Mik a hatványozás definíciói? (7db)
Szerintem a hatványozás azonosságaira gondolsz, lehetséges?
Abból ötöt tanítanak kilencedikben, plusz egy lehet a nulladik hatvány definíciója, egy a negatív kitevő definíciója (kilencedikben), egy meg a törtkitevőé (tizenegyedikben).
Ez nyolc. Lehet, hogy a kilencedik az általános valós kitevőjű hatvány definíciója?
Vagy magasabb matematikát tanulsz és komplex számokat hatványozol komplex kitevővel? Akkor az Euler-féle exponenciális alak képlete is szóba jöhet...
vrrrrrrrr
valós számoknál és csak a def, az azonosságokat tudom
lehet hogy nem 7db van, csak nekem a segédletbe azt írta a tanár
Szerintem a fokozatos kiterjesztésre gondol a tanár (permanenciaelv). Most leírok valamit, ami biztos nem úgy van, ahogy a tanár gondolta, ne is vedd át szó szerint, de arra gondoltam hogy valami ilyesmi:
Egy ,,a'' valós szám n-edik hatványa:
1) Ha n = 2, akkor a·a
2) Ha az n az 2-nél nagyobb természetes szám (vagy 2), akkor a-t megszorzom önmagával n alkalommal ***bármilyen*zárójelezés*szerint*** (itt kihasználjuk a szorzás asszociativitását)
3) Ha n = 1, akkor az eredmény maga az ,,a''
4) H n = 0, akkor 1 (feltéve, ha ,,a'' nem éppen 0, bár ez vitatott kérdés, sokak szerint nem kell kikötni, mégis sokszor ki szokták kötni)
5) Ha n negatív egész szám, akkor ugye n ellentettje pozitív szám, aszerint elvégezzük a hatványozást, az eredménynek meg vesszük a reciprokát. 0-nak negatív hatványát nem értelmezzük, hisz eszerint 0 kerülne a nevezőbe.
6) Ha az n racionális szám, de nem egész szám akkor felírjuk tört alakban, aztán a tankönyvben leírt elv szerint (sajnos erre nem emlékszem, sok apró részlet van nem akarok hülyeséget mondani, valószínűleg a kikötések terén is egy csomó ördög rejlik a részletekben)
7) Ha az n irracionális szám (vagyis olyan valós szám, ami nem írható fel törtként), akkor a tankönyvben (másutt) leírt elv szerint (valami határérték, vagy közelítés, vagy intervallumok közé való beszorítás, ilyesmi lehet)
Valószínűleg nem pont erre gondolt a tanár. nagyon valószínű, hogy a 2) ponttal középiskolában nem szőrőznek (nekünk Fried Ervin vezette le az általános asszociativitást teljes indukcióval első egyetemi évfolyamon), szóval lehet hogy a 2) az nem szerepel a tanár verziójában. De akkor hogy jön ki a hét? Lehet hogy a ,,nulla a nulladikon''-nal kapcsolatos vitákra gondolt. Talán inkább valahogy így építhette fel a dolgot a tanár:
1) Ha az n az 2-nél nagyobb természetes szám, akkor a-t megszorzom önmagával n alkalommal: a·a· … · a
2) Ha n = 1, akkor az eredmény maga az ,,a''
3) Ha az ,,a'' az nulla, akkor az eredmény 0, de csak pozitív n esetén, ha viszont n nulla vagy negatív, úgy aⁿ-et, vagyis 0ⁿ-et nem értelmezzük
4) Ha az n nulla , akkor az eredmény biztos 1, kivéve, ha ,,a'' is nulla, mert úgy meg nem értelmezzük
a többi meg ugyanúgy.
Én amikor a hatványozásról gondolkodom, a nullákkal nem szoktam törődni ennyit, én minden szám nulladik hatványát egyszerűen 1-nek tekintem, még a nulla-a nulladikon-t is, szóval én a halmazelméleti illetve az algoritmuselméleti definíciót veszem alapul venni, az analízisbeli megfontolások pedig számomra ,,csak'' tételek, esetszétválasztással. Itt vannak a viták:
Azonban úgy tudom, középiskolában ez az út nem szokásos, ezért én most valami ilyesmire gondolok, hogy az a = 0 esetet is különvette a tanár. De tévedhetek is, sajnos nem tudom már, hogy tanítják a hatványozást középiskolában (főleg a kikötésekre gondolok, amelyek néha vitatottak is).
Mindenesetre az a sejtésem, hogy ilyesvalamiről van szó, szóval látszik a lényeg, ilyen hagymaszerűen egymásra épülő rétegekről, ahogy a 2-nél nagyobb vagy egyenlő természetes számoktól fokozatosan a negatív egészeken és a törteken át eljutunk a valós számokig, mindig rendre kiterjesztve a korábbi értelmezést.
Javítás:
1) Ha az n az 2-nél nagyobb természetes szám VAGY MAGA A 2, akkor a-t megszorzom önmagával n alkalommal: a·a· … · a
"A racionális számoknál csak a nevezőt és a számlálót kell n-edik hatványon venni"
Még mit lehetne? Ha a=p/q akkor a az n-ediken egyenlő p az n-ediken osztva q az n-ediken
"irracionális számoknál, pl pí nem tudom hogy kéne csinálni."
Approximációs algoritmussal lehet.(Hosszú.)
"De lehet hogy nem is gimis anyag."
Nem az.
"Ha n racionális akkor felírjuk p/q alakban A számra: A a p-ediken, gyök q alatt."
Igen.
Elnézést, hogy nem válaszoltam még, elúsztam az idővel.
Azt hiszem, kb. így állhat össze a hét definíció:
Az alábbi régi könyveimből vannak a képletek: dr Korányi Erzsébet (1987): Matematika I, III. Budapest: Tankönyvkiadó. A szövegeket meg én írtam, sajnálom hogy sok helyen még eléggé érthetetlen, még magam is csak nemrég olvastam át a témakört, még nem tudom jól összeszedni.
Ha nem lehet látni a képleteket, akkor valószínűleg nincs engedélyezve a gépeden a JavaScript. Újabban ezt használom, mert a kis képecskék sokszor nagyon rondán tudnak szemcsésedni, a javascript vektorgrafikus képleteket viszont nyugodtan lehet nagyítani-kicsinyíteni az oldallal együtt, mindig szépen borotvaélesen látszanak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!