Mikroökonómia! A valóságban a tökéletes verseny miért nem valósul meg, miben más a valóság?
- Nem vagyunk tökéletesen informáltak.
- Nem végtelen darab nagyon kicsi cégből áll az összes termék piaca. A tökéleteshez legközelebb talán a tojás piaca áll, hiszen ide bárki beszállhat, ha vesz egy tyúkot. (Ez a Varian - Mikro könyv gondolata.)
- Nem feltétlenül igyekszünk a saját, egyéni hasznosságunkat maximalizálni. (Küldő hatások, eszmei érték...)
- Nem elhanyagolhatóak az adók és trazakciós költségek.
- A piac nem súrlódásmentes.
A lényeget leírtam, még párat lehetne gyűjteni, de mikróból neked ennyi elég.
Plusz még:
- Vannak állami monopóliumok, amelyek torzítják a versenyt. Ilyen például a frekvencia, amelynek bérleti jogát az állam osztogatja.
- Network effect: a fogyasztói magatartás önmaga is részrehajló, különösen olyan termékek esetében, amelyeket a fogyasztók közösen használnak. Az internet gazdaság tipikusan erre épül: alacsony belépési korlát technikai értelemben, de a piaci relevanciát a felhasználói bázis adja. Például Facebook-szerű platformot viszonylag könnyű összerakni (pár hónap programozói munka), de Facebook-méretű felhasználói bázist gyűjteni szinte lehetetlen.
Koszonom!
Es mi a helyzet az arak alakitasaval? Tokeletes verseny eseten a piaci szereplok arelfogadoak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!