SOS! Egy egyenlő szárú háromszög alapja 15 cm hosszú, az alapon fekvő szögei 68°-osak. Mekkora a körülírt és beírt körének sugara?
A szárak szöge akkor 44°.
a/sinalfa=2*R (itt R a körülírt kör sugara) képletből:
R= (15/sin44°) /2
Rajzold be az egyik 68°-os szög szögfelezőjét. Ahol ez metszi a szimmetriatengelyt, ott a beírt kör középpontja (szögfelezők metszéspontja).
Akkor ott keletkezik egy kis derékszögű háromszög, aminek egyik oldala 15/2=7,5 a másik meg r (a beírt kör sugara) és egyik szöge 68°/2=34°.
Ebben a háromszögben tg34° = r/7,5 azaz r = 7,5*tg34°.
Arra nem gondoltál, hogy a fv.táblába megkeresd a képletet?
Mert ott konkrétan a végképlet meg van adva,csak be kell helyettesíteni.
Gondolom úgyis csak a végképlet kell, nem pedig a bizonyítás (ahogy az a mai csökkentett szinvonalú képzésben kialakult a diákok többségében).
A mai csökkentett színvonalú képzésben az a trend, hogy akik megoldanak pár feladatot a függvénytábla egy-egy képletének behelyettesítésével, azt gondolják, hogy minden feladat csak ennyiből áll, és folyton ezt a tanácsot osztogatják, ahelyett, hogy valóban segítsenek valakin. Ez itt nem a diákok nevelésének, hanem az oktatásának a honlapja. Én nagyon becsülöm, aki itt segítséget kér, mert az meg akarja oldani a feladatot! Pláne, ha úgy kér segítséget, hogy magyarázatot is kér! Mert akkor MEGÉRTENI akarja, nem csak azt, hogy benne legyen a füzetében a megoldás. Bár minden diák így tenne, ha nem tud valamit!
Aki nem így gondolja, az jobb lenne, ha nem írogatna ide, mert elveszi ennek a pár igyekvő diáknak a kedvét is attól, hogy meg akarják érteni a matekot.
Mellesleg mérget vennék rá, hogy a fenti képletre nem bukkanna rá a kérdező, mert nem a körülírt körnél van, hanem a színusztételnél, a 48. oldal alján.
A második válaszhoz meg több helyről kellene összevadászni a függvénytáblából az ismereteket, meg kell hozzá egy kis ötlet is, hogy azt a kis háromszöget meglelje. Ha ráhagynád ezt a kérdezőre, semmit nem okosodna attól, hogy ide-oda lapozgatja a függvénytáblát a tanácsod szerint.
Sok nagyvonalú tanácsosztogató esetében kíváncsi lennék, hogy ő egyáltalán meg tudná-e oldani a feladatot... a tanácsai alapján ugyanis kétséges...
"Mellesleg mérget vennék rá, hogy a fenti képletre nem bukkanna rá a
kérdező, mert nem a körülírt körnél van, hanem a színusztételnél, a
48. oldal alján."
Aki nem tud olvasni, és egyáltalában a fv.táblázatot használni, annál
tényleg így van. Hogy hányadik oldalon van, abba meg ne menjünk bele,
mert amikor még én középiskolás voltam, azóta legalább 10 féle
függvénytáblát adtak ki,ha nem többet.Pl. a fiam táblázatában (ami
kéznél van most, 2010-es kiadású), a 48.oldalon a lineáris regresszió
található. Ezek fényében akkor eleve kétséges megvizsgálni azt, hogy
az én időmbeli 70-es években kiadott fv.tábla mit tartalmaz a
48.oldalon.
A másik, hogy még akkoriban kihangsúlyozták azt is, hogy NÉGYJEGYŰ
táblázat, mert indokolt volt. A maiaknak erről sajnos már fogalmuk
sincs. Persze honnan is lenne, amikor még az 5*5-öt is beüti az
átlagos érettségiző a zsebszámolójába. Abba meg már bele sem megyek,
hogy akkoriban logarlécen kellett tudni számolni. Ma már sokszor az
átlagdiáknak még a nagyságrendek megbecslése sem megy, a logaritmus
ismeretéről nem is beszélek. Egyetemen pedig nekünk a műszaki
képzésben gyakran kellett használni a HÉTJEGYŰ logaritmustáblázatot,
mert kellett érteni és tudni azt, mit jelentett a jegyek pontossága.
