Miért szikrázik a vonat kereke erős fékezés közben?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Az előző két hozzászóló hülyeséget mondott, a sínnek semmi köze nincs ehhez, maximum az amerikai filmekben.
A vasúti járművek fékezésekor a legrosszabb dolog, ami történhet, hogy megcsúszik a kerék. A csúszó kerék sokkal gyengébben fékezi a járművet, mint ami nem csúszik, és a csúszás maradandó sérülést okoz a kerékben is, "meglaposodik", azaz a csúszás helyén egy pici részen az ív egyenessé csiszolódik. A meglaposodott jármű jellegzetes kopogó hangot ad, lehet vinni esztergálni.
A szikrázás, mint jelenség az viszont valós, azt a súrlódó jellegű fékrendszerek közül a tuskós fékeknél lehet tapasztalni, ezeknél nagyrészt vas féktuskókat alkalmaznak. A vas féktuskó üzemi fékezéskor a kerék vas futófelületével súrlódva szokott szikráni, vélhetően erről a jelenségről kérdez a kérdező.
Alkalmaznak műanyag féktuskókat is, az nem szikrázik, valamint elterjedőben van a tárcsafékes rendszer is, pl. az IC kocsi azért fékez észrevehetően csendesebben (mert tárcsafékes), ott nem igazán érzünk/hallunk súrlódó hangot fékezés során.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!