A Magyar felvilágosodásról mit érdemes kiemelni irodalomból?
A felvilágosodás, mint egyetemes, nemzetközi eszmerendszer Európa országaiban eléggé változatos képet mutat. E sokféleség oka leginkább a különböző történeti-társadalmi helyzettel magyarázható. Kelet-Európában – s így nálunk is – a társadalmi megkésettség s a polgárosodás hiánya miatt az új eszmék csak viszonylag későn, a XVIII. század utolsó harmadában s bizonyos mértékig átalakulva, új célkitűzéseket teremtve terjedtek el.
Magyarországon mindenekelőtt a több évszázados függés következtében nem volt számottevő polgárság, éppen ezért az új világszemlélet iránt elsősorban a felső réteg tagjai lettek fogékonyak, s társadalmi pozíciójukból kifolyólag a nyugati polgárság forradalmi eszméi is átalakultak: az új gondolatokból leginkább az elmaradottság leküzdését, a kulturális haladást valamint a művelés feladatát vették át. A felvilágosodás első szakaszát 1772-től 1795-ig számítják.
Mária Terézia 1760-ban magyar nemzeti testőrséget állított fel Bécsben, ahol a magyar vidéki nemesifjak művelődhettek, látóhatáruk kitágult. A nagy műveltségű II. József felvilágosodott abszolutizmusa idején még szabadabban terjedhettek a modern gondolatok. Politikája megosztotta a magyar értelmiséget: a „jozefinisták” a polgárosodást, a társadalom modernizálódását sürgették, míg a nemesi ellenállás hívei védelmükben vették a régi hagyományokat, divatba hozták a magyaros öltözködést, a magyar ételeket és síkraszálltak a magyar nyelv ügyéért is.
A reformkor második szakaszát, mely 1795-től 1825-ig, a reformkor megindulásáig tart, leginkább Kazinczy Ferenc és Martinovics Ignác neve fémjelzi. Martinovics forradalmi eszközökkel próbált eredményeket elérni (magyar jakobinus mozgalom), míg Kazinczy felismerte, hogy az egyetlen útja maradt a magyar progressziónak: a stílusújítás.
Forrás: magyar irodalom érettségi tételek | Érettségi
A 18. század utolsó harmadában jelent meg Magyarországon a felvilágosodás, amelynek magyar képviselői - a hazai polgárság hiányából következően - a nemességből, s elsősorban a köznemességből kerültek ki. Mivel ez a nemesi réteg a rendi kiváltságait nem kívánta feladni, ezért a felvilágosodás eszméit kizárólag a nemességre vonatkoztatta. A nemzetet a nemességgel azonosították, a felvilágosodás természetes szabadságról vallott nézetét pedig az uralkodóval szembeni szabadságként értelmezték. Gyakran a műveltség kiterjesztésének a programját sem vonatkoztatták a népesség egészére. A voltaire-i egyházkritika és a vallási türelem azonban nem ellenkezett a nemesi nézetekkel, hiszen a katolikus egyházat a Habsburg-dinasztia feltétlen támogatójaként tartották számon.
A magyar felvilágosodás képviselőinek nem csak a társadalom szerkezetét kellet volna megreformálniuk, hanem szembe kellett nézniük azzal a ténnyel, hogy Magyarország kulturális elmaradottsága hatalmas Európával szemben.
Az újítás igénye tehát minden téren áthatotta a felvilágosodás gondolkodóit. Új stílusirányok jöttek létre (klasszicizmus, szentimentalizmus) és ennek megfelelően új műfajok is (pl. szentimentális levélregény stb.). Azonban ez a folyamat viszonylag lassú volt, mert kezdetben csak az arisztokrácia került érintkezésbe a felvilágosodás szellemiségével. Egyes arisztokrata családok könyvtáraiban megtalálhatóak voltak a francia felvilágosodás legismertebb művei, majd később néhány főúr közvetlen kapcsolatba is került az európai felvilágosodással:Teleki József Rousseau-val, Fekete János pedig Voltaire-rel levelezett.