"Ha ráhagynád ezt a kérdezőre, semmit nem okosodna attól, hogy ide-
oda lapozgatja a függvénytáblát a tanácsod szerint."
Meg kell tanulni használni, amit ajánlok a kérdező figyelmébe is. Nem
dísznek van a tartalomjegyzék, és a tárgymutató sem. Ma, amikor az
igényesebb diák egy online dokumentumban, vagy elektronikus
tananyagban a ctrl+F billentyűkombinációt használja kereséshez,
ugyanezt megteheti egy papíralapú irodalomban a tárgymutató
használatával, és akkor nem kell "ide-oda" lapozgatni, mivel rögtön
kiderül, melyik oldalszámnál található a keresett szakszó.
Ez elsősorban hajlandóság kérdése a tanulásra, a rendelkezésre álló
anyagok helyes használatára.
Azt, hogy valaki képtelen vagy lusta a megfelelő használat
megtanulására, nem vagyok hajlandó magamra venni. Abba már ne is
menjünk bele, mi lenne akkor ha egy-egy házi feladathoz még
szakirodalomkutatás is szükséges lenne, a jól ismert képletek
használatán túl. Az én időmben már a középiskolai évek alatt is meg
kellett tanulni a könyvtárhasználatot, a keresést. A maiaknak már a
könyvtár fogalma is idegen. Ezt még el is lehetne részben fogadni a
nagymértékű digitalizálódási folyamat miatt, azt viszont már alígha,
hogy valaki egy amatőr képlet megkeresésére is alkalmatlan pl. a
google (vagy más keresőmotorok) használatával.
Mert ez pusztán a lustaság jele szerintem. Nem igaz vurugya Béla?!
"Sok nagyvonalú tanácsosztogató esetében kíváncsi lennék, hogy ő
egyáltalán meg tudná-e oldani a feladatot..."
Már ne is haragudj, de számos, ennél sokkal komplikáltabb feladatokat
kellett már megoldanom a mérnöki pályafutásom során...
Végszóként pedig a lepontozók tudatlanságát, csőlátását tükrözi az,
hogy egy olyan választ, amely a kérdezőt a fv.táblázat használatának
megismerése útja felé egyengeti, leminősítenek. Sajnálom, hogy a
laikus kérdezőnek sem jött át az a fajta gondolkodásmód, hogy az
érettségin és a továbbiakban hasznosabb lenne számára az, ha
megtanulná használni a rendelkezésre álló segédeszközöket.
Ha valaki egy kicsit is tenni akar a jövője érdekében, és életének
beteljesedését nem egy monoton operátorszintű munka mellett képzeli
el, akkor majd a munkája mellett és a "nagybetűs életben" is
találkozni fog megoldandó problémákkal, amelyek csak a rendelkezésre
álló eszközök helyes használatával, azok megtanulásával kezelhetőek
elfogadható minőségben.
Kétely övezi be ennek sikerességét, ha már középiskolában is azt
hangsúlyozzuk, hogy a kész megoldást kell adni a diákoknak,
kérdezőknek, ahelyett hogy a helyes használat felé való orientálódást
részesítenénk előnyben. Nem igaz Béla? Három évtizedes tanítási
tapasztalattal ezt illene neked is látnod...
Nem azt írtam ki a kérdésem mellé, hogy megoldást szeretnék kérni, hanem MEGOLDÁST és MAGYARÁZATOT. Ezzel ellentétben a "mérnöktől" kaptam egy igen "bunkó" választ. Hogyha segíteni nem tud, hogy legalább megértsem a feladatot, akkor nem kell ide kommentelni és okoskodni.
Köszönöm.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!