Nyelvtan házi, ABC sorrend, valaki sorrendbe tudja ezt rakni? ;)
Az alábbi igekötőket kéne leírni ABC sorrendben:
külön, le, meg, neki, oda, össze, rá, széjjel, szembe, együtt, szerte, tele, abba, agyon, alá, előre, át, be, félre, bele, ketté, ki, körül, benn, egybe, újra, fenn, el, tova, elé , szét, ellen, fel, felül, hátra, haza, tovább, tönkre, túl, újjá, végbe, végig, vissza, hozzá, ide.
Én a hetedik válaszoló vagyok, és valóban tanulják már az ABC-t elsőben. De tudomásom szerint alsóban még különbséget tesznek pl. aá között, de felsőben már nem. Én viszont még nem így tanultam. De ha valamit rosszul tudok, csak bátran javítsatok ki.
Amúgy van egy könyvem, amiben a Cz-vel kezdődő nevű megelőzi a Cs betűvel kezdődőt :)
Igazad lehet, de ez a kérdés szerintem már felsőstől származik.
Felsőben pedig úgy tanultuk, ahogy leírtam, és te is megerősítetted.
Ezt külön köszönöm.
Nem tesznek különbséget alsóban sem a betűrendbe soroláskor.
Természetesen a betűtanulási időszakban még igen, nagyon is hangsúlyozni kell a magánhangzók időtartamát, hiszen ettől függ a betűk leírása (ékezetek). De ekkor még nincs betűrendbe sorolás. Csak akkor ismerkednek meg az ábécével, miután már az összes kis- és nagybetűt végigvették.
Az igéket és az igekötőket 3. osztályban tanulják, tehát ez lehetne akár egy 3.-os feladat is. De a szómennyiség alapján szerintem inkább felső tagozatosoknak készült (kicsiknek 10–15 szónál többet nem szokás adni).
De! Eszembe jutott... volt elsőben sorrendbe rendezés, méghozzá a majdnem 30 osztálytárs nevét kellett leírni. De 100 %, hogy hogy akkor még előre került az A, és követte az Á...
Jéé, a Word is tud ilyet? :) Ezt még én sem tudtam, szégyen, nem szégyen, pedig felnőtt vagyok :)
Annyira felnőtt vagy, hogy az biztos, hogy 1984 előtt voltál elsős. :D
Ugyanis a jelenleg érvényes szabályzat, amit belinkeltem (11. kiadás, de csak az ötödik változat), 1984 óta érvényes.
Addig az 1954-es volt hatályos, de azt nem ismerem egészében. Csak néhány részletet tudok, ami változott, pl. a dz és dzs hangokat/betűket tartalmazó szavak szótagolása és elválasztása vagy a dátumokban a pont elhagyása a kötőjel előtt; a betűrendet speciel nem tudom, de valószínűnek tartom, hogy az is.
Rákerestem a Google-lal, de elsőre nem találtam, több időt pedig nem akarok rászánni.
Szóval ha az előző szabályzattal változott a betűrendbe sorolás szabálya, akkor 1978-as vagy azelőtti "évjáratú" vagy. :)
Ha pedig esetleg már az '54-es AkH.-ban is így volt, akkor '48-as vagy azelőtti vagy. :D
Vagy még egy extrém lehetőség: a tanárod enyhe kifejezéssel "nem volt a topon", így a szabályzatra fittyet hányva tanított. A magyar közoktatás anomáliáira elég jól rálátva ez sem lepne meg. Továbbá azért sem, mert egy elsősnek 30 név rendezését feladatként adni szerintem szakmai barbárság, akármelyik korszakról is van szó.
Emlékszem, amikor 2.-ban a napközis tanító nénim "kiakadt", amikor egy nap - biztos le voltunk maradva, vagy nem tudom, miért, de - nyelvtanból vagy olvasásból 10 mondat alkotása volt a házi feladatunk. Ő is sokallotta ezt, azt mondta, ez túlzás egy másodikosnak. Pedig ez sem tegnap volt... :D
Telitalálat! :) Valóban annyira felnőtt vagyok. Viszont tanulok egy most már másodikos kislánnyal. Megvannak a füzetei és az is, hogy bizony tavaly úgy tanulták, ahogy megírtam. Én is úgy tanultam még, ez persze nem jelenti azt, hogy nem hallottam a változásokról, csak azt, hogy védelmembe veszem azt a gyermeket (ha gyermek tette fel a kérdést)mert ez nekik azért még nehezebb (szerintem)még ha már felsős is. Néha elcsodálkozom mennyi elvárás van velük szemben, (pl. többjegyű számok összeadása, vagy akár szorzása is fejben) jó, persze, ha belegondolunk a főiskolába, egyetembe, akkor még rájuk is vár egy-két "megterhelés".
