Hogyan kezdjek hozzá egy A Film történelem kezdete c. előadáshoz?
Gondolom némafilmekkel kéne kezdeni.
Az első fizető közönségnek tartott vetítés: 1894 Aprilis 14, Edison peep-show vállalkozása volt.
1896-ra rájöttek, hogy vetített képpel jövedelmezőbb az üzlet mint a nagyítón át nézhető peep-show megoldással, mert egyszerre többen tudják nézni.
Nézz utána mit akarsz elmondani a következő 3 névről:
Lumière
Georges Méliès
Charles Pathé
1899: az első animációs film (30 másodperc)
1906-ra az USA-ban "nickelodeon" (5 centes színház) ezreiben lehetett filmeket nézni. Ezek egyetlen snittből álló rövid filmekből összerakott vállogatások voltak, gyakran egyenként is kűlönösebb összefüggés nélkűl. Gyors 15-30 másodperces helyzetkomikumra épülő darabok + a filmhíradó kezdetei.
Ez alól kivételt képez néhány uttörő alkotás mint pl az 1809-es Jézus élete, amit nyilván nem tudtak egyetlen snittel megoldani.
Az Edison Company 1901-től kezdett hosszabb filmeket készíteni aminek története is volt. Egy sajatos film nyelvezetet alkottak meg:
kép kocka = betű
snitt = szó
jelenet = mondat
sequence = bekezdés
Ezeket természetesen írásjelek helyett sajátos filmes jelzések választják el egymástól, pl elfeketedik a kép két jelenet között. Idő volt amíg kidolgozták hogy lehet a néző számára zökkenőmentesen összekötni az egyes részeket úgy hogy a kohéziót megtartsák: az egyes betűk között a kohéziónak erősebbnek kell lennie, mint az egyes jelentek közt, stb... továbbá annak a kitapasztalása is hosszadalmas volt, hogy a kidogloztt szabályok megsértése mikor milyen hatás keltésére alkalmas. Keresztvágások (amikor párhuzamosan zajló jelenteket közt vágunk) alkalmasak a feszültség felépítésére, stb...
1903-ban mar több perces összefüggő történeteket is lehetett látni (pl: Utazás a holdra), 1906-ra már egy óránál hosszabb történetek is megjelentek, pl az Ausztrál "A Kelly banda története" c. film.
A filmek szerkesztése szempontjából az "üldözéses" konstrukció tipikus, (pl: Üldözés Londonon át), mivel úgy gondolták a filmnek mozognia kell, minnel inkább mozgó annál jobb.
Ezt a trendet törte meg D.W. Griffith, akiről valószínűleg rengeteg dolgot el akarsz majd mondani azon kivül is, hogy ő úgy gondolta, hogy egy sikeres filmnek egy releváns jó történetet kell elmondania és nekiesett a klasszikuskonak: Jack London, Shakespeare, stb...
1913: Charlie Chaplin színre lép.
Ami ezután történt már könnyedén összeszedhető a magyar nyevű wikipediabol és a sulinetről.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!