Mik lehetnek a válaszok az alábbi kérdésekre? (középsulis töri)
- Milyen következtetéseket lehet levonni a francia forradalom alkotmányainak (1791, 1793, 1795) változásaiból?
- Széchenyi mely művében jelentek meg reformelképzelései, és milyen hatást váltottak ki ezek a kortárs gondolkodókból?
- Milyen funkciót töltött be Eötvös a kiegyezés után, és milyen törvény fűződik a nevéhez?
- Mi volt Kossuth legfőbb ellenvetése a kiegyezéssel szemben, és mit jelent a "Duna menti konföderáció" fogalma?
A másodikkérdéshez:
Széchényi "Hitel" (1830) c. művében írta le (összefüggően) a reformprogramját(voltak benne ellentmondások,pl. hogy az arisztokrácia mondjon le önként a kíváltságairól) Még volt egy másik műve is:
"Stádium" (1831)
Br. Eötvös József vallás-és közoktatási miniszter volt
Nevéhez fűződik a nemzetiségi törvény
(Biztosította a nemzetiségek nyelvhasználatát a községi,
városi, megyei életben)Az alsó fokú iskoláztatás
teljesen nemzetiségi nyelven történt, magyar nyelvet
még tantárgyként sem kellett tanítani. Bevezették a "kötelező népoktatást"(tizenkét éves korig)
Kossuth legfőbb ellenvetése a kiegyezéssel szemben:
Kossuth és Deák azt gondolták, hogy a magyarság
(és minden más nép fejlődése számára) a legkedvezőbb
az önálló nemzeti állam. Deák azt remélte, hogy a
Habsburg-Birodalom alkotmányossága tovább vihető, s Magyarország a Monarchia esetleges elmúlása után sértetlenül megőrizhető. Kossuth azt mondta, hogy
a kiegyezés nem államszövetséget hoz létre, hanem
egy pusztulásra ítélt birodalmat konzervál.
A jövő Kossuthot igazolta
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!