Aladár és Béla 4 óra alatt vágta fel a tüzifát Aladár és Péter ugyanazt a mennyiséget 7 óra 12 perc alatt Béla és Tamás ugyanezzel 3 óra 36 perc alatt végezne Mennyi időre lenne szüksége Tamásnak és Péternek ugyanerre a munkára?
Teljesen fölösleges egymást cseszegetni, mindkettőtöknek igaza van a maga módján.
Inkább a probléma egy más oldalára szeretném felhívni a figyelmet.
Nem hiszem, hogy a különféle gondolatmenetekkel adott megoldások szerzői a vétkesek, hanem sokkal inkább azok, akik a kérdezőhöz hasonlóknak a matekot tanítják.
Az Első Válaszolónak:
A korrekt, rávezető megoldásod után mi volt a reakció?
"Ettől sajnos nem lettem okosabb. :("
Egy fikarcnyi fáradságot nem vett, hogy végigondolja a megoldást. Vagy lehet, hogy nekifutott, de nem volt képes felfogni, mi van leírva. Nem ő lenne az egyetlen, aki komoly szövegértési problémákkal küszködik.
Ami rémísztő: anélkül, hogy tudná a megoldást, vagy legalább a logikáját, azonnal minősít!
"Azt viszont még én is látom, hogy betaság amit írtál."
A végén a lényeg:
"Valaki esetleg meg is tudja oldani?"
Számokat szeretne látni, nem gondolatokat!
De mi a fenét vársz el, ha sok feladatnál csak egy x-et kell tenni egy négyzetbe, és kész! Az már érdektelen, hogy jött ki, a lényeg, hogy egy érthető mennyiség legyen, amin nem kell tovább agyalni. Beír ide, valaki leírja a számot, s részéről a kérdés befejezve.
Azt hirdetik, hogy a probléma megoldó gondolkodásra kell nevelni a suliban. Ennek az egyik legjobb eszköze lenne a matek.
De milyen oktatás az, ahol pont ez sikkad el? Számtalan olyan kérdezővel találkozni ezeken az oldalakon, ahol a kérdező azzal zárja le a válaszokat, hogy: De jó lenne, ha a tanár is így el tudná magyarázni! Akkor miről beszélünk?
Maradjunk ennél a példánál: Elmagyarázták a gyerekeknek a fordított arányosságot? Megbeszélték az órán az ilyen tipusú feladatok megoldásának a menetét? Felhívta a tanáruk a figyelmüket arra, hogy a megoldás gondolatmenete nemcsak favágásra, hanem pl. szénlapátolásra, egy medence különböző hozamú csövek általi feltöltésére, stb. is érvényes? Mennyire általánosították a problémát? Aztán van-e számonkérés? Amikor a tábla előtt kell elmagyarázni a megoldást?
Régen kinőttem már az iskolás korból, de amit ez a fórum sugall - tisztelet a kivételnek - elég lehangoló.
Úgy vettem észre, hogy komoly problémák vannak sokaknál az absztrakciós képességgel. Ha betűkkel, jelekkel megoldasz egy problémát 5 sorban, azt kapod vissza, hogy mit játszod az agyad, te hülye köcsög! Ha utána valaki fél oldalon különféle rettenetes kerekített számokkal kihoz egy közelítő megoldást, akkor: Köszi, most már értem! a válasz. (Épp tegnap húztam fel magam egy ilyen eseten.)
De nem szeretnék igazságtalan lenni: van, akinek elég a rávezetés és esetleg pár kiegészítő kérdés után meg tudja oldani a feladatot, de van aki csak konkrét számokkal végigvezetett megoldást tud elfogadni. Az már más kérdés, hogy tényleg meg is érti, mert lehet, hogy ha legközelebb ugyanaz a típusú feladat kerül eléje más számokkal, akkor ugyanúgy meg lesz lőve a megoldást illetően.
Szerencsére előfordulnak itt megalapozott ismeretekkel rendelkező szakemberek is, akiknek a fogadtatása nem egységes: van aki nagyképűnek titulálja, van aki elfogadja a válaszait. Az is igaz, akad olyan is, aki a tudása birtokában lekezelően bánik a számára alapvető dolgok iránt érdeklődőkkel. Nem vagyunk egyformák...
Ami Kamionsofőrt illeti, nem áll távol tőle egy kis nagyképűség, de ettől eltekintve eredeti megoldásai vannak. Egy bizonyítás kapcsán találkoztunk először, s szerintem érdemes odafigyelni a gondolataira.
Nem tudom, ki írta a 15:06-os választ, de szégyellje magát!
