Hogy kell kiszámolni az alábbi ismeretlent? Tudom, hogy általános iskolai anyag, de kellene, levezetéssel. (Nem a megoldás kell, azt tudom, 0.2). Az a kérdés, hogyan jön ki, hogy mást is kiszámolhassak vele.
Bocs, hogy csak most jöttem. Nem tudom, hogy állsz a Wikivel, de így belenézve nem sokra fogsz menni vele. Valószínűnek tartom, hogy már alapon 2. osztályban sem értetted, mi is az a szorzás és az osztás. Jól gondolom?
Ha igen, akkor megpróbálom elmagyarázni egyszerűen.
De most a kérdésed:
< 1. lépés: "Eltüntetjük" a törtet a bal oldalról. Ezt úgy érjük el, ha mindkét oldalt megszorozzuk x-szel.
Ez a mondat mit jelent?Most azt mondjuk,hogy 3.5/17.5=0.2.
akkor mi ez a szorzás x-es akármi? >
Az x értékét kerestük.
Az x a tört nevezőjében volt.
Így ezt nem tudjuk meghatározni; csak úgy, hogy ha nincs törtszám.
"Eltüntetni a törtet" azt jelenti, hogy az addigi tört szám helyett egy egész számunk legyen.
A természetes tört szám tulajdonképpen osztásként is értelmezhető. Például a 12/4 azt jelenti, hogy a 12-t 4 egyenlő részre osztom; ezt rövidebben úgy szoktuk mondani, hogy 12 osztva 4-gyel. Az eredmény (a hányados) pedig 3.
Kis kitérő: kétfajta műveletet ismerünk:
1., Részekre osztás. Ennek jele a / (fordított slash)
2., Bennfoglalás. Ennek jele a : (kettőspont)
Te biztos úgy tanultad a suliban, hogy az osztás jele a kettőspont (:).
Általában valóban ezt szoktuk használni, akár részekre osztásról, akár bennfoglalásról van szó.
A lényeget megmutatom az előző példával.
Részekre osztásnál 12 / 4 = 3
Bennfoglalásnál 12 : 4 = 3
Tehát az eredmény mindkét esetben ugyanannyi. Ezért használjuk a művelethez többnyire a kettőspontot.
A / jelet pedig alkalmazhatjuk úgy is, hogy a részekre osztandó szám alá írjuk, elfordítva; ez alá pedig leírjuk azt a számot, amivel osztunk.
Ezen a felületen nem tudom ezt leírni, de próbáld ki ugyanezekkel a számokkal, amiket az előbb írtam: 12, alá egy vízszintes egyenes, az alá pedig a 4. Tehát tizenkét negyed. Ebben az esetben a vízszintes egyenes ugyanúgy az osztást jelenti; tehát a 12-t elosztom 4-gyel. Az eredmény ismét 3; ez a matek már csak ilyen, és ez benne a jó. :)
A kérdésedre visszatérve: a szorzás és az osztás egymással ellentétes műveletek. Tehát mivel a bal oldali tört szám tulajdonképpen egy osztás; ezért az ellenkezőjével, azaz a szorzással tudok nem tört alakú számot csinálni belőle. Így már világos? :)
Szívesen, és örülök, hogy rendben vagy. :)
Akkor a szorzásról csak röviden; remélem, ezzel is tisztább lesz a kép:
A szorzás azonos tagok összeadását helyettesíti. Pl. ha van 4 csomag narancsom, és minden csomagban 5 db narancs van, azt felírhatom összeadással így:
5 + 5 + 5 + 5 = 20
Az összeadásnak 4 db tagja van, méghozzá 4 db 5-ös, tehát azonosak.
Ezért fel tudom írni szorzással is a narancsok számát, így:
4 x 5 = 20
Hány db azonos szám (5-ös) van?
4
Másképp kérdezve: Hányszor látom az 5-öt?
4-szer.
--> 4 x 5 --> Ezek a szorzás tényezői.
Egy másik példa:
Ha van 5 csomag banánom, minden csomagban 4 db banánnal, akkor az összeadás így néz ki:
4 + 4 + 4 + 4 + 4 = 20
A szorzás pedig:
Hányszor szerepel a 4?
5-ször, tehát
5 x 4 = 20
Ebből láthatod, hogy
4 x 5 = 20
és
5 x 4 = 20
Tehát a szorzás tényezői felcserélhetők.
Megjegyzés: Az összeadás tagjai is felcserélhetők.
Ezt a tulajdonságot hívjuk idegen szóval kommutativitásnak, azaz felcserélhetőségnek. Tehát az összeadás és a szorzás is kommutatív.
[A kivonás és az osztás nem az; próbáld ki nyugodtan. :) ]
Nos, remélem, így már egyre jobban megbarátkozol a matekkal. :)
Ja, és boldog karácsonyt. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!