Egyenlet rendszerek, hogyan kell?
Volt nalam magan tanar akivel az egyenletrendszereket gyakoroltuk, de o teljesen mashogy magyarazta el mint a matek tanár(az iskolaban) es mas modszerrel is csinaltuk meg a feladatokat, vele igy csináltuk, itt egy pelda:
3x-2y=1 /*2
2x+3y=2 /*3
6x-4y=2 /*(-1)
-6x+4y=-2
6x+9y=-2
(eltunnek az x-esek)
4y=-2 (4+9) (-2-6) igy lett:
9y=6
13y=4 /:13
y= negy tizenharmad
Igy csinaltuk a magan tanarral, de a suliban eggyaltalan nem. Így is jo.? Egyepkent ahogy a suliban csinaljuk azt nem ertem (ugy csinaljuk ahogy a TK-ben le vannak irva a modszerek szerint) valaki h azt el magyarazna.
Több féle képpen is lehet:
A magántanárodé is teljesen jó megoldás, itt a két egyenletet összeadtátok. (Amugy ki is lehet vonni de így egyszerűbb)
A másik megoldás még az, ha egyikből kifejezed az x-et mondjuk, és azt behelyettesíted a másikba és egyismeretlenes lesz az egyenlet.
Mikor melyik az egyszerűbb, mindkettő jó
3x-2y=1
2x+3y=2
a tankönyv szerint és amit hunterrop írt, így kell ezt megoldani.
kifejezed x-el y-t. azaz egyik oldalon x lesz a másikon y.
használjuk az első egyenletet:
3x=1+2y azaz x=((1+2y)/3)
ezt az x-et helyettesítsd be a második egyenletbe:
2x+3y=2 azaz 2*((1+2y)/3)+3y=2
bontsd fel az egészet:
2/3+4y/3+3y=2 azaz 13y/3=4/3 egyszerűsíts és ossz le 13-al:
y=4/13
a magántanárod azért nem magyarázza el az egyszerűbbet, mert szeretne jó sokszor órát tartani neked. de lehet csak én vagyok gonosz és ő szimplán béna tanár.
Bocs az OFF-ért, de nem állom meg, hogy ne írjam le a véleményem.
Kedves Robi!
Te nem gonosz vagy, hanem szemellenzős.
Számold már össze, hány művelettel oldottad meg behelyettesítéssel és hány művelet kell az egyenlő együtthatók módszeréhez, aztán döntsd el, melyik az egyszerűbb.
Minél több művelet, annál több tévedési lehetőség.
Úgy vettem észre, hogy nem tananyag az egyenlő együtthatók módszere, csak azt nem tudom, miért?
Az ilyen típusú egyenletek döntő többsége könnyebben, biztosabban oldható meg az egyenlő együtthatók, mint a behelyettesítéses módszerrel.
Ha esetleg nem ismernéd az előbbit, ideje megtanulnod, és akkor nem teszel olyan nagyképű kijelentést, hogy béna a tanár és majd te megmondod a tutit, hogy hogy kell megoldani egy ilyen egyenletrendszert.
DeeDee
*******
kedves deedee,
igazad is van, meg nem is.
hány műveletet végeztem? kettőt. x-re rendeztem, behelyettesítettem.
a másikat is lehetne szidni, hogy "de hékás, szoroztam kettővel, meg hárommal, kivontam, rendeztem.." ott is kettőt végeztem. de egy középiskolás szerinted mennyivel könnyebben érti meg a behelyettesítést mint a gauss eliminációt? (pláne akkor, ha magántanárra szorul)
Kedves Robi!
A műveletek számában nem értek egyet veled, mert ha összeszámolod, hogy hány szorzást, osztást összeadást, kivonást végeztél, jóval több jön ki, mint kettő :-)
Ami a könnyebb megértést illeti: ha megtanítják az egyenletekkel végezhető, értéktartó műveleteket, nem hinném, hogy gondot okozna az egynlő együtthatók módszerének alkalmazása.
Változatlanul tartom, hogy ennek használatával átláthatóbb, egyszerűbb formában oldhatók meg ezek a feladatok.
Egyébként hunterrup mondata foglalja össze a legjobban a lényeget: "Mikor melyik az egyszerűbb, mindkettő jó"
DeeDee
**********
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!