Aki egyetért a diákok iskolai terhelésének csökkenétésével (tananyag mennyiségének a csökkentése), az hogyan képzeli el, milyen ötletei lennének?
De ha valami helyett valami mást tanulunk, még ha hasznosabb is, attól még nem kevesebb a tananyag. Szerintem csökkenteni is kellene, mert durva, hogy napi 7-8-9 órák is vannak felsőben, de már 7-ben is a 6 óra a minimum.
Akármilyen fontosak is a művészetek, én nem tenném be iskolai külön tárgyként a rajzot és éneket, esetleg összevonva vagy választható tárgyként, aki ilyen irányba akar menni, az menjen erre az órára, aki nem, az ne. Művészetet kell a magyar vagy történelem keretein belül tanulni eleget.
De az is biztos, hogy nem ezektől a tárgyaktól fáradnak el a gyerekek a legjobban. Szóval valahol a kémia, fizika, biológia, matematika, történelem terén kellene keresni a tananyag csökkentési lehetőségeket. Iszonyat, micsoda mennyiségeket kell megtanulni. Biológián pl. rengeteget jegyzetelnek, leszakad a kezük és tanulják a legapróbb állatocskának vagy növényecskének vagy vírusocskának a legapróbb tulajdonságát is, felsorolásszerűen, bemagolva, számonkérve. De más tárgyakra is jellemző, hogy sok-sok példát oldanak meg, feladatok garmadáját, de a gyerekek egyre jobban utálják, pl. fizika. Sokszor a matek is ilyen.
Nem az a cél, hogy buták legyenek az emberek, de lassan már a fizikai teljesítőképesség határán vannak a gyerekek. És ugye minden tanárnak a saját tárgya szent, a lehető legtöbbet akarja leadni belőle, és számon is kéri. De hogy mi marad meg? És mit tanulnak belőle? Maximum magolni.
Szerintem az egész rendszer úgy szar ahogy van.
Tök felesleges bent ülni 9 órát minden nap úgy, hogy annak értelme sincs.
Például töriből és magyarból simán meg lehetne csinálni (persze kéne hozzá egy jó könyv), hogy a diák otthon elolvassa a következő órai anyagot, megcsinalja a kiadott házit. Órán pedig ugyan azt az anyagot beszélnék át a tanárral, értelmeznék a műveket, keresnék az ok-okozati összefüggéseket. Így nem azzal menne el az egész óra, hogy a tanár diktál (ugyan azt mint ami a könyvben van), hanem a diákok aktívan tanulnának a korábban tanultak előhívásával. Matekból sem kéne ennyi óra. Pl hét elején a tanár elmagyarázza az adott témát, kiadja a házit, hét közepén lehetne egy fakultatív óra, aki nem érti az anyagot az menne el rá. Hét végén pedig egy ismétlő óra. Nekem kész szenvedés volt annó, hogy heti 4 matekból 3 arról szólt, hogy ugyan azt vesszük át mert volt pár diák aki nem értette az anyagot. És ahelyett, hogy nekik lett volna korrepetálás, az egész osztály fel volt tartva.
A termtudos targyakat össze kéne vonni (mondom ez úgy, hogy emelt biosz-kemia érettségit csináltam), mert egészen egyszerűen nincs értelme ennyire belemenni a részletekbe. Inkább egy jól megfogható biztos tudást kéne átadni. Akit jobban érdekel a dolog az mehetne szakkörre/faktra.
Amit viszont bevezetnék az az élettan mint külön tárgy. Megdöbbentő, hogy mennyi ember nem tud szinte semmit sem az emberi test működéséről. Alapvető dolgokkal sincsenek tisztában.
Művészeti tárgyakat szintén szakkörben kéne tanítani.
A tesi helyett simán bevezetném, hogy olyan rendszer legyen mint az egyetemeken. Mindenki magának valaszt valamilyen mozgásformát amit élvez is. És nem lenne rá jegy, csak igazolni kellene, hogy teljesítve lett.
Minimalis óraszámmal is működhetne a dolog. De persze ehez kellene, hogy a diák se szarjon bele az egészbe.
Először is meg kell nézni a humán és a reál tárgyak arányát. Mivel a humán tárgyak óraszáma arányaiban sokkal többek, a selejtezést itt kell kezdeni.
Nagyrészt meg ezen tárgyak oktatása csak a magolásra megy, nem pedig a logikus gondolkodásra. Felesleges verselemzések betanulása, évszámok, lexikális anyag bemagolása. Ennek semmi értelme.
A matekoktatás meg a béke segge alatt van, mert bemagyarázzák maguknak a nebulók hogy úgysem értik. Hasonlóan a fizika/kémai, amiket nem csak 7.osztálytól kéne tanítani, hanem már legalább 3.-tól. Így is elég sok műszaki analfabéta van, aki még egy szöget sem tud beverni. Versmagolással, meg részletekbe menő lexikális ismeretanyagok betanulásával semmi fejlődés nem érhető el.
A fizikát, kémiát és matekot is azért szokták utálni, mert rossz a hozzáállás. Történelemből, nyelvtanból, irodalomból ugyanis azt a téves módszert sulykolják bele a diákokba, hogy magolás-magolás-magolás... Ez lesújtó, hogy ez a szinvonal ami szinte már egyeduralkodó és a gyereket 6 évig csak magoltatják az általános iskolában.
Amikor meg 7.-ben kéne gondolkodni is mondjuk fizikából, akkor jön a pofáraesés, mert ugye a magolás ott nem megfelelő és elegendő.
Szóval az átalakítást ott kéne kezdeni, hogy ezt a magolási módszert, a lexikális tudás bevágását el kéne felejteni. Mert lesújtó, hogy ott tartunk hogy sok nebuló még azt sem tudja hogy hogyan kell tanulni, nincs saját módszerük.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!