A tanárképzés miért 5 éves?
Jogos kérdés, ki akar egy tanári diplomáért 5 évet tanulni?
Egyébként én elvégeztem, de akkor vagy 5 évig pont engedték az egyszakot, és engem az ofőm rábeszélt. Nagy hülyeséget csináltam, egyszakos tanárként nem nagyon lehet elhelyezkedni. De nekünk volt külön irodalom, nyelvtan, kellett 2 nyelvvizsga, műveltségi tárgyak, a pedagógia tantárgyak, és azóta már van kötelező tesi is. Igazából reggel 8-tól este 6-ig folyamatosan óráim voltak, nem is fért volna be egy minor szak. Persze tudom, a többiek is úgy csinálták, hogy be sem jártak, mert nem tudták volna úgy felvenni a tárgyakat, hogy ne legyen ütközés.
Egyébként akkortájt adtak olyan kedvezményt, hogy 3 év alatt el lehetett végezni a minor szakot, de akkor még nem volt ez az alap meg mesterszak. Pár éve gondolkodtam is rajta, hogy megcsinálom az angol szakot. Fel is hívtam a tanszéket, mondtam is a tanszékvezetőnek, hogy mi a szitu, azt mondta persze, 3 év. Írásba is adta. Felvételiztem, felvettek, aztán jött a pofon, hogy nem tudtam felvenni, csak 5 tárgyat, egy csomó elsőst nem kellett valóban, de nem tudtam többet. Amikor rákérdeztem, azt mondták, hogy ja, hát csak az alapozókat tudom felvenni. Kiderült, hogy 5 év!!! Amikor számon kértem a tanszékvezetőn, azt mondta, hogy 3 év, ha van alapszakos angol diplomám. Én ilyet soha nem állítottam neki, mondtam, hogy magyarból van. Innentől letagadta magát a telefonban, ha kerestem, mert valami extra engedéllyel lehet azért felvenni másodéves tárgyakat. De szemmel láthatóan nekem ezt nem akarták megengedni. Persze, második diploma, fizetős. Hát, be sem iratkoztam, nem fogok 10 félévet kifizetni egy diplomáért, amivel nettó 130k-t tudok majd keresni. Nem is értem mit gondolnak. Egy Külker Főiskola is csak 3 év.
Én is azt mondom, hogy semmi értelme, hiába pontoztátok le.
Egyszerűen értelmetlenre csinálták meg az összes tanári hálót.
Ugye annyira sok idő volt ez az öt év, hogy mindent beletettek, csak közben teljesen eltűnik a pedagógiai képzésed. Gyakorlatilag a 4+1 és 5+1 éves képzésen dominál a tudományos képzés, de nem a pedagógia-pszichológia, hanem a szaktárgynak megfelelő tudomány, de ezzel semmivel sem leszel előrébb egy iskolai környezetben.
A dolog mögött persze az áll, hogy ez így volt a legolcsóbb,hogy ne kelljen külön tanárszakos órákat indítani, hanem belehessen rakni őket a bsc majd msc hallgatók közé. Így gyakorlatilag ezekből ollózták össze, és ezek a képzési hálók olyan is lettek.
Persze okosan ollóztak, így nem tudsz kirakni belőle egy bsc-msc képzést, mert hiányoznak töltelék tárgyak, így maximum csak lerövidíteni tudod, de annyira azt sem, mert egymásra épülős órákat hagynak ki, így ha átmész is kénytelen vagy a féléveket nagy százalékban megtartani, és végig tanulni.
Szóval teljesen megértem, hogy nem akarsz ennyi időt belefektetni.
Egyébként most változtak a tanárképzési hálók, mivel a bsc-msc képzési hálók is változtak. Most már picit élhetőbb, de még mindig rengeteg felesleges tárgy van, és kevés a tanítási tapasztalathoz köthető-felhasználható tudás.
4-es vagyok, én már ezer éve csináltam a tanárit, akkor még 5 éves egyetem volt, de!
A pedagógia tantárgyak csapnivalók voltak! 60 éves bácsi magyarázott arról, hogy hogyan kell tantervet csinálni (nem is a tanár feladata), meg Rousseau gyereknevelési elveit elemezgettük. A tanárok gyereket leginkább csak messziről láttak, iskolai környezetben nem. A szakmódszertan is annyi volt, hogy egy néni elhaló hangon felolvasott az Irodalomtanítás című folyóiratból, amelyben jórészt kész verselemzések voltak, semmi módszertan. Majdnem meghaltam azokon az órákon. Életem egyik legunalmasabb előadása volt. Ő akar megtanítani, hogy hogyan kéne tanítani? Halvány gőze nem volt róla.
Ha már tanítasz, akkor is van kötelező továbbképzés, ott még mindig nem tudják mit is kéne csinálni, szintén olyan emberek oktattak értelmetlen dolgokat, akik gyereket soha nem is láttak közelről. Nonszensz pl. hogy az oktatási törvény még csak említés szintjén sem szerepelt.
Én személy szerint örültem, hogy nem volt több pedagógia óra, mert semmi értelmessel nem tudták kitölteni, leginkább halvány gőzük sem volt nekik sem, hogy mit is kéne itt tanítani a jelölteknek. Nem véletlen, hogy a legtöbb tanár úgy tanít, ahogy őt is tanították, aztán, hogy az jó módszer vagy nem, az más kérdés. Csupán személyiség kérdése, hogy valaki jó tanár lesz-e vagy sem. A képzés egy nagy nulla.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!