Hogy kell ezeket megoldani?
1,Egy kétjegyű számban tízeek száma 3-mal nagyobb mint az egyeseké. Ha a számhoz hozzáadjuk azt a számt,amely a jegyek felcserélésével keletkezik akkor 143-at kapunk.Melyik az eredeti szám?
2,Egy polcon a könyvek és füzetek aránya 1:2. Ha még 2 füzetet odateszünk és 3 könyvet elveszünk, akkor az arán 2:3. Hány f. és hány k. volt eredetileg a polcon?
3,Egy termék árát csökkentették 30%-al majd ez tovább 5%-al. ezek után ezt az árrat emelték 40%-al.Így a termék ára ( a kerekítés szabályainak megfelelően) 6275 Ft lett. Mennyi volt az eredeti ár?
1,
Úgy érdemes felírni a feladatot hogy végiggondoljuk mi az amit igazán nem ismerünk. Nem az egész ismeretlen számot nem ismerjük hanem csak az egyik számjegyét (az "egyesét"). Ezért a szám egyes kitevője x. A feladat ugye azt írja hogy a tízesek helyén lévő szám hárommal nagyobb mint az egyeseknél. Kis gondolkodás után egyértelművé válik hogy a tízesek helyén lévő számot x segítségével kell leírni. Mivel a tízesek helyén van, ezért tízszer annyit ér mint x avagy kezdésnek felírjuk hogy 10x. A feladat ugye azt is írja hogy a számjegy hárommal nagyobb x-nél. De ez csak maga a számjegy, a tízesek értéke tízszer háromszor nagyobb, avagy harmincszor. Ennek függvényében a tízeseknél lévő szám 10x+30.
Tudjuk hogy az eredeti szám és a számjegyek megfordításával keletkezett szám összege: 143. Először le kell tudnunk írni a megfordított számjegyű összegű számot is. Nem szabad abba a hibába esni hogy szimplán felcseréljük a számjegyeket. A tízeseknél lévő szám értéke lecsökken az egyesek értékére ezért 10x+30ból x+3 lesz (osztunk tízzel). Az egyeseknél lévőt pedig tízzel kell szoroznunk hogy tízes értéket kapjunk.
Így mindkét szám felírható egyismeretlenes alakban:
Az eredeti: 10x+30+x
A fordított: 10x+x+3
(megjegyzés: a fentieknek azért volt értelme hogy összegként írhassuk le a számot, el kell vonatkoztatni a számjegyektől és az értéküket (tízes vagy egyes) kellett nézni)
Az összegük 143-mal egyenlő:
10x+30+x+10x+x+3=143
22x+33=143 /-33
22x=110 /:22
x=5
Innen vissza tudjuk számolni a számokat, az eredeti számjegy 85.
2,
Ezzel a feladattal nem tudtam mit kezdeni bárhogy próbálkoztam. Megjegyzem hogy szerintem valamit hibásan írtál fel mert ha a könyvek és a füzetek 1:2 arányban aránylanak egymáshoz, és elveszel a könyvekből és hozzáadsz a füzetekhez akkor mégis hogyan nő a könyvek aránya? (az első esetben feleannyi könyv van mint füzet míg a másodikban csak 1/3-madnyival kevesebb).
Az is igaz hogy számolgattam úgy is hogy felcseréltem a különböző adatokat (pl.: füzetekből veszünk el könyvhöz adunk hozzá) de mindig zsákutcába jutottam. Ha szerencsénk van valaki több sikerrel oldja meg ezt a feladatot, hisz lehet hogy csak én voltam béna.
3,
A százalékszámolásnál arra kell figyelni hogy mi volt az eredeti (a 100%) amiből elvettünk vagy hozzáadtunk és amiből a mostani számunkat kaptuk.
Szóval: Tudjuk hogy van egy bizonyos árú (x) aminek az árából először levontak 30%-ot, majd 5%-ot és végül emelték az árát 40%-kal. Az így kapott összeg (kerekítve) 6275. Matematikailag így írhatjuk fel:
((x-30%)-5%)+40%=6275
Most következik a visszafelé számolás. 6275 az azelőtti termék árának a 40%ával nagyobb. Ezért 6275 az előző termék 140%-a. Hogy letudjuk belőle vonni a felemelt 40%-ot, ki kell számolnunk mennyi 1%. 6275-öt elosztjuk 140%-kkal. A kapott eredményt megszorozzuk 40-vennel és kivonjuk a 6275-ből. (így kapjuk meg a 100%-ot)
Az (rész)eredmény: 4482.1428 (csúnya szám)
Erről az árról tudjuk hogy az előző árhoz képest 5%-kal volt csökkentve ezért az előző ár 95%-a. Megkeressük az egy százalékot: osztunk 95-tel, beszorozzuk az eredmény öttel, hozzáadjuk a számhoz:
4718.045113
Ez harminc százalékkal kisebb mint az eredeti szám szóval 70%-a. Keressük az 1%-ot, osztunk, szorzunk, hozzáadunk:
6740.064447
Kerekítünk lefelé és az eredmény: 6740. Ennyi volt az eredeti ár.
