Nem értem hogy ha egy kocsit húzok egy vízszintes úton akkor a szükséges erő a kocsi előremenetelére F=g*m. De ha lejtőn húzom felfelé a kocsit akkor a szükséges erő F=g*m*sin(a), ami valamiért kisebb mintha csak vízszintesen húznám. Miért?
"Miért?"
Mer ez nem igaz: "ha egy kocsit húzok egy vízszintes úton akkor a szükséges erő a kocsi előremenetelére F=g*m."
F=m*a, ahol "a" a kocsi vízszintes gyorsulása és nem a 9,81m/s^2 nehézségi gyorsulás.
Kocsi húzásához vízszintes úton nem kell erő. Csak a megindításához (gyorsításához) kell, az pedig csak a kocsi tömegétől függ: 1N = 1Kg tömeg 1 másodperc alatti 1 m/s gyorsulásához kell. Pont ezt jelenti az erő.
(Nyilván ez az egész úgy igaz, hogy nem figyelünk a (pl. gördülési) ellenállásra, hiszen az ilyen példa nem erről szól.)
Tehát vízszintes úton a gyorsításhoz/lassításhoz kell erő, emelkedőn pedig ugyanez az erő mellett kell egy konstans összetevő is, amit folyamatosan kell kifejteni, hogy "tartsd" az autót a lejtő ellenében. Ez az amiről beszélsz a képlettel.
Egyébként ezért van az is, hogy a rakétákat is minél gyorsabban (minél nagyobb gyorsulással) kell indítani. Így kevés ideig kell energiát pazarolni a "lebegés" összetevőre pazarolt energia miatt, ami ezalatt csak tartaná mozdulatlanul a levegőben, mint egy helikoptert. Így erre kis rész megy, mert gyors a folyamat, ehhez a folyamatos gyorsulásra kell sok energiát gyorsan "rákölteni", tehát nagyon nagy terheléssel kell gyorsítani a rakétákat, hogy hatékony legyen az indítás.
Miért kellene m*g a vízszintes úton???
Pl. a kocsimat el tudom tolni, pedig 900kg, így 9000N erő kellene.
De ekkora erőt senki nem tud kifejteni, én sem. Mégis eltolom.
Kevered a dolgokat eléggé.
Nem is értheted, ugyanis valami zűr van a feladatban - nem tudni, honnan vetted, de zavaros.
2. válasza helyes és teljes. Azt próbáld értelmezni!
#2 😆 Akkor elindítjuk a vonatot, kikapcsoljuk, és húzhatod könnyű szerrel, mert "nem kell vízszintes húzáshoz erő"
1N nem egyenlő 1Kg.
10 N egyenlő 1 kg-al.
F=m*g, képlet pedig a gravitációs erő kiszámolására van, nem vízszintes felületen való húzóerő számítására. (g=9.81m/s² lenne ami a Föld gravitációs jellemzője)
2-es vagyok.
Ki írt olyat, hogy 1N=1Kg? :DD Hol olvastad?
1 N erő továbbra is pontosan 1Kg*m/s2. Ez a definíciója a Newton mértékegységnek, ha nem hiszed, olvass utána. Pontosan ezt jelenti a N:
1 Newton az az erő, amivel 1 Kg tömegű testet 1 m/s sebességváltozásra késztet 1 másodperc alatt. Tehát 1 N = 1 kg*m/s2, ahogy írtam.
Amúgy meg a kérdező példájában ha nincs súrlódás, tehát nem, hogy könnyen lehet húzni, de még húzni sem kell a vonatot, gurul az magától, sosem áll meg. Tehát nem kell hozzá semmilyen erő. Ahogy írtam, a gyorsításhoz és a lassításhoz kell hozzá erő. Mivel a kérdező nem beszél a súrlódásról, nem is lehet, mert az nem derül ki a példájából, tehát attól eltekintettünk.
Ahogy mondod: F=m*g így van, a g a gravitációs gyorsulás aminek a mértékegysége m/s2, mértékegységekben tehát az F=m*g ezt jelenti: N=kg*m/s2
Tehát ahogy írtam: N=kg*m/s2, ezt jelenti a Newton mértékegység. 1 Kg tömegű test 1 másodperc alatt történő 1 m/s sebességváltoztatásához szükséges erő.
A földi gravitációs gyorsulás 9.81 m/s2, tehát ha a kezedbe veszel egy 1 Kg tömegű testet, azt a kezeddel 9.81 Kg*m/s2 erővel, másképpen fogalmazva 9.81 N erővel kell tartanod, hogy ne essen le. A Newton egy rövidítése a kg*m/s2-nek.
Tehát amit írtál, hogy 10 N = 1 Kg, általánosan, tehát így egyszerű tényként leírva nem igaz, mivel az csak a földi gravitációban annyi (kb.), csak itt és csak a földi gravitációs állandó (9.81 m/s2) alapján.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!