Azonban az arisztokrácia mégsem volt alkalmas a felvilágosodás elterjesztésére kis létszáma és speciális társadalmi helyzete miatt. Ez a feladat a középnemességre várt, amely látóköre azonban nem terjedt ki az európai kultúrára. Ez az akadály akkor hárult el, amikor Mária Terézia megszervezte Bécsben a magyar testőrséget, amelynek tagjai a magyar középnemesség tagjaiból kerültek ki.
A testőrírók közül kiemelkedik Bessenyei György (1746-1811), akinek első művei 1772-ben jelentek meg nyomtatásban, s ezért ezt a dátumot tekinti az irodalomtudomány jelképesen a magyar felvilágosodás kezdetének. A kor másik kiemelkedő alakja Batsányi János (1763-1845), ki Baróti Szabó Dávid (1739-1819) és Kazinczy Ferenc társaságában megalapította az első irodalmi lapot, a Magyar Museumot (1778-1792).
Az irodalmi vezér Kazinczy Ferenc (1759-1831) lett . Az ő tehetsége, ha szigorúan nézzük, az irodalmi élet megszervezésében teljesedett ki. Miután elhagyta a Magyar Museumot, önálló folyóiratot alapított Orpheus címmel. Az életművének legterjedelmesebb részét is a fordításai alkotják (pl. Bácsmegyeynek összveszedettt levelei).
A Kazinczy által megkövetelt fentebb stíl eszménye klasszicista választékosságra és emelkedettségre épült, amely összességében jótékonyan hatott a hazai irodalomra, mert az alkotóktól megkövetelte a nyelvi tudatosságot és az igényességet. Azonban meg kell jegyezni, hogy a fentebb stíl eszmény szorította az irodalmi élet perifériájára Csokonait, majd később Berzsenyit.
A stíluseszménnyel szorosan összefüggött a nyelv megújításának igénye. Kazinczy Bessenyeihez hasonlóan erre legalkalmasabb eszköznek a fordítást tartotta. Ebben a programban a tudatosság volt a legmeghatározóbb jegy. A nyelv fejlesztését Kazinczy sietetve, mesterséges beavatkozással végezte, amely miatt szembe került a nyelvújítást ellenző maradi ortológusokkal, illetve később a fiatal romantikusokkal, akik a nyelv változását, fejlődését természetes folyamatként fogták fel.
A felvilágosodás elindította változások végül az európai folyamatoknak megfelelően a romantikában folytatódtak, amely Magyarországon természetesen nem volt mentes az irodalmi hatalmi harcoktól.
Az európai és a magyar felvilágosodás
(összefoglaló vázlat)
1. Kialakulásának körülményei:
XVII-XVIII. század, Anglia, Hollandia Þ Franciaország ÞEurópa más országai
Célja: a gazdaságilag megerősödött polgárság politikai hatalomra törekvése, ennek ideo¬lógiai előkészítése
2. Filozófiai alapjai:
• francia racionalizmus (Descartes)
• angol empirizmus (Bacon, Lock, Hume)
3. Jellemző gondolatai:
• szembefordulás a feudális renddel, a születési előjogokkal
• esélyegyenlőség követelése
• a természetes ember eszménye
• az ideális, „természetes” állapot és a társadalom torzító hatásának szembeállítása
• fokozott figyelem a természet harmóniája és szépsége iránt
• az intézményes vallás bírálata, a vallási fanatizmus elítélése
• a vallási dogmákkal szemben az emberi értelem és tapasztalat szerepének hangsúlyo¬zása
• kiemelt figyelem a tudományok vívmányai iránt
• hit a környezet, a társadalom megváltoztatható voltában, optimizmus
4. Művészetének stílusirányai:
• klasszicizmus: az antik minták követése, - a szélsőségek mellőzése, az általános em¬beri megragadása, - formai fegyelem, mértékletesség - világos, áttekinthető szerkesz¬tésmód, - ésszerűség, - jó ízlés, - szigorú esztétikai szabályok, később ezek merev dogmává válása, - a drámai művekben a hármas egység szigorú követése
• szentimentalizmus: az érzelmek előtérbe helyezése, befelé fordulás, a művész magányér¬zete, halálvágyig fokozódó csendes bánat, - vallomásos jelleg, líraiság
5. Képviselői:
• Angliában: Defoe, Swift
• Franciaországban: Voltaire, Rousseau, Diderot, Montesquieu
• Németországban: Goethe, Schiller, Hölderlin
A magyar felvilágosodás
(összefoglaló vázlat)
1. A korszak történelmi háttere
• Mária Terézia, majd II. József, II. Lipót, I. Ferenc uralkodása
• francia forradalom, jakobinus diktatúra, ennek hatása a magyar politikai közvéle¬ményre (Martinovics Ignác vezette összeesküvés)
• Az összeesküvés leverése után a nemzeti érdekek védelme a nyelv és a kultúra terüle¬tén
2. A magyar kulturális élet a felvilágosodás korában:
• Írói csoportok
- francia iskola
- deákos költők
- hagyományőrzők (népiesek)
- szentimentális írók
• Folyóiratok
- Magyar Hírmondó (Pozsony, Rát Mátyás))
- Magyar Museum (Kassa, Batsányi János, Baróti Szabó Dávid, Kazinczy Ferenc))
- Mindenes Gyűjtemény (Komárom)
- Orpheus (Kassa, Kazinczy Ferenc)
- Uránia (Pest, Kármán József)
• Hivatásos színtársulatok
• Nyelvújítási mozgalom
3. A magyar felvilágosodás irodalma
• az irodalomban megjelenő művészi stílusirányok
- rokokó (Csokonai)
- klasszicizmus (Csokonai, Berzsenyi, Kazinczy)
- szentimentalizmus (Csokonai, Kármán)
- népiesség (Csokonai)
- korai romantika (Batsányi, Berzsenyi)
• a francia felvilágosodás eszmerendszerének hatása
- Bessenyei György: a civilizációs és a rousseau-i eszmények szembehelyezése (Tariménes utazása)
- Batsányi János: a francia forradalom eszméinek igenlése, antifeudalizmus (A francia¬országi változásokra) – a felvilágosodás győzelmének optimista látomása (A látó)
- Kármán József: szembehelyezkedés a vagyoni különbségekkel, a születési előjogok¬kal
- Csokonai Vitéz Mihály:
a. szembehelyezkedés a vagyoni különbségekkel (Az estve) –
b. az esélyegyenlőség sürgetése (Az estve) –
c. a természet, a civilizációtól mentes magány szembehelyezése a társadalommal (Az estve, A tihanyi Ekhóhoz) –
d. a vallási fanatizmus bírálata (Konstancinápoly) –
e. optimizmus, hit a felvilágosodás majdani győzelmében (Konstancinápoly, A tihanyi Ekhóhoz)
- Berzsenyi Dániel: az értelem erejének igenlése a vallási fanatizmussal szemben (A Pesti Magyar Társasághoz) – a műveltség kultusza (Vitkovics Mihályhoz)
• Csokonai kortársai: Kazinczy Ferenc, Bessenyei György, Batsányi János, Berzsenyi Dániel, Kölcsey Ferenc, Kisfaludy Károly
• Csokonai műfajai:
- Gondolati költemény: Az estve, Kondtancinápoly, Halotti versek
- Elégia: A Magánossághoz, A tihanyi Ekhóhoz
- Dal: Egy tulipánthoz, Tartózkodó kérelem, A rózsabimbóhoz
- Komikus eposz: Dorottya
- Színmű: A méla Tempefői, Az özvegy Karnyóné
• A Csokonaira ható stílusirányok:
- Klasszicizmus (Az estve, Konstancinápoly, Jövendölés az első oskoláról)
- Szentimentalizmus (A Magánossághoz, A Reményhez, A tihanyi Ekhóhoz)
- Rokokó (Egy tulipánthoz, Tartózkodó kérelem, A rózsabimbóhoz)
- Népiesség (Szegény Zsuzsi a táborozáskor, Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!