Bár nem én voltam a kérdés feltevője, azért mégis megköszönöm, megdicsérem a válaszaidat, értelmesen és jól írsz, hogyhogy ennyire tájékozott vagy nyelvtanban?
Jó hírem van!
Kedvenc oldalam, az e.nyelv.hu kibővítette repertoárját, itt mindenki megnézheti, milyen újdonságokkal lepett meg bennünket.
Többek között arra is lehetőséget kínálnak, hogy ha valaki beírja az ábécébe rendezendő szavakat, a megadott szavakat betűrendbe sorolja.
A további viták elkerülése végett én is beírtam ezeket a szavakat, és ezt az eredményt kaptam:
Ha valaki összeveti azzal, amit fentebb írtam, /6. válaszomban/, láthatja, hogy valóban így kell betűrendbe sorolni.
@ 18.:
Köszönjük a linkeket. :)
[Nem merem kiírni a neved, mivel BringaManó morgott érte valamelyik nap; bár ahogy én ismerem őt, megint csak belém akart kötni valamiért. :D
Azt viszont nem tudom, ebben a kategóriában is ki szoktad-e írni általában, vagy csak a Helyesírásban. Nekem igazából mindegy, mert most már többnyire itt is, ott is megismerlek. :) ]
@ 17.:
Köszönöm a dicséretet. :)
Régi tapasztalatom, hogy a kérdezők többsége sajnálatos módon meg szokott feledkezni a köszönetnyilvánításról; nem mintha ezért vagy a zöld kezekért válaszolgatnánk, de akkor is alapvető udvariasság lenne. De időnként egy-egy válaszoló pótolja a hiányosságot, mint most is; kaptam már virtuálisan virágcsokrot is így. :)
És volt már többször olyan eset is, hogy privátban kaptam köszönetet a nyilvános válaszaimra; a privát segítséget pedig mindig meg szokták köszönni.
Kérdésedre: Bár a "nagy átlagnál" jóval többet tudok nyelvi témákban, de nem vagyok teljesen profi; sokat tanultam én is a GYK-n a vonatkozó kérdésekből, főleg a Helyesírás kategóriában. A nyelvtan-helyesírás az egyik "mániám", minden eddigi munkámban fontos volt, főleg a legutóbbiban játszott/játszik jelentős szerepet. :)
A matek a másik "szívem csücske", bár az inkább csak egy bizonyos szintig, mert amit nem használok a közép- és a főiskola óta, azt elfelejtettem.
Ennek ellenére remélem, nem az említett másodikos kislánynak kell többjegyű számokat összeadnia és szoroznia; tekintettel arra, hogy másodikban csak százas számkörben számolnak a gyerekek, év végén van egy kis kitekintés 1000-ig; harmadikban már valóban van háromjegyűek összeadása és kivonása fejszámolásként is, majd írásban; de háromjegyű szorzása csak egyjegyűvel, mindkét módon. Persze "csak hivatalosan"...
A fejszámolásra pedig lehet azt mondani, hogy felesleges, hiszen van papír és ceruza, sőt, számológép is; viszont mindenképp hasznos, mert jó kis agytorna, több képességet is fejleszt.
(A különböző memoritereknek is ez az egyik célja, nem csak önmagában az, hogy egy verset vagy egyéb szöveget el tudjon mondani egy gyerek, amit pár nap vagy hét múlva úgyis elfelejt.)
17-es válaszoló vagyok.
Természetesen mindkettőtöknek köszönet jár, a linket én is megjegyzem :) A segítő válaszokért is, és a tudásért is. Persze lehet bírálni is valakit, ha lustának gondoljuk, (inkább ne) de ezt meg lehet tenni szolidabb formában is. Mondjuk egy olyan „ajánlattal”, hogy készítse el az illető a házi feladatot, és utána (segítve őt egy linkkel, vagy megírva a választ) megkérni, hogy ellenőrizze le. Ezért örülök, ha olyan emberekkel találkozom, mint Ti ketten (18. és 19. válaszoló, persze félreértés ne essék, a többiekkel sincs gondom).
19-es válaszolónak: Matekot és nyelvtant én is nagyon szerettem, de úgy érzem (főleg hozzád képest) van pótolnivalóm :) Ami persze nem gond, hiszen mi döntjük el, mire szánunk időt (ami még van)
És nem :) Nem a másodikos kislánynak kell háromjegyű számokat összeadnia. És szerintem is hasznos a fejszámolás, egyébként én szeretek velük tanulni, sok mindent ismétlek legalább. Egy időben játszottam a Honfoglaló nevű játékban, és rengeteg mindent tudtam, amit általánosban tanítanak, a többiek pedig (már) nem. Ilyenkor jókat mulattam. :) A legviccesebb az volt, mikor aznap olvastam a kislánnyal egy verset, és jött a kérdés az írójáról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!