Ennyit tudtam segíteni, bocsi ha szájbarágós voltam, csak azt akartam hogy megértsd hisz a kérdés az volt hogyan kell ezeket a feladatokat megoldani. A második feladatért bocsi, ha bármi eszembe jut írok.
Remélem tudtam segíteni.





A szöveges feladatok megoldásánál a lényeg: le tudjuk-e fordítani a szövegben megadott adatokat, feltételeket a matematika nyelvére.
Az első válaszoló - ahogy mondani szokták - józan paraszti észre alapozott jó megoldása után egy kicsit matematikusabb megközelítést ajánlok.
1. feladat
Van egy kétjegyű szám, melynek számjegyei legyenek:
X - a tízesek
Y - az egyesek
helyén álló szám.
Ekkor a számot magát így lehet leírni:
XY. Ez nem az értéke, csak a megjelenítése!
Pl.: ha X = 2, Y = 3, a szám: 23. Az értékekkel való számoláshoz a helyiértéket is figyelembe kell majd venni.
Első feltétel:
"Egy kétjegyű számban tízesek száma 3-mal nagyobb mint az egyeseké"
Lefordítva:
X - 3 = Y
Második feltétel:
"Ha a számhoz hozzáadjuk azt a számt,amely a jegyek felcserélésével keletkezik akkor 143-at kapunk."
Itt már elő kell venni a helyiértékeket, mert 'megjelenés' -sel nem tudunk műveleteket végezni.
Az eredeti szám
XY
értéke (helyiértékkel felírva):
10X + Y
a számjegyek felcserélésével felírt szám
YX
Ennek értéke:
10Y + X
A kettő összege adott:
10X + Y + 10Y + X = 143
Összevonva:
11X + 11Y = 143
11(X + Y) = 143
X + Y = 13
Tehát a feltételek 'lefordításával' előállított 2 egyenlet
(1) X - Y = 3
(2) X + Y = 13
A megoldás nem lehet probléma :-)
A két egyeletet összeadva:
2X = 16
így
X = 8
====
(2) ből kivonva (1)-et:
2Y = 10
így
Y = 5
=====
Ezzel megkaptuk a számjegyeket, így a szám 85.
Az ellenőrzést rád bízom. :-)
************************************
2. feladat
Ezzel a feladattal a leírt formában tényleg valami baj van.
Ugyanis a 'lefordítás' utáni egyenletrendszer a következő lesz:
x - a könyvek száma
y - a füzetek száma
x/y = 1/2
(x - 3)/(y + 2) = 2/3
A műveletek elvégzése és az összevonás után
2x - y = 0
3x - 2y = 13
Az első egyenlet kétszereséből kivonva a másodikat
x = -13
adódik, ami nem igazán értelmezhető. :-( (Hacsak nem a kölcsönadott könyvek számaként. :) )
******************************************
3. feladat
A feladat megoldása előtt egy általános megoldást szeretnék megmutatni.
Legyen egy termék kiinduló ára: Á
Változtassuk ezt 'n' alkalommal, esetenként 'Sn' százalékkal.
Az 'S' értéke pozitív, ha növelésről, negatív, ha csökkentésről van szó.
Az első - S1 - százalékos változtatás utáni ár:
Á1 = Á + Á*(S1/100) = Á(1 + (S1/100))
A második - 'S2' - százalékos változtatása utáni ár:
Á2 = Á1 + Á1*(S2/100) = Á1*(1 + (S2/100))
Az Á1 értékét behelyettesítve
Á2 = Á(1 + (S1/100))*(1 + (S2/100))
A harmadik - S3 - százalékos változtatása utáni ár:
A3 = A2(1 + (S3/100))
A2-t behelyettesítve, és Á-t kiemelve
A3 = Á(1 + (S1/100))*(1 + (S2/100))*(1 + (S3/100))
...
és így tovább.
Általánosan
Án = Á(1 + (S1/100))*(1 + (S2/100))*(1 + (S3/100))*...*(1 + (Sn-2/100))*(1 + (Sn-1/100))*(1 + (Sn/100))
Azt hiszem, ennyiből már látható a törvényszerűség.
Most lássuk a mi feladatunkat:
Á = ?
n = 3
S1 = -30
S2 = -5
S3 = +40
A3 = 6275
Behelyettesítve:
6275 = Á(1 - (30/100))(1 - (5/100))(1 + (40/100))
6275 = Á(0,7*0,95*1,4)
6275 = 0,931*Á
Ebből
Á = 6275/0,931
Á = 6740,06...
Kerekítve
Á = 6740
=========
Remélem, ez a másfajta logika sem okozott problémát, és sikerült segítenem.
DeeDee
**********
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!