A következő feladatokat hogyan kell megoldani? Nem vagyok nagy fizikazseni.
Az alábbi feladatokat kellene beadnom holnapra, de nagyon nem sikerül elindulni benne.
Az elsővel igazából nem sok bajom van, csak annyi, hogy ezt a ferdén ható erőt hogy kell kiszámolni, utána a munka és a teljesítmény megvan.
a másodikban ugyanúgy, az erőt hogy kell? Utána avval megint csak simán megy a munka képletbe a behelyettesítés vagy ott is van valami csavar?
a harmadik viszont homály, ebben szeretnék átfogóbb magyarázatot :) Köszönöm!
1.
Ha meglenne az F erő, akkor F·cos α az erő vízsintes komponense, F·sin α pedig a függőleges.
A függőleges komponens hozzáadódik a kocsi súlyához, a kettő együtt kell belemenjen a gördülési ellenállásos képletbe, hogy kijöjjön a súrlódás. Az a súrlódás erő visszafelé mutat, vele azonos nagyságú kell legyen az F erő vízszintes komponense.
Szóval mindezt fel kell írni egy-két képlettel, és kijön majd belőle az F. Utána már F·cos α lesz az az erő, amivel a végzett munkát lehet számolni, a többit meg már tudod.
Szóval a függőlegesek:
m·g + F·sin α
Ezzel a súrlódás:
(m·g + F·sin α)·µ
Ez egyenlő F·cos α-val
Ebből oldd meg az F-et. Minden ismert, csak az nem.
2.
Most az F erő mozgással párhuzamos és arra merőleges komponenseit kell figyelni: F·cos β és F·sin β
A súlyának is van lejtővel párhuzamos és arra merőleges komponense:
m·g·sin α a lejtővel párhuzamos
m·g·cos α a lejtőre merőleges.
A lejtőre merőlegesek összegéből számolható a súrlódás:
(F·sin β + m·g·cos α)·µ
amihez hozzá kell adni a súly lejtővel párhuzamos komponensét (mert ezek egy irányúak):
(F·sin β + m·g·cos α)·µ + m·g·sin α
ezek húzæák a lejtőn lefelé. Ezzel azonos nagyságú, ellenkező irányú az F erő lejtővel párhuzamos komponense, attól lesz állandó a húzás sebessége, hogy így a testre ható erők eredője nulla:
(F·sin β + m·g·cos α)·µ + m·g·sin α = F·cos β
Most is F-en kívül minden ismert, ebből lehet F-et számolni.
Ha az megvan, akkor az F erő lejtővel párhuzamos komponense (F·cos β) végzi a munkát, azt kell szorozni az úttal. A másik komponense nem végez munkát, mert abba az irányba nincs elmozdulás.
3.
Ahogyan olvasod, rajzold be az erőket egy ábrába, úgy könnyebben érted majd.
Az üres kocsi súlya m₁·g. Ennek a lejtőre merőleges komponense m₁·g·cos α, a lejtőirányú komponense pedig m₁·g·sin α
A teli kocsinál ugyanezek (m₁+m₂)·g·cos α illetve (m₁+m₂)·g·sin α
A lejtőre merőleges komponensekből lesz a súrlódás μ-vel szorozva. A teli kocsinál (ami felfelé megy) ez a lejtőn lefelé hat, az üres kocsinál (mivel az lefelé megy) felfelé hat, persze a lejtővel párhuzamosan.
A súly lejtővel párhuzamos komponense persze mindkét kocsinál lefelé irányba hat.
Tehát a lejtővel párhuzamos erők eddig:
Üres kocsi: m₁·g·sin α − µ·m₁·g·cos α
Teli kocsi: (m₁+m₂)·g·sin α + µ·(m₁+m₂)·g·cos α
A vontató erő a teli kocsira felfelé hat, a lejtővel párhuzamosan, a nagysága pedig akkora kell legyen, hogy a kötélben az erők eredője nulla legyen (mert állandó sebességgel vontatunk, tehát a kötél nem gyorsul).
A fenti két erő, amit az üres és a teli kocsira írtam fel, a lejtőhöz képest nézve mindkettő lefelé mutat. Viszont a kötél szemszögéből nézve ellenkező irányúak (mert a csigakerék megfordítja az erő irányát) Vagyis a fenti kettőnek a különbsége kell azonos lenni a vontató erővel:
F = [(m₁+m₂)·g·sin α + µ·(m₁+m₂)·g·cos α] − [m₁·g·sin α − µ·m₁·g·cos α]
Így lesz a köélben az eredő erő nulla.
Itt is minden ismert, F-et ki tudod számolni. Ez az F erő végzi a munkát, ezt kell szorozni s-sel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!