Jogos, hogy a tanár áthúzza az egész dolgozatot és egyest ad rá, ha valaki nem figyel oda és nem csak a saját csoportját írja meg, hanem mindkettőt?
A gimnáziumban, ahova járok a történelemtanár, valamint a földrajztanár állítólag csinál ilyet. Nem arról beszélek, hogy rossz csoportot ír meg a diák, hanem arról, hogy nem figyel arra, hogy melyik csoport milyen feladatot kap, hanem megoldja mindkét csoport feladatait. Tehát teljesen az A és a B csoport feladatait. 3-3 feladata van a csoportoknak és ő 6 feladatot old meg.
Erre az egészet áthúzza (annak ellenére, hogy hibátlan), és ráírja az 1-est, mert a szövegértéssel kezdődik a feladatmegoldás, ha már itt téveszt, akkor örüljön, hogy nem kap magyar irodalomból is karót érte.
Szerintetek ez jogos?
"Erre az egészet áthúzza (annak ellenére, hogy hibátlan), és ráírja az 1-est"
1. Honnan veszed, hogy hibátlan, ha nem javította ki a tanár?
2. Milyen alapon akarja a tanárt duplán dolgoztatni?
3. Ott van az érettségi feladatokon is, hogy "Az utasításokat pontosan kell követni."
"Természetesen pontoznák az egyik esszéjét, a másikat meg, amit pluszba írt, nem."
De melyiket pontoznák? Milyen alapon döntenék el, hogy melyiket a kettő közül? Egyértelműen jelölni kell a feladatlapon, amikor választható feladatok vannak, hogy melyiknek az értékelését kéri - tehát nem dolgoztathatja a tanárt duplán (hogy mindkettőt olvassa el és értékelje - és aztán még hozza meg a döntést is, hogy melyiket számítsa be...).
"De az nincs az érettségiben, hogy tilos a kötelezőnél több feladatot megoldani! ... Többletmunkáért nyilvánvalóan nem jár büntetés, egyszerűen csak nem értékelik."
Igen, de az érettségin csak egy ember ül egy padban, egy mezei témazáró vagy egyéb dolgozat esetén pedig kettő! Már többen leírták, hogy aki a másik csoport feladatát is megírja, arról a mellette ülő le tudja lesni, ami nem igazságos, ezért sem szabad azt is megoldani.
Ilyen a gyakorlatban nem fog előfordulni, de ha valami csoda folytán előfordulna, akkor a több pontot elérőt számítanám, és ebbe nem kötne bele az érettségi elnök. (Ha nem töri szakos, észre se venné.) Garantáltan a bíróságon kötne ki a tanár, ha a dupla esszé miatt nulla pontot adna. A kevesebbet érő pont számítását se tudná megindokolni.
A fegyelmezést nem a feladatok pontozásával kell megoldani, hanem odafigyeléssel. De a kérdésbeli helyzet lehetetlen, senki nem fog duplasebességgel dolgozni.
"Ilyen a gyakorlatban nem fog előfordulni"
Ezt biztos a kristálygömböd mondja... Én viszont már találtakoztam ilyennel tanárként - pedig éveken át mondom nekik, hogy mindig csak egy megoldást írjanak, és mégis. Érettségin is. Itt meg egyébként sem érettségiről van szó.
"a több pontot elérőt számítanám, és ebbe nem kötne bele az érettségi elnök"
Nem az a kérdés, hogy az érettségi elnök belekötne-e, hanem az, hogy milyen alapon várhatná el bárki a tanártól, hogy duplán (sőt!) dolgozzon, miközben csak egy adag fizetést kap. Két fogalmazást kijavítani eleve dupla munka, és akkor még ott van az a plusz dilemma is, hogy melyiket fogadja el és miért pont azt. Te hajlandó vagy két napot ledolgozni azért, hogy majd a főnököd eldöntse, hogy melyik napon teljesítettél jobban - és csak azt az egy napot fizesse ki?
"(Ha nem töri szakos, észre se venné.)"
Ennyire azért nem kéne hülyének nézni az érettségi elnököket... Bárki meg tudja állapítani, hogy hány esszét írt meg a vizsgázó, nem kell hozzá nagy ész, elég, ha lát valaki és el tud számolni kettőig...
"Garantáltan a bíróságon kötne ki a tanár, ha a dupla esszé miatt nulla pontot adna."
Az még semmit se jelent. A bíróság lehet, hogy neki adna igazat.
"A kevesebbet érő pont számítását se tudná megindokolni."
Dehogynem, csak fantázia kérdése. Amúgy meg elég jól átjön, hogy életedben nem láttál még közelebbről javítási útmutatót, amiben ez áll:
"ha a vizsgázó háromnál több szöveges (kifejtendő) feladatot oldott meg, és nem jelölte egyértelműen választását a feladatok előtti táblázatban, akkor a legkisebb sorszámú megoldott feladattól indulva, a jó választás szabályai alapján emelkedő számsorrendben kell a feladatokatértékelni, vagyis pl. az összes szöveges feladat megoldása esetén a 13., a 16. és a 17. feladat megoldásait kell kijavítani és a pontszámukat figyelembe venni."
Tehát nem az a feladata a tanárnak, hogy mindent kijavítson és hogy mindenképp úgy intézze, hogy minél több pontot kapjon a vizsgázó.
Egyébként meg továbbra sem érettségi, amiről a kérdés szól.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!