar továbbmenni. Nyolcadikban már tudta, hogy számolni akarok és pénzzel foglalkozni, ezért közgazdasági suli nyelvi osztályába mentem, mert nyelvvizsgát is akartam. Bár a nyelvi előkészítő sem volt nagy kunszt, nem vagyok erre büszke. :(
Ha humános vagy, akkor a gimi neked való! :)
19/F
"mint egy szakközépiskola, ahol hasznosabb dolgokat tanítanak az érettségitárgyak mellett?"
A szakközepekben még az érettségi tárgyakat sem tanítják rendesen, nemhogy mást.
Tapasztalatból mondom, pedig nem a leggyengébb szakközépbe jártam, hanem egy megyeszékhely legerősebb szakközepébe.
a szakközépben minnálóraszámmal dolgoznak szinte mindenből. A szakmai tárgyakat is csak minimális szinten tanítják, pl. közgáz-szakközépben van két év gépírás - én különóra nélkül is tudok gépírni, nem nagy cucc -, van közgáz-bevezető, ahol felrajzolnak pár grafikont, aztán kezdj vele, amit akarsz. A komolyabb szakmai tárgyakat csak az OKJ-n kezdik el tanítani, érettségi után.
A szakközép csak lébecolásra jó: nem ad szakmát önmagában, de nem is ad olyan mélyen szántó ismereteket, hogy nagyon sok plusz rákészülés nélkül egyetemre is jelentkezhess vele. Ha az a célod, hogy legyen napi öt órád, ne kelljen tanulni igazából semmit, és középszintű érettségivel, egyetlen nyelvet heti mindössze három órában tanulva valahogy elvergődj a nagykorúságig, akkor jó választás a szakközép. Ha mást is akarsz kezdeni az életeddel, akkor menj inkább gimnáziumba!
Nem olyan nagy baj egyébként, hogy gimiben nem egy, hanem két nyelvet tanulsz, hogy több töri- és természettudományos órád van. Így több fogalmad lesz a világról. Az sem baj, ha nem csak egy évig van rajz- és énekórád, bár e tárgyak tanítása röhejesen alacsony szinten zajlik még erős gimnáziumokban is. Meg persze az is jót tehet a szellemi fejlődésednek, hogy megismerkedsz alapvető filozófiai kérdésekkel, etikai problémákkal, amik nélkül ma már nehéz élni.
Én pl. anno nagyon örültem volna, ha lett volna társadalom-ismeret órám, de akkoriban még nem volt ilyen. Lehet, hogy jobban érteném a mai magyar közállapotokat én is, meg sok olyan szavazókorú ember, akinek gőze sincs a politikáról, kultúráról, semmiről.
Nem az irigység beszél belőlem, bár gimis koromban nagyon bosszantott, hogy közgáz szakközépbe járó barátnőmnek naponta csak öt-hat órája volt, nekem meg minimum hét, általában nyolc, és előfordult, hogy kilenc (minek következtében reggel nyolctól du. ötig suliban voltam, míg ő a 13 órai busszal már hazajárt...). Azóta viszont az élet kárpótolt: ő akárhogy szenvedett, nem vették fel sehová, mert egyszerűen kevés volt a tudása. Végül munka mellett jutott el egy no-name fősulira, ahová csak azt nem vették fel, aki nem jelentkezett. Annyit is ér a diplomája...
A fentebb felsorolt tárgyak "etika, társadalomismeret, filozófia" oktatása a gimnáziumokban azt a célt szolgálja, hogy a tanulók gondolkodásmódját szélesítse.
Nem azt AMIRŐL gondolkodik, hanem AHOGY gondolkodik bármiről. Persze ezek a tárgyak sem érnek semmit megfelelő tanár hiányában, pont ugyanúgy, hogy a "hasznosabb dolgok" oktatása sem.
Teljesen értelmetlen a gimnázium!
Felesleges tantárgyakkal!
A szakközépben ugyanolyan érettségit kapsz meg még egy szakmát is!
Egyetemre is ugyanolyan eséllyel indulsz.
Szóval semmi péngért nem mennék gimibe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!