Tudom, hogy amit írtam, a szabályok szerint totál OFF téma, lehet, hogy kitörlik, de remélem, a véleménynyilvánítás még nem bűn. :-)
DeeDee
*********
Tévedsz, a látszat ellenére tőlem távol áll minden nagyképűség.
Sajnos éppen az ellenkezője az igaz, aki ismer, az tudja.
Lehet hogy úgy tűnik, de a neten semmi nem az, aminek látszik
A matematika oktatásának alapproblémája pedig a képletek, egyenletek tanítása az általános iskolákban, valamint a számológép használatának megengedése.
Kevés dologban vagyok ennyire biztos, mint ebben.
A 15.06-os választ pedig én írtam, nem szégyellem magam miatta, és minden szavát fenntartom. Talán egy kicsit erős volt, de szerintem még az is belefér.
Ez csak az én véleményem, könnyen lehet hogy tévedek és én vagyok a hülye, de attól még így gondolom.
mivel egyértelműen jó volt a leírt megoldás, ezért igen sofőrkém, tévedtél, és ilyenkor egy bizonyos alapszintű tartás fölött ennek beismerése és egy bocsánatkérés a minimum, ami a pökhendi és paraszt stílusért kijárna. Én valahol megértem, hogy te itt éled ki magad, de ez a stílus csak akkor ül, amikor neked van igazad, amikor pofára esés van, akkor illene visszavonulni.
Ennyit a személyeskedős részről, a lényegi, tanítási részről:
- DeeDee egyetértünk, hogy alap hozzáállásban vannak itt általában eléggé elszúrva a dolgok. Egyszerűen alapból elzárkóznak, ellenségként tekintenek a matekra, és ebből levezethető minden. A matek sajna egy tökös sportág, ott aki már eleve betojva áll hozzá, annak soha nem lesz sikerélménye. Ez a tanítás színvonalából is ered, ami szerintem abból is jön sokszor, hogy a tanárnak sincsenek meg a stabil alapjai. A másik tényező meg egy kultúrális/társadalmi dolog, hogy a matekot sikkes dolog nem szeretni/nem érteni/rossznak lenni belőle, és ez sajna nem csak manapság, hanem minden korosztály között.
Sofőr - a számológép használatban egyetértünk, kiöli a józan paraszti eszet a gyerekekből, azt, hogy nagyságrendileg látni tudják a végeredményt, és feltűnjön nekik, ha valami nem stimmel, hogy egyszerűsíteni tudjanak, hogy hogy lehet könnyebben kiszámolni dolgokat.
Általánosban szerintem még nem tanulnak olyan sok képletet, szerintem ez is inkább olyan 9. es feladat lehet. A képletek és egyenletek a matematikai gondolkodás egy következő szintjét jelentik, ami nagyon nem öncélú, egy sokkal strukturáltabb, mélyebb gondolkodásban összegzi mindazt az intuíciót és józan paraszti eszet, amit addig megszerzett a diák a logikai példákon. A probléma az átvezetéssel van, hogy nem mint a korábbi logikai meggondolások egységesítését, rendszerezését tanítják a gyerekeknek, nem mutatják be, hogy nézd, eddig így csináltuk, ez így egyenletekkel elmondva ezt jelenti, hanem nagyon gyakran azt csinálják, hogy itt az egyenlet, tanuld meg, itt a képlet, ezt is magold be.
De a következő mondatot alapján mit gondolnak?
"Ez egy nagyon nehéz feladat, elhiszem hogy senkinek nem sikerült. Ehhez nem elég matekosnak lenni, gondolkodni is kell. Minimum egy kamionsofőr végzettség kell hozzá."
Maradok a minősítésemnél, de ennek a lényeghez semmi köze.
Azért, mert te irtózol a képletektől, ettől még szükségesek. Egy tudományterület nyelve, amin a lepontosabban tudja kifejezni magát. Ezt már máshol megbeszéltük, hogy a logikus gondolkodás az egyik alapfeltétele a matek megértésének és használatának; emlékezz, azt mondtuk többen is: ha így haladsz, még matematikus is lehet belőled. :-)
A matematika oktatás alapproblémáját illetően sem értünk teljesen egyet, szívesen venném egy matektanár véleményét.
Az kifogásolt minősítésed nemcsak kicsit, hanem nagyon erős volt, mindemellett még igazságtalan is. Semmi szükség ilyenekre. Sokkal szívesebben olvasom a szellemes megoldásaidat; ha meg rossz napod van, ne másra borítsd a mérged.
DeeDee
*********
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!