Érvelést kell írnom! A lent található gondolat ellen/mellett kell érvelnem. Elrontottam?
Megírtam már, de én olyan témákat taglaltam, mint pl a pedagógusok hozzáállása, az internet hatásai, a szülők hozzáállása stb. Akkor rosszul csináltam? Mert nem irodalmi háttértudást vettem alapul. Vagyis megemlítettem műveket, melyeket nehezen lehet értelmezni.
A nyelvvel kapcsolatban különben az jut eszembe, hogy a magyar irodalom veszélyben van, mert rohamosan csökken az olvasók száma a fiatal generációkban. Régóta tanítok egyetemen, ott is látom. A baj az, hogy az általános iskolában nem szerettetik meg az olvasást a gyerekekkel. Meggondolandó, nem kéne-e átírni egy csomó régi nagy magyar művet, például Jókai regényeit, hogy lehessen őket élvezni. A szavak felét a mai gyerekek nem értik.
"A nyelvvel kapcsolatban különben az jut eszembe, hogy a magyar irodalom veszélyben van, mert rohamosan csökken az olvasók száma a fiatal generációkban. Régóta tanítok egyetemen, ott is látom. A baj az, hogy az általános iskolában nem szerettetik meg az olvasást a gyerekekkel. Meggondolandó, nem kéne-e átírni egy csomó régi nagy magyar művet, például Jókai regényeit, hogy lehessen őket élvezni. A szavak felét a mai gyerekek nem értik."
Ez ellen illetve mellett.
"Meggondolandó, nem kéne-e átírni egy csomó régi nagy magyar művet, például Jókai regényeit, hogy lehessen őket élvezni.+
Te jó ég! Isten ments átírni a műveket, s a kor szegényes szókincsű gyermekeihez lessülyeszteni a remekműveket! Akkor hol marad a Jókai-stílus, Móricz-stílus, Gárdonyi-stílus?
Ez olyan becstelenség lenne, mintha bármely festménybe belerondítanának, pl. a kubisták festményeibe kortárs stílusban piszkálnának bele, hogy a mai kor szeégnyes műveltségű gyerekei számára érthetőbbé váljanak.
A művekbe belepiszkítani a kommunista érában volt szokás politikai-ideológiai tisztogatás céljával, úgynevezett "kritikai kiadások" kapcsán törölték, vagy átírták azokat a részeket, szavakat, melyek nem "harmonizáltak" az ideológiájukkal.
Akik nem értik a szavakat, járjanak utána, s általa is bővül a szókincsük. Hiszen ez a baj gyökere: nem olvasnak, s a kb. 1000 szavas szókincsükkel nyilván nem értik meg a szöveget, nem tudják értelmezni sem.
A szavak megfejtése, értelmezése komoly agymunka, a szellemi fejlődéshez és a műveltséghez elengedhetetlen.
Egy elmebeteg még az Egri csillagok című művet is át akarta íratni, pedig olyan tiszta, érthető magyarsággal megírt művet keresve sem találhat a művelődni vágyó olvasó, mint Gárdonyi remeke.
Nem világos előttem, hogy a második bekezdésben leírt szöveg a Te fogalmazásod, vagy az az alaptétel, amivel szemben neked érvelned kellene.
Azt tudnia kell mindenkinek, hogy a honfoglaláskori magyar szavakkal (tehát nem finnugor, nem iráni, nem török, szláv jövevényszavakkal, hanem a magyar szavakkal) egy az egyben le tudták volna fordítani a Bibliát. Később nyilván meg is tették. Sok sikert! De ezt az ötletet messzire elvetném, hogy híre se maradjon. Akik ezt sugallják, nem jó szándékkal teszik!
Nem saját gondolat, Spiró György vetette fel.
A kérdésem csupán annyi, hogy olyan témával érvelek amivel szeretnék( amit fent említettem) vagy egy regényt kell felhoznom( megtettem, Aranyember, de csak a befejezésben hoztam fel példaként, hogy eredeti nyelven élvezetesebb)
Mert pl. ha Utazás lenne a téma Guliverrel lehetne érvelni. Ezért kérdezem, hogy én megemlíthetem a szülők pedagógusok stb. részt?
Szerintem a legtöbbször otthon dől el minden. Ahogy anno Kodály mondta a zene megszerettetésével kapcsolatban a mikor kell kezdeni kérdésre: "Kilenc hónappal a mama megszületése előtt".
Vagyis a pedagógusok a második lépcső. Az első a család. Már a beszéd megtanulása előtt, amikor még csak képeket mutogat az ember a gyermekének, s úgy tanítja beszélni. Aztán, mikor növekszik, mindig mesekönyvvel, verseskönyvvel a kezében felolvasni. Tehát már csecsemő korában könyvet kell adni a kezébe. Bizony, az iskola és a tanítók, tanárok sem maradhatnak ki belőle. De hát ezt tanulják az egyetemen, főiskolán is, hogy hogyan kell megszerettetni a gyerekkel az olvasást: a tudásszomj felébresztése, az élvezetes, értelmes, műveltséget adó szórakozás. Nem csak a magyartanár feladata az olvasás megszerettetése, hanem minden pedagógusé, bármely tantárgyat tanítsa is. Még a testnevelés tanár is adhat izgalmas házi feladatot, aminek a megoldásához könyvhöz kell nyúlnia a diáknak. A tanár feladata, hogy rávezesse a gyereket arra, hogy ne tegye le a könyvet, ha meg kell küzdenie a szöveg megértéséért. Lehet, kicsit több időt kell vele töltenie, utána kell olvasnia egyes szavak jelentésének, de rövid időn belül belehelyezheti magát abba a stílusba, és megy, mint a karikacsapás, és élvezni fogja, mert olyan gyönyörűség. Gondolj bele, hogy belepiszkítanának ilyen Spirók Csokonai, Kölcsey, Balassi, Ady, József Attila, Radnóti műveibe?! Spirón nem csodálkozom. Egyéb aljas gazemberségekre is képes.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!